۰ نفر

رییس اتحادیه پوشاک در پاسخ به اقتصاد آنلاین؛

کمبود مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پوشاک / به لحاظ قیمت و کیفیت با برندهای خارجی رقابت می‌ کنیم

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۹
کد خبر: 569663
کمبود مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پوشاک / به لحاظ قیمت و کیفیت با برندهای خارجی رقابت می‌ کنیم

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از تلاش تولیدکنندگان داخلی برای رقابت قیمتی و کیفی با برندهای خارجی پوشاک خبر داد و گفت: هم اکنون مشکل اصلی کمبود مواد اولیه است که اگر برطرف شود، حداکثر تا دو سال آینده می‌توان با رونق صادرات، درهای واردات را به صورت کامل به روی پوشاک وارداتی باز کرد و نگرانی نداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در حاشیه نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: قاچاق پوشاک همواره تهدیدی برای تولیدکنندگان این حوزه بوده؛ اما از سال 97 که نرخ ارز رو به افزایش گذاشته و دولت تصمیم گرفته تا واردات را ممنوع کند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به صورت همزمان، اقدام به برخورد با عرضه پوشاک قاچاق نموده است که این امر، منجر به تشویق تولیدکنندگان به تولید بیشتر شده است.

وی افزود: بر این اساس، تولیدکنندگان ظرف دو سه سال گذشته تلاش کرده‌اند تا با افزایش سطح تولید و کیفیت کالاهای تولیدی خود، با کالاهای خارجی رقابت نمایند؛ به نحوی که هم اکنون، رشد برخی از برندهای داخلی سبب شده تا برخی برندهای فیکی که تا پیش از این، به عنوان برندهای خارجی، در بازار پوشاک ایران جولان می‌دادند، با کالای تولید داخلی جایگزین شوند.

به گفته شیرازی، با توجه به برندسازی‌های صورت گرفته از سوی تولیدکنندگان، مردم هم با پوشاک ایرانی بیشتر آشنا شده و پوشاک تولید داخلی، توانسته مورد اقبال مردم قرار گیرد.

وی مانع جدی بر سر راه تولید داخلی را تامین به موقع مواد اولیه دانست و اظهار داشت: هم اکنون عدم دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه مکفی در عرصه تولید دردسرساز شده و به خصوص این موضوع برای تولیدکنندگان و بنگاههای کوچک و متوسط، کار را بسیار سخت کرده است؛ اگرچه علیرغم تمامی این سختی‌ها، به دلیل اینکه  تولیدکنندگان، افق آینده را روشن می‌بینند، سختی‌ها را به جان خریده و به تولید خود با قدرت ادامه می‌دهند.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ایران خاطرنشان کرد: در مدت زمان کوتاهی که از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته، تولیدکنندگان امیدواری بیشتری نسبت به آینده پیدا کرده و تولید خود را به حداکثر رسانده‌اند؛ به نحوی که اگر دسترسی آنها به تامین مکفی پارچه و مواد اولیه تسهیل گردد، تولیدکنندگان صادرات را رونق خواهند داد.

وی افزود: در شرایط کنونی که تامین مواد اولیه با مشکلات بسیاری مواجه است، تولیدکنندگان معجزه کرده‌اند و رقابت جدی را بر سر کیفیت با یکدیگر آغاز نموده‌اند که البته این کار با کمک بازوی اجرایی قوی همچون طراحان مد و لباس صورت گرفته است؛ به نحوی که حضور آنها منجر به افزایش بهره‌وری و نگاه متمرکز بر سلیقه مشتریان شده، در نتیجه طراحی و هویت ایرانی در پوشاک تولیدی، منجر به افزایش تقاضای مردم شده است.

