۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد؛

بررسی نوسانات بازار خودرو در مجلس با حضور وزیر صمت / بازار خودرو نیازمند سخنگو است

۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۱
کد خبر: 559358
بررسی نوسانات بازار خودرو در مجلس با حضور وزیر صمت / بازار خودرو نیازمند سخنگو است

مصطفی طاهری از بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون با حضور وزیر صمت خبر داد و گفت قرار است راهبردهای وزارت صمت برای مهار تکانه‌های افزایشی و بازگشت ثبات به بازار خودرو بررسی و در خصوص آن تصمیم‌سازی شود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛   نماینده مردم زنجان در مجلس در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز در نوسانات اخیر بازار خودرو، گفت: هرچند برخی افراد و جریانات، افزایش قیمت خودرو را ناشی از افزایش قیمت ارز از یک طرف و گرانی فولاد از سوی دیگر ارزیابی می‌کنند، اما شخصا معتقدم که بیشتر سفته بازی و انتظارات تورمی است که این نوسانات را در بازار خودرو می‌آفریند.

طاهری با اشاره به اینکه اثرات واقعی نرخ ارز معمولا با یک بازه زمانی مشخصدر سایر بازارها ظاهر می‌شود، گفت: اینطور نیست که امروز یا این هفته، افزایش قیمت ارز رخ دهد و بلافاصله قیمت خودرو افزایش پیدا کند. اما متاسفانه این رویکرد اشتباه در اقتصاد ایران شکل گرفته که با وقوع کوچکترین نوسانی در نرخ ارز، مجموعه کالاها و خدمات در کشور با افزایش قیمت مواجه می‌شوند.

او افزود: وقتی بخش قابل توجهی از مواد اولیه تولید خودرو در داخل کشور تامین می‌شود، دلیلی وجود ندارد که قیمت خودرو با کوچکترین نوسان ارزی با تکانه‌های تورمی مواجه شود. به نظر می‌رسد شبکه‌ای از سودجویان در حاشیه بازار خودرو وجود دارند که با توجه به منافع کلانی که از این بازار برداشت می‌کنند با کوچکترین بهانه ای، زمینه افزایش قیمت خودرو را فراهم می‌کنند.

طاهری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که دولت جدید برای مقابله با این شبکه سوداگری چه راهکاری باید داشته باشد؟ گفت: بر اساس اصول اقتصادی، ثبات بلندمدت در هر بازاری تحت تاثیر نظام عرضه و تقاضا است. بنابراین ریشه اصلی نوسانات بازار خودرو در عدم توازن در عرضه و تقاضا است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که وزارت صمت در دوره جدید باید در دستور کار قرار دهد، ظرفیت‌سازی برای افزایش تولید خودرو است.

او گفت: خوشبختانه افزایش تولید از جمله مهم‌ترین وعده‌های وزیر صمت دولت جدید، است. وقتی زمینه افزایش خودرو فراهم شود، بدون تردید بخش قابل توجهی از مشکلات بازار خودرو ساماندهی شده و امکان سوءاستفاده برای سوداگران مسدود می‌شود.

خودرو باید به کالای مصرفی بدل شود

نماینده زنجان در مجلس یادآور شد: اما حل مشکلات خودرو نیازمند مشارکت سایر ارکان اقتصادی کشور است. در نگاه عمومی خودرو یک کالای سرمایه‌ای است، بنابراین هر اندازه که افزایش تولید صورت بگیرد، باز هم تقاضا برای خرید وجود دارد. بر اساس بررسی‌های انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری بوده و مصرفی نیست.

طاهری گفت: برای حل این مشکل، خودرو باید به عنوان کالایی مصرفی معرفی شود. مخاطب بازار خودرو باید مصرف‌کنندگان واقعی باشند. باید بررسی شود که چه میزان از قیمت فعلی خودرو واقعی است و افزایش تولید، تا چه اندازه می‌‌تواند نوسانات این بازار را مهار کند.

این نماینده در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا دلیل اصلی نوسانات اخیر قیمت خودرو همین عوامل بوده؟ گفت: این موضوعات، عوامل بنیادین نوسانات محسوب می‌شوند. اما به طور خاص، موضوع تغییر مدیریت در حوزه‌های صنعتی که به دلیل تغییر دولت رخ داده، باعث شده برخی افراد و جریانات از این فضا سوءاستفاده کرده و اقدام به افزایش قیمت خودرو کنند.

او افزود: از سوی دیگر معتقدم هر شخصی نباید در خصوص بازار خودرو اظهارنظر کند. در واقع بازار خودرو نیاز به یک سخنگو دارد. بخشی از مشکلات این بازار به این دلیل است که افراد و جریانات مختلفی وجود دارند که به خود اجازه می‌دهند درباره این بازار اظهارنظر داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهارکرد: به عنوان نمونه شورای رقابت، تشکل‌های بخش خودرو و سایر نهادها هر کدام اظهار نظرهای پراکنده‌ای را درباره این بازار مطرح می‌کنند که بیشتر بر نوسانات این بازار می‌افزاید. این اظهار نظرهای متفاوت و در برخی موارد متضاد باعث نوعی آشفتگی در این بازار می‌شود و انتظارات تورمی را تقویت می‌کند.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: البته وزیر صمت و سایر وزرای اقتصادی کابینه قول داده‌اند نهایت تلاش خود را برای ساماندهی و ثبات در بازار خودرو (و سایر بازارهای اقتصادی) به کار خواهند گرفت تا بازار در وضعیتی باثبات و روبه رشد قرار بگیرد. روز یکشنبه وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر می‌شود تا در خصوص نوسانات بازار خودرو و سایر موضوعات مورد نظر بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.