۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دوگانه تورم و افزایش حقوق‌ ها / افزایش حقوق پلکانی؛ خوب یا بد؟

۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۲۶
کد خبر: 574377
دوگانه تورم و افزایش حقوق‌ ها / افزایش حقوق پلکانی؛ خوب یا بد؟

در یک نظرسنجی، بیش از نیمی از مردم، خواستار افزایش پلکانی حقوق‌ها بودند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ این روزها یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم از سوی کارشناسان، افزایش حقوق‌ها عنوان می‌شود؛ رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در روزهای اخیر طی یک مصاحبه اظهار داشت که افزایش حقوق‌های سال آینده به صورت پلکانی و بین ۱۰ تا ۳۰درصد خواهد بود؛ در این شرایط افرادی که حقوق بیشتری می‌گیرند، کمتر مشمول افزایش حقوق خواهند شد و افرادی که حقوق کمتری می‌گیرند، بیشتر مشمول افزایش حقوق می‌شوند.

اقتصاد آنلاین در این راستا در اینستاگرام خود، دو سوال از مخاطبانش مطرح کرد: در سوال اول پرسید که آیا با افزایش پلکانی حقوق‌ها موافقید؟ بیش از نیمی از مخاطبان موافقت خود را با افزایش پلکانی حقوق‌ها اعلام کردند و تقریبا ۴۰درصد از آنان با افزایش پلکانی حقوق‌ها مخالفت کردند.

سوال دوم به مساله تورم برمی‌گشت؛ باتوجه به اینکه بسیاری افزایش حقوق‌ها را یکی از عوامل شکل‌گیری تورم می‌دانند، اقتصاد آنلاین از مخاطبانش پرسید که افزایش حقوق‌ها با تداوم تورم بالا را ترجیح می‌دهند و یا افزایش اندک حقوق‌ها با کنترل تورم را ترجیح می‌دهند؟

در این نظرسنجی، ۳۴۱۶نفر به گزینه دوم یعنی افزایش اندک حقوق‌ها و کنترل تورم رای دادند؛ ۶۳۰نفر نیز گزینه افزایش حقوق‌ها همراه با تداوم تورم بالا را انتخاب کردند؛ هر یک از این گروه‌ها نیز استدلال خود را داشتند.

برای مثال یکی از مخاطبانی که موافق افزایش حقوق‌ها با تداوم تورم بود، نوشت: به هرحال تورم ادامه دارد؛ حداقل حقوق‌ها افزایش بیابد که کفاف زندگی روزمره را بدهد؛ البته در پاسخ به این مخاطبان باید گفت: دولت منابعی برای افزایش حقوق‌ها ندارد؛ بنابراین افزایش حقوق چیزی جز رشد نقدینگی و افزایش بیشتر و تعمیق تورم به دنبال ندارد و قطعا با هر افزایش حقوقی، تورم از افزایش حقوق پیشی خواهد گرفت.

عده‌ای دیگر نیز نوشته بودند: چرا افزایش حقوق‌ها همراه با کنترل تورم اتفاق نمی‌افتد و حتما باید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کرد: در پاسخ به این مخاطبان نیز باید مانند پاسخ به مخاطبین قبلی گفت: وقتی منابعی برای افزایش حقوق نباشد، نمی‌توان تورم را کنترل کرد. باید در ابتدا تورم کنترل شده و ثبات به اقتصاد بازگردد تا با رونق سرمایه‌‎گذاری و تولید و رشد اقتصادی، درآمد همه اقشار افزایش به صورت واقعی پیدا کند.

البته عده‌ای دیگر نیز گفته بودند: مگر تنها افزایش حقوق‌ها، عامل تعمیق تورم است؟ در پاسخ به این گروه هم باید گفت بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و بنابراین کنترل هزینه‌ها به نحوی که بتواند اثر معنی‌داری بر کاهش کسری بودجه دولت (به عنوان منشاء اصلی تورم) داشته باشد، حتما باید با کنترل میزان افزایش حقوق‌ها همراه باشد.

بنابراین باید توجه شود که افزایش واقعی رفاه عموم مردم از مسیر کنترل هزینه‌های دولت و به تبع آن کاهش کسری بودجه و رشد نقدینگی که به کنترل تورم منجر می‌شود، میسر خواهد بود و نه افتادن در مارپیچی که افزایش حقوق‌ها بدون منابع لازم منجر به تورم بشود و این مطالبه مجدد برای افزایش حقوق‌ها ایجاد کند و این سیکل معیوب ادامه داشته باشد.