۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

با وام جدید کجا می توان خانه خرید؟ / خانه های نیم میلیارد تومانی تهران

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹
کد خبر: 566146
با وام جدید کجا می توان خانه خرید؟ / خانه های نیم میلیارد تومانی تهران

فروش اوراق وام جدید مسکن کلید خورد و از این پس زوج‌ها می‌توانند بین ۲۴۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. همچنین امکان دریافت وام انفرادی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وجود دارد اما با این پول کجا می‌توان خانه خرید؟

اقتصادآنلاین - مریم شکرانی؛ چندی پیش سقف وام مسکن به ۴۸۰ میلیون تومان رسید و حالا خبر آمده است که فروش اوراق وام جدید آغاز شده است. بر این اساس معاونت توسعه کسب و کار شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افزایش مبالغ وام مسکن را در معاملات خود لحاظ کرده است و از این پس زوج‌های تهرانی می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله را از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن دریافت کنند. 

همچنین سقف اوراق وام انفرادی در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هم زوج‌ها می‌توانند ۳۲۰ میلیون تومان و افراد ۱۶۰ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن خریداری کنند که البته علاوه بر این مبالغ، وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله هم به زوجین و افراد متقاضی وام در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تعلق می‌گیرد.

در سایر مناطق شهری هم ۲۴۰ میلیون تومان و برای افراد ۱۲۰ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن قابل خرید است و زوجین و افراد متقاضی وام مسکن می‌توانند علاوه بر این ۸۰ میلیون تومان وام جعاله نیز دریافت کنند. 

قدرت خرید وام در بازار خانه‌های نوساز

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد ماه، به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است و با این حساب با وام مسکن زوجین تهرانی فقط می‌شود ۱۶ متر خانه نوساز خرید.

با این وجود، وام مسکن به خانه‌هایی که تا ۲۵ سال قدمت دارند، نیز تعلق می‌گیرد و این مساله می‌تواند قدرت خرید زوج‌ها را افزایش دهد اما با وام ۴۸۰ میلیون تومانی زوج‌های تهرانی کجا می‌توان خانه خرید؟ 

در کدام مناطق تهران می‌توان خانه خرید؟

زوج‌‎‌های تهرانی با وام ۴۸۰ میلیون تومانی همچنان می‌توانند در مناطق ۲۲گانه تهران خانه بخرند. البته واقعیت این است که در حال حاضر در بازار مسکن تهران، خانه هایی وجود دارد که زیر نیم میلیارد تومان قیمت دارند اما این گزینه‌ها بسیار محدود هستند.  

جستجو در آخرین آگهی های مسکن شهر تهران نشان می دهد که بیشتر خانه هایی که زیر نیم میلیارد تومان قیمت دارند، در محدوده هایی مانند یافت آباد، حوالی دریاچه چیتگر، مهرآباد، انتهای اتوبان نواب و ... واقع شده اند.

به عنوان مثال بهای یک آپارتمان ۵۰ متری ساخت سال ۹۸ در یافت آباد ۴۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده یا آپارتمان ۵۵ متری دیگری در همان منطقه با سال ساخت ۹۰ حدود ۴۳۰ میلیون تومان آگهی شده است. 

یک واحد آپارتمانی ۵۵ متری و نوساز در مهرآباد جنوبی، شهرک مرتضی گرد هم با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد. در منطقه جیحون هم بهای یک آپارتمان ۴۲ متری که در سال ۸۸ ساخته شده، حدود ۴۲۵ میلیون تومان است. 

اگر بخواهید در حوالی پایتخت خانه بخرید...

برای خرید آپارتمان با وام جدید در حوالی تهران دست زوجین بازتر و گزینه های بیشتری در دسترس است. البته باید توجه کنید که برای خرید مسکن در حوالی شهر تهران وام کمتری تعلق می‌گیرد و سقف وام قابل دریافت برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان است. 

در منطقه اندیشه تهران یک آپارتمان ۶۱ متری با سال ساخت ۸۷ به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان عرضه شده و در همین منطقه یک آپارتمان ۴۷ متری ساخت سال ۹۰ با بهای ۲۹۰ میلیون تومان به فروش می رسد. 

در پرند یک واحد ۶۲ متری تقریبا نوساز ۳۴۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در شهر قدس هم یک واحد ۵۰ متری نوساز با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می شود.

در بومهن یک آپارتمان ۶۵ متری ساخت سال ۹۵ با نرخ ۳۲۵ میلیون تومان عرضه شده و یک آپارتمان ۵۶ متری ساخت سال ساخت ۹۱ در شهریار با قیمت ۳۷۰ میلیون تومان فروخته می شود.

برای وام جدید مسکن چقدر باید قسط بدهید؟

اقساط وام جدید مسکن تقریبا سنگین است و زوجینی که وام ۴۸۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، باید ماهانه حدود ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی و ۲ میلیون تومان در ماه بابت وام جعاله اقساط پرداخت کنند.

زوج‌هایی که وام ۴۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند هم باید ماهانه ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بابت اقساط وام ۳۲۰ میلیون تومانی و ماهانه ۲ میلیون تومان بابت وام جعاله پرداخت کنند.

و البته اقساط ۷ تا ۸ میلیون تومان وام مسکن زوجین تقریبا دو برابر حداقل دستمزد در ایران است و پرداخت آن از عهده بسیاری از خانوارهای ایرانی خارج است.

چه کسانی نمی‌توانند وام جدید را دریافت کنند؟

بر اساس مقررات بانک مسکن، افرادی که قبلا وام مسکن گرفته اما آن را تسویه نکرده‌اند نمی‌توانند از این وام برخوردار شوند. همچنین اگر خانه‌ای قبلا وام مسکن دریافت کرده است نمی‌توانید مبلغ وام جدید را برای آن خانه اعمال کنید و در واقع اگر شما مثلا برای خرید خانه خود ۲۴۰ میلیون تومان وام گرفته‌اید نمی‌توانید مبلغ وام را به ۴۸۰ میلیون تومان افزایش دهید و این وام فقط برای خرید خانه جدید پرداخت می‌شود. 

ضمن اینکه اگر خانه‌ای بخرید که قدمت آن بالای ۲۵ سال است مبالغ پایین‌تر وام به شما تعلق می‌گیرد و نمی‌توانید از سقف وام مسکن استفاده کنید.