۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت گاز اروپا در بالاترین سطح ۱۳ساله / هر هزار مترمکعب بیش از ۱۹۰۰دلار

۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۴۰
کد خبر: 569247
قیمت گاز اروپا در بالاترین سطح ۱۳ساله / هر هزار مترمکعب بیش از ۱۹۰۰دلار

قیمت گاز در اروپا روز چهارشنبه رکورد جدیدی به ثبت رساند و هر هزار متر مکعب از گاز طبیعی به قیمت ۱۹۰۰ دلار معامله شد. این قیمت معادل ۱۸۶ دلار برای هر خانوار در هر مگاوات ساعت محاسبه شده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ بر اساس داده‌های بورس بین قاره‌ای ICE قیمت‌های آتی ماه نوامبر در مرکز TTF هلند تا ساعت ۸.۲۸ دقیقه صبح به وقت گرینویچ به ۱۹۳۶ دلار  در هر هزار متر مکعب رسید. این در حالی است که تنها بیست دقیقه پس از آن قیمت گاز طبیعی با ۱۷۰ دلار کاهش در هر مگاوات ساعت در حدود ۱۷۶۹ دلار معامله می‌شد.

بر این اساس، قیمت گاز در بازارهای اروپایی از ابتدای ماه سپتامبر که قیمت معاملات آتی ماه اکتبر در حدود ۷۳۰ دلار برای هر هزار متر مکعب بود، تقریبا سه برابر شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت انرژی در اروپا روند افزایشی قابل توجهی در پیش گرفته و همزمان اولین خط لوله نورد استریم ۲ از روسیه به سمت اروپا در حال پر شدن از گاز طبیعی است. به گفته اپراتورهای این خط لوله، روش‌هایی برای آزمایش ظرفیت خط لوله در حال انجام است و به همین دلیل تحویل گاز به قاره اروپا هنوز انجام نشده است.

همچنین نکته دیگر آنکه نورد استریم ۲ همچنان منتظر دریافت مجوز نهایی از سوی تنظیم کننده‌های آلمان برای باز کردن شیرهای انتقال است.

بر اساس گزارش اخیر ساکسو بانک، شروع عملیات توسط نورد استریم ۲ در سه ماهه چهارم سال جاری می‌تواند قیمت گاز طبیعی در اروپا را به پایین‌ترین سطح ممکن برساند.