شیرازی گفت: تولیدکنندگان نیز حاشیه سود خود را کم کرده‌اند تا بتوانند مطابق با خواست و سلیقه مشتریان حرکت کرده و به لحاظ قیمتی نیز، کالای مرغوب و مقرون به صرفه برای مصرف‌کنندگان ایرانی تولید کنند؛ اما  به نظر می‌رسد دولت نیز باید با روش‌های منطقی و بر پایه اصول اقتصادی، از تولیدکنندگان حمایت کرده و دسترسی آنها به مواد اولیه را با سهولت بیشتری فراهم نماید.

وی افزود: اکنون سطح تولیدات ایرانی به میزانی رسیده است که بسیاری از تولیدکنندگان تازه وارد به این عرصه که عموما تولیدکنندگان کوچک و متوسط هم هستند، تقاضا دارند تا با معرفی تولیدات خود در قالب نمایشگاهها، بتوانند نسبت به معرفی برند خود اقدام نمایند که بر این اساس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اقدام به گزینش 100 برند برتر پوشاک ایران از میان 1000 متقاضی برای حضور در نمایشگاه شهر آفتاب نموده که از سه‌شنبه هفته جاری آغاز می‌شود و می‌تواند صحنه رقابت و نمایش توانمندی تولیدکنندگان داخلی باشد.

شیرازی با بیان اینکه در کنار تولیدکنندگان، طراحان نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، تاکید کرد: ما تلاش کردیم تا زنجیره کاملی از تولید پوشاک از طراحی و ماشین‌آلات تا نساجی و چرم و پوشاک را گرد هم آورده تا در رقابت با یکدیگر بتوانند زمینه را برای رشد و معرفی توانمندی تولید داخلی فراهم نمایند؛ ضمن اینکه ده برند برتر تولید پوشاک ایرانی نیز در کنار آنها حضور خواهند داشت تا تولیدکنندگان کوچک و متوسط بتوانند زمینه را برای معرفی محصولات خود فراهم کنند.

وی افزود: در عین حال تلاش شده تا دسترسی تولیدکنندگان ایرانی به مواد اولیه نیز تسریع شود که به این منظور برخی از تولیدکنندگان ایرانی اقدام به تاسیس شرکتهای قانونی و انجام ثبت سفارش برای واردات پارچه نموده اند، چراکه علیرغم اینکه در حوزه واردات پارچه‎‌های گردباف ممنوعیت وجود دارد، اما نظارتی بر توزیع صورت نمی گیرد که بتوان به موقع مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین کرد.

به گفته شیرازی، هم اکنون تولیدکنندگان پارچه گردباف در پاسخ به مراجعات تولیدکنندگان می گویند که امکان تامین کالا را ندارند، در حالیکه همان کالا در بازار آزاد به راحتی به فروش می رسد.

وی اظهار داشت: امیدواریم در نیمه دوم  سال جاری بتوانیم پوشاک باکیفیت و با قیمت مناسب را به دست مردم برسانیم و شرایطی را فراهم آوریم که این پوشاک تولید داخلی، تهدیدی برای قاچاقچیان باشد؛ چراکه تا پیش از این، قاچاقچیان با تکیه بر مزیت قیمتی، پوشاک قاچاق را وارد سبد مصرفی مردم می کردند، اما اکنون تولیدکنندگان داخلی به لحاظ قیمت و کیفیت قابلیت رقابت دارند.

شیرازی تاکید کرد: بهتر است برای مدت زمان محدود حداکثر دو ساله، واردات ممنوع باشد تا تولیدکنندگان بتوانند صادرات کرده و خود را در بازارهای جهانی به صورت جدی محک بزنند، تا بعد به صور کامل شیرازی گفت: بازدیدهای میدانی ما نشان می دهد که پوشاک داخلی از سوی مردم مورد اقبال قرار گرفته و علیرغم همه موانع و کاستی‌ها، باز هم تولیدکنندگان قادر به رقابت هستند، اما باید مواد اولیه به موقع تامین شود و تولیدکننده داخلی مورد حمایت قرار گیرد.