۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد؛

افزایش نرخ سوخت صنایع انرژی‌ بر در لایحه بودجه / کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۲
کد خبر: 589779
افزایش نرخ سوخت صنایع انرژی‌ بر در لایحه بودجه / کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی

مالک شریعتی با اشاره به حذف رانت ارز۴۲۰۰تومانی در بودجه گفت: علاوه بر ۷۴هزار میلیارد تومان یارانه قبلی و ۳۵هزار میلیارد تومان منابع مرتبط با موضوع کاهش فقر مطلق، ۱۰۰هزار میلیارد تومان نیز، یارانه جبرانی برای کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی شده تا برای حمایت از خانواده‌ها استفاده شود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛  عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن تشریح شمایل کلی بودجه ۱۴۰۱ گفت: لایحه بودجه برای سال آینده حدود ۳۶۳۰ هزار میلیارد تومان و سهم شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات مرتبط، حدود ۲۲۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه کل منابع بودجه عمومی دولت ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به منابع عمومی بودجه در ۱۴۰۰ که بالغ بر ۱۲۷۷ هزار میلیارد بود رشد ۷ درصدی نشان می‌دهد.

شریعتی در ادامه افزود: از سوی دیگر، یکی دیگر از ارقام مهم که معمولا تاثیر فراوانی در شمایل نهایی بودجه دارد، پیش‌بینی درآمدهای نفتی دولت است، بر این اساس در بودجه ۱۴۰۱، صادرات ۱میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت و میعانات با قیمت ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ۲۳هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین منابع نفتی دولت با حساب سهم ۲۰درصدی صندوق توسعه و ۱۴.۵درصدی شرکت نفت و ۳درصدی مناطق محروم، بالغ بر ۳۸۰ هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تصمیم دولت برای کاهش واریزی سهم صندوق توسعه ملی در بودجه گفت: هرچند صادرات ۱.۲ میلیون بشکه نفت، واقعی تر از اعداد و ارقامی است که برای صادرات نفتی کشور در بودجه ۱۴۰۰ گنجانده شده بود، اما دولت در بطن بودجه سال آینده، میزان واریزی درآمدهای نفتی به صندوق توسعه را به نسبت سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰درصد کاهش داده است. برای این کاهش واریزی، دولت می‌بایست اذن مقام معظم رهبری را اخذ و آن را به مجلس ارائه کند.

او افزود: همچنین قانون بودجه۱۴۰۰، دولت را مکلف کرده بود، رابطه مالی شرکت نفت و دولت را اصلاح و سهم ۱۴.۵درصدی شرکت نفت از درآمدهای نفتی کشور را واقعی کند، این حکم نه تنها در بودجه سال ۱۴۰۰اجرا نشد، بلکه در لایحه۱۴۰۱ حذف شده است.

نماینده مردم تهران با اشاره به ضرورت حمایت از آندسته از خانواده هایی که فاقد گاز لوله کشی شده هستند، گفت: در قانون بودجه۱۴۰۰، ساماندهی قیمت و نحوه توزیع گازمایع (LPG) برای خانوارهای فاقد لوله کشی گاز و حدود یک میلیون خودروی دارای سیلندر غیراستاندارد تکلیف شد که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، هزینه این امر نیز از محل خود طرح تامین می‌شد. این حکم قابل توجه و مطلوب که متاسفانه تاکنون نیز اجرایی نشده است، از لایحه بودجه۱۴۰۱ نیز حذف شده است.

ویژگی‌های مثبت بودجه چه مواردی است؟

شریعتی در پاسخ به این پرسش که از منظر شما شاخص‌های مثبت بودجه ۱۴۰۱ کل کشور چه مواردی را شامل می‌شود؟ گفت: از نکات مثبت لایحه بودجه۱۴۰۱ تقویت حکم بند(ط) تبصره یک قانون بودجه۱۴۰۰ مربوط به «افزایش نرخ سوخت صنایع انرژی بر» است که درجدول منابع تبصره۱۴، مبلغ ۹۴هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در نقطه مقابل این بند، تنها نکته نیازمند اصلاح در مجلس، اعطای تخفیف بیشتر به صنایع پایین دستی پتروپالایشی است تا خام فروشی و نیمه خام فروشی در فضای کلی این صنعت کاهش پیدا کند.

او در ادامه در خصوص میزان دریافتی حقوق بگیران در لایحه ۱۴۰۱ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱حداقل دریافتی (حقوق و مزایا یا مستمری) نسبت به ۳.۵ میلیون تومان قانون بودجه سال۱۴۰۰، حدود ۲۸.۵درصد افزایش مشاهده می‌شود به گونه‌ای که این رقم به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است. اما پایه حقوق کارکنان به طور متوسط ۱۰درصد افزایش یافته که به صورت ۳درصد افزایش نسبت به آخرین حکم سال۱۴۰۰ و عدد ثابت ۵۳۳۸۰۰ تومان برای عموم خواهد بود.

این نماینده در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد و معیشت کشور یادآور شد: با حذف رانت ارز۴۲۰۰تومانی، علاوه بر ۷۴هزار میلیارد تومان یارانه قبلی و ۳۵هزار میلیارد تومان مرتبط با موضوع کاهش فقر مطلق، ۱۰۰هزار میلیارد تومان نیز یارانه جبرانی برای کالاهای اساسی و دارو درج شده است. همچنین مبلغ ۱۲هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و جمع آوری گازهای فلر (مطابق ماده ۱۲) پیش‌بینی شده است.

او ادامه داد: از سوی دیگر، مبلغ مرتبط با سقف پاداش پایان خدمت از ۴۷۲ میلیون تومان سال قبل به ۴۴۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. ضمن اینکه کلیه پرداختها (حقوق و مزایای مستمر وغیرمستمر و پاداش) جز به ذینفع نهایی و براساس شناسه یکتای ملی ممنوع و نیز تمام استثناها خارج از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری جز ماده۱۱۷ لغو شده است.

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در بطن لایحه بودجه بازتاب پیدا کرده آن است که سقف ۳۷ میلیون تومان ناخالص مستمر و غیرمستمر برای دریافتی همه (حقوق و مستمری بگیران) تعیین شده است. اما خبرخوب برای «کارکنان مناطق عملیاتی نفت» اینکه با وجود لغو استثنا شدن دستگاه ها، شورای حقوق و دستمزد می‌تواند این سقف را برای مشاغل خاص در مناطق بد آب وهوایی اصلاح کند و ارقام مورد نظر در آنها لحاظ شود.