۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی فلزات گرانبها با تقاضای فروش فنی / تاثیر انتشار داده‌های اقتصادی فراتر از انتظارات بر بازارها

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۳۲
کد خبر: 562860
عقب نشینی فلزات گرانبها با تقاضای فروش فنی / تاثیر انتشار داده‌های اقتصادی فراتر از انتظارات بر بازارها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت که از دید تحلیل‌گران، ناشی از افزایش تقاضای فروش فنی در این بازار بوده که دلیل آن هم نزولی شدن وضعیت فنی نمودارهای دو فلز گرانبها ارزیابی شده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ در معاملات نوسانی بازار فلزات گرانبها به زعم تحلیل‌گران تنها یک حرکت صعودی پرقدرت می‌تواند بازار را از شرایط کنونی خارج و معامله‌گران را به انجام معاملات بیشتر تشویق کند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۱۲.۸۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۲.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۲ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۷۶۵ دلار در هر اونس معامله شد. 

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی امپایر استیت که در مورد تولید منتشر شد و روند تولید را بهتر از آنچه تصور می‌شد عنوان کرده است، بار دیگر مساله سیاست‌های پولی از سوی تحلیل‌گران مطرح شد که این مساله خود فشاری بر بازار فلزات گرانبها بوده است. اگرچه در رابطه با سیاست‌های پولی، تحلیل‌گران در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC هستند که هفته آینده برگزار و درباره زمان حرکت سیاست‌های آتی فدرال رزرو در آن تصمیم گیری خواهد شد. بار دیگر تحلیل‌گران بر این باورند که برنامه خرید اوراق قرضه ماهانه پس از این جلسه کاهش خواهد یافت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده آمریکا نیز هر سه شاخص اصلی به روند نزولی خود ادامه دادند به وضوح می‌توان مشاهده کرد که در نیمه ماه سپتامبر ریسک گریزی بیشتری در بازار وجود دارد. با این وجود در بازار فلزات گرانبها نیز بر خلاف گذشته، روند نزولی ادامه یافته است.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا به روند نزولی خود ادامه داد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس نیز با در پیش گرفتن روند صعودی، به بالاترین سطح ۶ هفته گذشته خود رسید و هر بشکه نفت در حدود ۷۲.۵۰ دلار معامله شد. پس از توفان آیدا که حدود ۴۰ درصد از تولید نفت خام خلیج مکزیک را تحت تاثیر قرار داده و ۴۸ درصد از تولید گاز طبیعی نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است، قیمت‌ها در بازار نفت خام روند صعودی در پیش گرفته است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۳ درصدی معامله شد.

11

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای اکتبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال روند صعودی چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۳۶.۲۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۰۸.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۳.۶۰ دلار در هر اونس است همچنین سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۸.۶۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۲ دلار در هر اونس عنوان شده است.

22

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی فنی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۳۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۴.۳۴۵ دلار در هر اونس مشاهده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۳.۳۶ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.