۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

شاکله طرح صیانت تغییر می‌ کند؟ / نمایندگان زیر بار محدودسازی فضای مجازی نمی‌ روند

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶
کد خبر: 579127
شاکله طرح صیانت تغییر می‌ کند؟ / نمایندگان زیر بار محدودسازی فضای مجازی نمی‌ روند

لطف الله سیاه کلی با اشاره به اینکه هر قانونی که به دنبال صدور بخشنامه‌های دستوری، ایجاد محدودیت یا مسدودسازی باشد، فاقد ضمانت اجرایی است گفت: طرح صیانت یک طرح ابتدایی است و در مسیر تصویب، ممکن است به طور کامل شاکله آن تغییر کند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در خصوص چشم‌انداز پیش روی این طرح گفت: کمیسیون مشترک، هنوز وارد مصادیق مرتبط با قانون‌گذاری در خصوص فضای مجازی نشده است. بنابراین اظهارنظرهایی که در خصوص محتوای طرح می‌شود، چندان موضوعیت ندارد و گمانه زنی رسانه‌ای است. درحال‌حاضر مواد ۱تا ۱۵آیین نامه داخلی تصویب شده و بعد از پایان این مرحله طی این هفته یا ابتدای هفته آینده کمیسیون وارد بررسی محتوای و مصداقی طرح خواهد شد.

نماینده مردم قزوین در خصوص اخباری که پیرامون مخالفت برخی اعضا با پخش زنده جلسات منتشر می‌شود، گفت: ممکن است برخی نمایندگان در خصوص پخش زنده جلسات و حضور خبرنگاران، دیدگاه‌های مخالفی داشته باشند، اما نباید فراموش کرد، کمیسیون مشترک به نیابت از صحن علنی تشکیل می‌شود و همه مقررات جاری در صحن بر این کمیسیون نیز وارد است. همانطور که نشست‌های صحن علنی با حضور خبرنگاران و به صورت زنده برگزار می‌شود، نشست‌های کمیسیون مشترک نیز باید با یک چنین ضوابطی برگزار شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر در آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک، هم بر پخش آنلاین و هم بر حضور خبرنگاران تاکید شده است. البته ممکن است در این میان نمایندگان مانند برخی برهه‌ها در صحن لازم بدانند که برخی جلسات را به صورت غیر علنی برگزار کنند، ولی به طور کلی تصویب این قانون در کمیسیون مشترک علنی خواهد بود و مردم و رسانه‌ها به طور شفاف در جریان مجموعه موارد مطرح شده و موافقت‌ها و مخالفت‌ها قرار می‌گیرند.

سیاه کلی در خصوص برخی نگرانی‌ها در خصوص محدودسازی پلتفرم‌های داخلی و مسدودسازی اپلیکیشن‌های خارجی گفت: در این طرح اساسا در خصوص یک چنین مواردی، حتی بحث هم نشده است. این ایده یک طرح است، ممکن است همه محتوای طرح تغییر کند و مهم، نظر نمایندگان است. به هر حال کمیسیون فرهنگی، ایده‌ای را تصویب و نهایتا در قالب اصل هشتاد و پنجمی موجودیت پیدا کرده است. هیچ ضمانتی وجود ندارد که کمیسیون مشترک دقیقا طرح مصوب کمیسیون فرهنگی را تصویب کنند.

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت در خصوص برخی گمانه زنی‌ها در خصوص رویارویی طیف هایی چون، اعضای جبهه پایداری در یک سو و اصولگرایان معتدل و گروه‌های میانه رو در سوی دیگر نشست‌های کمیسیون گفت: واقع آن است که نمایندگان در خصوص یک چنین موضوع مهمی به صورت حزبی عمل نمی‌کنند. چرا که بر اساس قانون اساسی، آنها خود را نماینده همه مردم می‌دانند. هر نماینده استقلال کامل دارد و تحت سیطره هیچ حزب، باند و گروهی قرار ندارند. البته ممکن است، برخی نمایندگان با هم قرابت فکری داشته باشند، اما مجموعه تصمیم سازی‌ها در کمیسیون مشترک مبتنی بر قانون و در راستای منافع ملی کشور خواهد بود.

این نماینده یادآور شد: حتی در جریان تصویب مواد آیین نامه هم مباحث و جدل‌های مختلفی صورت می‌گیرد و حقیقتا یک جنگ واقعی جریان دارد. این تصور که برخی گمان می‌کنند، فلان جبهه و حزب موضوعات را به نمایندگان دیکته می‌کند، ریشه در واقعیت ندارد. هر نماینده‌ای خود را مسئول تصمیماتی که اخذ می‌کند، می‌داند و نسبت به آرای خود، نهایت حساسیت را دارد. 

