۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه روند افزایشی فلزات گرانبها / پایان هفته مثبت فلز زرد

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۱۳
کد خبر: 580311
ادامه روند افزایشی فلزات گرانبها / پایان هفته مثبت فلز زرد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده به روند افزایشی خود ادامه داد و همچنان بالاترین سطح پنج ماهه برای طلا و بالاترین سطح سه ماهه را برای نقره در پایان هفته معاملاتی حفظ کرد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی‌های فزاینده از تورم مشکل ساز قیمت‌ها، در تلاش هستند تا نقش بیشتری در بازار فلزات گرانبها ایفا کنند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۳.۲۰ دلار افزایش در هر اونس به قیمت ۱۸۶۵.۱۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۶ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۳۱ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم اگرچه در پایان روز هر سه شاخص در محدوده مثبت قرار گرفتند اما بازدهی هفتگی هر سه شاخص پس از پنج هفته منفی بود. علیرغم آنکه گزارش تورم ایالات متحده در ماه اکتبر روز چهارشنبه با داغ‌ترین میزان تورم در طول سه دهه گذشته منتشر شد اما گزارش اشتغالی که صبح جمعه از سوی وزارت کار این کشور منتشر شد، بسیار امیدوار کننده بوده است. بازارهای جهانی سهام به دلیل افزایش نگرانی‌ها از روند افزایشی تورم مشکل ساز قیمت تولیدکننده و مصرف کننده تا حدودی متزلزل شده‌اند. فعالان بازار بیش از ۷۰ درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو پیش از موعد تعیین شده (ماه ژوئن سال آینده) نرخ بهره را افزایش دهد.

بازارها همچنین اقدامات روسیه را زیر نظر دارند که ممکن است تهاجم احتمالی به اوکراین را مدنظر داشته باشد. تجمع نیروهای نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین، در میان غربی‌ها نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل هفته اعلام کرده بود تعهد ایالات متحده به اوکراین خلل ناپذیر است. الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس از کشورهای متحد روسیه روز پنجشنبه در همین راستا تهدید کرد که گاز اتحادیه اروپا را قطع خواهد کرد و همین مساله اختلاف بر سر مهاجرت پناهجویان از طریق این کشور را تشدید کرده است.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا تقریبا روند ثابتی داشت اگرچه که یک روز پیشتر به بالاترین سطح ۱۵ ماه گذشته دست یافته بود. قیمت نفت خام نیمکس با کاهش قابل توجهی به قیمت ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد. به نظر می‌رسد روند صعودی بازار نفت خام متوقف شده باشد. همزمان بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۵۷۲ درصدی رسید.

قیمت طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کوتاه مدت پرشتابی برخوردار است. یک روند صعودی پنج هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۶۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۷۰.۶۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۸۴۵.۱۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۸۳۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

قیمت نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی شش هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۶ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۵.۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۲۴.۶۴۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.