۰ نفر

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد؛

طرح اجاره‌داری حرفه‌ای، راهکاری برای ساماندهی بازار اجاره

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 562990
طرح اجاره‌داری حرفه‌ای، راهکاری برای ساماندهی بازار اجاره

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت: تبدیل اجاره‌داری سنتی به حرفه‌ای منجر به افزایش واحدهای اجاره‌ای در بازار شده و همچنین امکان نرخ گذاری و کنترل بازار اجاره را فراهم می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ساختار بازار اجاره اکنون سنتی است، اما در راستای حرفه‌ای کردن بازار اجاره و حمایت از منافع مستاجران، چندی است که طرح «حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای» ارایه شده است.

تلاش می شود که با نزدیک کردن این طرح به مرحله اجرا، ضمن حرفه‌ای کردن ساختار سنتی اجاره از طریق افزایش ارکان و بازیگران بازار اجاره و حمایت از عرضه مسکن اجاره‌ای، شرایط به نحوی اصلاح شود که منافع تمام ارکان بازار اجاره در نظر گرفته شود.

بر اساس این طرح قرار است که بازار اجاره با تلاش برای تشویق سرمایه‌گذاران برای ساخت خانه‌های کوچک و قیمت مناسب ساماندهی ‌شود؛ تلاش دولت این است تا با اجرای نظام اجاره‌داری حرفه‌ای از جمعیت مستاجر کشور در برابر افزایش سوداگری مسکن، رشد قیمت اجاره و کمبود عرضه حمایت کند. برای همین از دو سال پیش تلاش شد تا پای سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن استجاری به وزارت راه و شهرسازی باز شود.

«محمود محمودزاده» در رابطه با برنامه های دولت برای ساماندهی بازار اجاره، به موضوع «اجاره داری حرفه ای» اشاره کرد وافزود: موضوع اجاره داری حرفه ای در  راستای کنترل نرخ اجاره و کمک به توانمند سازی مستاجران دنبال می شود.

وی ادامه داد: این طرح اکنون در کمیسیون های تخصصی دولت مراحل تدوین و بررسی را طی کرده است وآماده ارائه به صحن دولت است.  

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدواریم به زودی جزو دستورکار قرار گیرد و بتوانیم نتیجه نهایی را اعلام و برای نخستین بار در کشور وارد بحث تاسیس سازمان‌های اجاره داری شویم.

به گفته محمودزاده در بحث اجاره داری حرفه‌ای، چند شاخه کلی دیده شده است. نخست، موضوع تأسیس «شرکت‌های اجاره داری حرفه‌ای» است که بخش خصوصی هستند و کمک‌هایی از دولت دریافت کرده‌اند و به همان نسبت که کمک دریافت می‌کنند قیمت‌های در نظر گرفته شده برای مستأجران، قابلیت کنترل و نرخ گذاری از سوی دولت خواهد داشت.

وی افزود: مدل دوم دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها و نهادهای خدماتی و حمایتی هستند که در این آیین نامه مجاز شمرده شده اند که تعدادی از واحدهای احداثی را به صورت اجاره‌ای، سرمایه گذاری کنند و در اختیار واجدان شرایط قرار دهند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مدل سوم افرادی هستند که هم اکنون در حال اجاره داری هستند ولی نه به صورت حرفه‌ای بلکه به صورت سنتی و در این ساختار می‌توانند از مزایای اجاره داری حرفه‌ای استفاده کنند.

محمودزاده اضافه کرد: تبدیل اجاره داری سنتی به حرفه‌ای می‌تواند منجر به افزایش واحدهای اجاره ای به بازار شود و از سوی دیگر امکان نرخ گذاری و کنترل بازار اجاره را فراهم می‌کند.

 وی درباره نحوه تخصصی زمین به سرمایه گذاران در این طرح گفت: در این طرح زمین های ۹۹ ساله به سرمایه گذاران می‌دهیم و  دریافت کننده این اراضی، امکان فروش آن را ندارد و برای همیشه اجاره‌ای باقی می‌ماند. هم‌چنین با توجه به متراژ زمینی که در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد یا میزان تسهیلات یارانه‌ای که دریافت می‌کند، نحوه کنترل دولت و وزارت راه و شهرسازی در تعرفه گذاری و تعیین اجاره بها، نسبت‌سنجی و اعمال خواهد شد.