سیاه کلی ادامه داد: من این دسته بندی‌ها را قبول ندارم، اما در پاسخ به این پرسش که آیا در کمیسیون اختلاف نظر وجود دارد و برخی نمایندگان مخالف این طرح هستند؟ بله رویکردهای متفاوتی در میان نمایندگان عضو کمیسیون مشترک وجود دارد. برخی مخالف این طرح هستند و معتقدند بهتر است، دولت لایحه بیاورد. برخی دیگر اشاره می‌کنند که باید قانون در مجلس تصویب شود و موارد مورد نظر دولت در قالب لوایح مکمل طرح مطرح شوند و... این موارد بررسی خواهد شد و بهترین تصمیم به نفع کسب و کار و منافع عمومی کشور اخذ خواهد شد.

سرنوشت طرح صیانت چگونه رقم می‌خورد؟

سیاه کلی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که به عنوان سخنگوی کمیسیون مشترک، سرنوشت نهایی طرح را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: معتقدم در نهایت قانون بهتر از بی‌قانونی است. اقتصاد ایران از نبود قانون در فضای مجازی، آسیب‌های فراوانی متحمل شده است. بسیاری از صاحبان کسب و کار و سرمایه‌گذاران به دلیل نبود ساختارسازی‌های قانونی در فضای مجازی، از خیر سرمایه‌گذاری در این فضا گذشته‌اند. بسیاری از افراد و شرکت ها، زیان‌های هنگفت دیده‌اند و آبرو و مالشان را از دست داده‌اند و دستشان هم جایی بند نیست.

او افزود: در حوزه‌های اجتماعی و خانوادگی نیز نبود قانون باعث فروپاشی خانواده‌ها و مشکلات عدیده‌ای شده است. همانطور که در فضای واقعی جامعه و اقتصاد نیازمند قانون و ضوابط حقوقی هستیم، در فضای مجازی هم باید مکانیسم قانونی وجود داشته باشد تا در بزنگاه‌ها بر اساس آن بتوان داوری حقوقی و قانونی کرد. این کاستی‌ها و مشکلات برای مردم باز نشده و در خصوص آنها اطلاع رسانی صورت نگرفته است. اگراین شفاف سازی‌ها انجام می‌گرفت، امروز افکار عمومی هم متوجه ضرورت این ساختارسازی قانونی شده بود.

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت، همچنین یادآور شد: برای تحلیل موضوع از رسانه‌ها خواهش می‌کنم؛ موضوع محدودسازی و مسدود‌سازی را از ذهن خود بیرون کنند، چرا که موضوع مورد نظر نمایندگان نیست. همین امروز تصور کنید، سرمایه‌گذاری بخواهد در پلتفرم‌های داخلی، مسنجر و پیام رسانی و حوزه کسب و کار آنلاینی، سرمایه‌گذاری کند. با استفاده از چه مکانیسم قانونی باید از سرمایه‌گذاری خود حفاظت کند و در زمان بروز مشکلات مبتنی بر آن از منافع خود دفاع کند. با توجه به اینکه نبض آینده اقتصاد یران در فضای مجازی و مشاغل آنلاین می‌تپد این فضا نیازمند نقشه راه قانونی است.

این نماینده در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا فکر نمی‌کنید طرح این مسئله که اپلیکیشن‌های خارجی باید مقررات مورد نظر ایران را بپذیرند و اگر نپذیرند، امکان فعالیت در ایران را نخواهند داشت، نهایتا باعث مسدودسازی این اپلیکیشن‌ها خواهد شد؟ گفت: همانطور که اشاره کردم ایده صیانت یک طرح ابتدایی است و ممکن است در مسیر تصویب به طور کامل شاکله آن تغییر کند. شخصا به عنوان سخنگوی کمیسیون مشترک نیز با برخی گزاره‌های مطرح شده در این طرح مخالف هستم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا این موارد تصویب نشوند. اساسا معتقدم قانونی که به دنبال صدور فرمان و بخشنامه‌های دستوری باشد و محدودسازی و مسدود‌سازی را پیگیری کند، نه قانون است و نه توفیقی خواهد داشت.

سیاه کلی در پایان خاطرنشان کرد: مردم و صاحبان کسب و کار مطمئن باشند، این موارد مورد توجه نمایندگان کمیسیون مشترک قرار دارد. هر گزاره‌ای که در طرح به دنبال محدودسازی و مسدود‌سازی باشد از دستور کار خارج خواهد شد. باید منتظر نشست‌های محتوایی کمیسیون باشیم تا بحث و تبادل نظر حرفه‌ای در این زمینه آغاز شود.