۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود ۵۰پله ای تهران در گران ترین شهرهای جهان / تجربه بیشترین صعود برای دومین سال پیاپی

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۲
کد خبر: 586513
صعود ۵۰پله ای تهران در گران ترین شهرهای جهان / تجربه بیشترین صعود برای دومین سال پیاپی

اختلالات زنجیره تامین هزینه های زندگی را در سراسر جهان به صورت میانگین ۳.۵درصد افزایش داده که در این بین تهران با افزایش ۴۲درصدی و با ۵۰ پله صعود در رده‌بندی گران ترین شهرهای جهان به رتبه ۲۹ رسیده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ نام شهر تل آویو به زبان عبری از «سرزمین جدید قدیمی» رمانی رویایی که در سال ۱۹۰۲ توسط تئودور هرتزل بنیان‌گذار صهیونیستم مدرن نوشته شد، گرفته شده است. پایتخت تجاری اسراییل همچنان تاریخ و مدرنیته را در هم می‌آمیزد. تابستان سال ۲۰۲۱، در حالی که متخصصان دارای ضیق وقت در حال سفارش غلاف‌های قهوه بودند که با هواپیماهای بدون سرنشین تحویل داده می‌شد، باستان شناسان در همان حوالی مشغول کشف یک دستگاه پرس شراب بیزانسی و سکه طلای قرن هفتمی بودند. هر دوی این اکتشافات ممکن است در شهری که اکنون با نام گران‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود، مفید واقع شود.

به گزارش اکونومیست، بر اساس یافته‌های آخرین نظرسنجی جهانی هزینه‌های زندگی از سوی واحد اطلاعات اکونومیست EIU، یک شکل (واحد پول اسراییل) قوی و افزایش قیمت‌های الکل، مواد غذایی و حمل و نقل تل آویو را با چهار پله افزایش نسبت به سال گذشته، در صدر این فهرست قرار داده است. پاریس که در سال ۲۰۲۰ در کنار هنگ کنگ و زوریخ رتبه اول را در اختیار داشت، اکنون در کنار سنگاپور در رده دوم گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. این نظرسنجی که قیمت‌های بیش از ۲۰۰ محصول و خدمات را در ۱۷۳ شهر در سراسر جهان مقایسه می‌کند، عمدتا توسط شرکت‌ها برای مذاکره در مورد دستمزد مناسب به هنگام جابجایی کارکنان آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همزمان می‌تواند روند قیمت‌گذاری را در سطح محلی و جهانی نیز آشکار کند. 

مشکلات زنجیره تامین ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر باعث افزایش قیمت کالاها در بسیاری از نقاط جهان شده است. در سپتامبر هزینه حمل یک کانتینر استاندارد چهار برابر بیش از سال قبل شد. برخی از شهرها فشار بیشتری را متحمل شده‌اند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شد تا تهران در این رده‌بندی با ۵۰ پله صعود به رتبه ۲۹ برسد. قیمت سبد کالاها و خدمات EIU در این کشور از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون ۴۲ درصد بر حسب ارز داخلی این کشور افزایش یافته است. اما این افزایش زیاد تحت تاثیر افزایش ۱۷۶۶درصدی در کاراکاس که تا حدی ناشی از کنترل قیمت‌ها توسط دولت ونزوئلا بوده، قرار گرفت. حتی بدون احتساب تعداد معدودی از شهرهای با تورم بسیار بالا، داده‌های EIU نشان می‌دهد که میانگین قیمت‌های جهانی نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد بر حسب ارزهای داخلی، افزایش یافته؛ این در حالی است که این میزان در سال گذشته تنها ۱.۹ درصد بوده است.

قیمت‌ها در همه کشورها افزایش نیافته است به عنوان مثال رم با افت ۱۶ پله‌ای به رتبه ۴۸ رسیده که با کاهش شدید در رده پوشاک، بیشترین تنزل رتبه را تجربه کرده چرا که حتی ایتالیایی‌های شیک پوش از لباس پوشیدن در دفاتر کار خود در خانه صرف نظر کردند و اکثر شهرهای آمریکا به لطف محرک‌های دولتی که در طول همه‌گیری به اقتصاد این کشور تزریق شده بود، در این رتبه بندی سقوط کرده‌اند. (نیویورک همچنان پر هزینه‌ترین شهر آمریکاست و در جایگاه ششم قرار دارد). اما تصویر کلی نشانگر اختلال و قیمت‌های بالاتر است. زمانی که این بررسی در ماه‌های آگوست و سپتامبر انجام شد، میانگین هزینه یک لیتر بنزین بدون سرب در تمام شهرها ۲۱ درصد بیشتر از یک سال قبل بود. افزایش شدید قیمت گاز طبیعی در اروپا و آسیا و صفوف مردم وحشت زده در مقابل پمپ‌های بنزین در بریتانیا پس از این مطالعه اتفاق افتاد. اما به نظر نمی‌رسد این مناطق در رتبه بندی سال ۲۰۲۲ شرایط مناسبی داشته باشند.