۰ نفر

ظرف یک ماه و نیم آینده انجام می شود؛

تخلیه ۲میلیون تن کالای دپو شده در بنادر کشور

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۱۰
کد خبر: 563079
تخلیه ۲میلیون تن کالای دپو شده در بنادر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲میلیون تن کالای دپوشده در بنادر کشور وجود دارد از تخلیه کالاهای اساسی تا یک ماه و نیم آینده خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در خصوص آخرین وضعیت ترخیص کالا از بنادر توضیحاتی را ارائه کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۹۹۴ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور حمل شده است، گفت: اولویت نخست حمل کالا از بندر امام‌خمینی بوده که بعد از مصوبه شورای عالی ترابری که مقرر شد سازمان راهداری روزانه ۲۵۰۰ ناوگان به بندر امام (ره) نفرستد که هم اکنون حدود ۲۷۰۰ دستگاه کامیون به بندر امام تردد دارد.

امانی با اعلام این مطلب که روزانه ۴ هزار دستگاه از کل بنادر کشور در حال تردد است، افزود: در بندر چابهار با توجه به ظرفیت کم انبار کالاهای اساسی در محوطه بعضی از کالاها دپو شده است که مقرر شده تا طی هفته جاری با ۶ استانی که کالاهای اساسی آنها از این بندر حمل می‌شود نشستی برگزار کنیم و نسبت به اعزام ناوگان جاده‌ای کمکی به بندر چابهار اقدام مناسبی انجام بدهیم تا هرچه سریع‌تر ۱۰۹ هزار تن کالای دپو شده از بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه شود.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: هم اکنون روند خروجی نسبت به ورودی از بنادر رشد قابل‌توجهی داشته است. بندر شهید بهشتی چابهار از ابتدای سال نزدیک به ۲ میلیون تن جابه جایی کالا داشته است که ۷۰۳ هزار تن کالای اساسی گندم بوده و مابقی کالاهای متفرقه بوده است. امیدوار هستیم با کارهایی که در حال انجام است و مشوق‌هایی که برای رانندگان در موضوعات لاستیک و روغن در نظر گرفته‌ایم این روند روز به روز افزایش داشته باشد.

امانی در خصوص ارایه آماری از کالاهای دپوشده از بنادر کشور و راه‌های انتقال آنهاتوسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: هم اکنون با نشست‌هایی که داشتیم معطلی رانندگان در بنادر کاهش چشمگیری یافته است. در خصوص انبارش در بندر شهید رجایی و بندر امام (ره) وضیعت مناسب است اما در بندر چابهار با توجه به اینکه بندر تازه تاسیس است اقدامات خوبی آغاز شده است. موضوع سیلوی ۱۰۰ هزارتنی، انبارهایی که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود این اقدامات کمک می‌کند تا در سال‌های آتی در بخش جابه‌جایی کالاهای اساسی از بندر چابهار مشکلی نداشته باشیم.

وی اعلام کرد: هم‌اکنون میزان کالایی که در بنادر دپو شده نزدیک به ۲ میلیون تن است که ۱/۴ آن مربوط به بندر امام (ره) و مابقی برای سایر بنادر است. سازمان راهداری تعهد کرده است تا ظرف یک ماه و نیم آینده این ۲ میلیون تن کالا حمل شود.

وی افزود: روزانه تقریباً ۹۲ هزار تن کالا حمل می‌شود.مقرر است تا این رقم به روزانه ۱۰۰ هزار تن برسد. هم اکنون نزدیک به ۴ هزار کامیون روزانه کالای اساسی را از بنادر امام (ره)، شهیدرجایی، چابهار، امیرآباد، نوشهر، فریدون کنار، و بندر انزلی حمل می‌کنند که در تلاش هستیم تا ناوگان جاده‌ای را از ۴ هزار کامیون به ۵ هزار کامیون در روز برای حمل کالاهای اساسی ارتقا بدهیم.

امانی تصریح کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در موضوع تعامل با کشورها و تاکید ریاست جمهوری مبنی بر جهش صادرات کالاهای غیرنفتی، بکی از مباحثی که سازمان راهداری دنبال می‌کند ساماندهی پایانه‌های مرزی است که ۹۵ درصد در این خصوص رشد داشتیم که نوید دهنده اقداماتی است که در پایانه‌ها انجام شده است.