۰ نفر

متقاضیان کمک ودیعه مسکن بخوانند

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵
کد خبر: 562988
متقاضیان کمک ودیعه مسکن بخوانند

دولت در راستای حمایت از مستاجران از سال گذشته تصویب کرد تا به آن‌ها وام ودیعه مسکن پرداخت شود که پرداخت این وام برای سال جاری با افزایش سقف مواجه شد اما در این بین متقاضیان وام ودیعه مسکن باید طی ارائه مدارک خود به بانک عامل به این دو نکته مهم توجه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از سال گذشته طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به عنوان یکی از برنامه‌های ستاد ملی کرونا به اجرا درآمد که پارسال مبلغ این وام در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود، اما برای امسال افزایش یافت و سقف وام ودیعه مسکن در تهران از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلانشهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد.

طبق پیش‌بینی‌‎های صورت گرفته کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر مشمول دریافت این تسهیلات هستند.  

مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در کنار زنان سرپرست خانوار دیگر گروه مشمول تسهیلات مذکور را تشکیل می‌دهند. علاوه براین، براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی زنان مجرد بالای ۳۵ سال و خودسرپرست نیز امکان دریافت این تسهیلات را دارند.

این افراد پس از آنکه در سامانه موردنظر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام و بانک عامل خود را انتخاب کردند، در زمان مراجعه به بانک مربوطه برای ارائه مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه به این نکته توجه کنند که در صورت تمایل فرم بیمه شدن وام موردنظر را امضا کنند زیرا، یکی از دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن اعلام کرد که پس از واریز وام به حسابش با کسر مبلغی از وام ودیعه مسکن مواجه شده که بانک عامل دلیل آن را مبلغ بیمه وام اعلام کرده است. 

این در حالی است که متقاضی از این موضوع اطلاعی نداشته و بانک بدون اطلاع او مبلغ مورد نظر را از وام وی برداشت کرده است. 

در این بین، لازم است بدانید که بانک‌ها، موسسه‌های مالی و اعتباری مختلف و انواع بنگاه‌های اقتصادی از بازپس‌گیری مطالبات خود در موعد و زمان مقرر اطمینان ندارند از راهکاری به نام بیمه وام استفاده می‌کنند. این بیمه بانام‌های دیگری مانند بیمه اعتباری، بیمه تسهیلات، بیمه تضمین، ضمانت مطالبات و … شناخته می‌شود.

در این بیمه، بیمه‌گر در برابر اخذ حق بیمه تعهد می‌دهد که در صورت تعویق یا عدم پرداخت قسط‌ها از سوی فرد وام‌گیرنده، مبلغ مورد نظر را به وام‌دهنده پرداخت کند که بعد از دریافت وام می‌توان از دو نوع بیمه برای آن  استفاده کرد که بیمه عمر مانده بدهکار برای وام‌گیرنده است که در این بیمه‌نامه در شرایطی که شخص وام‌گیرنده فوت کند، شرکت بیمه‌ای موظف است که مبلغ وام را به‌صورت کامل به بانک یا موسسه مورد نظر پرداخت کند و دیگر ضامن درگیر پرداخت اقساط بانکی نخواهد بود.

از سوی دیگر، فرد دیگری اعلام کرد که پس از واریز مبلغ وام کمک ودیعه مسکن، بانک  مبلغی را به عنوان کارمزد از حساب او برداشت کرده است. 

این در حالی است که از بین تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، تنها برای تسهیلات قرض‌الحسنه کارمزد پرداخت می‌شود و بانک‌ها نباید برای کمک ودیعه مسکن کارمزدی دریافت کنند که در بانک‌های قرض‌الحسنه تسهیلات اعطایی بدون سود و تنها در قبال دریافت کارمزد صفر تا ۴ درصد پرداخت می‌شود. این کارمزد به پوشش هزینه‌های عملیاتی بانک‌های قرض‌الحسنه از قبیل تأمین و نگهداری زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری هزینه‌های جاری نگهداری شعب مانند نیروی انسانی، اجاره بها، تلفن، برق، گاز و … اختصاص پیدا می‌کند.

بنابراین، متقاضیان کمک ودیعه مسکن باید به این نکته توجه کنند که تنها در صورت تمایل و رضایت خود این وام را با پرداخت مبلغی بیمه عمر مانده بدهکار کنند و از آنجا که بانک‌ها تنها باید برای تسهیلات قرض الحسنه کارمزد دریافت کنند، برای کمک ودیعه مسکن مبلغی به عنوان کارمزد نپردازند.