۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازده بازار تا پایان شهریور مثبت است / کدام سهم ها برای ورود پیشنهاد می شود؟

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰
کد خبر: 558949
بازده بازار تا پایان شهریور مثبت است / کدام سهم ها برای ورود پیشنهاد می شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه علل ریزش بورس و سبزپوشی مجدد آن در هفته گذشته را بررسی کرد و همچنین نظرات خود را در ارتباط با روند پیش روی بازار و اینکه کدام سهم‌ها مستعد رشد قابل توجهی هستند، به شرح زیر بیان کرد.

اقتصاد آنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین، در رابطه با علل افت شدید بازار سهام در هفته گذشته و سبزپوشی مجدد آن در روز آخر معاملاتی گفت: در چند وقت اخیر، سهم‌هایی که توجیه سودآوری داشتند توانستند رشد کنند و به سقف‌های قبلی برسند و بعضی هم سقف‌های قبلی را رد کرده بودند. اما در خیلی از سهم‌های کوچک یک الگوی تکراری شکل گرفته بود که این شرکت‌ها زمانی در نمودارهایشان یک سقف تاریخی داشتند، بعد از آن هم یک یا دو قله کوچک‌تر زدند و بعد از یک مدت طولانی که صف فروش یا رنج بودند در یک ناحیه کف قیمت تراکم پیدا کرده بودند. با رشدهایی که از ابتدای خرداد بازار سرمایه کرد، خیلی از سهم‌هایی که جزو دسته اول بودند شنبه هفته گذشته به حدود سقف تاریخی‌شان رسیدند و خیلی از سهم‌هایی هم که آن الگویی که گفتم را داشتند یا به هدف آن الگویی که شکل داده بودند یا به نواحی مقاومتی دیگر رسیدند. پس حجم زیادی از شرکت‌ها از نظر تکنیکالی روی سطوح مقاومتی بودند.

سوری افزود: نکته بعدی که به منفی شدن بازار کمک کرد بحث دلار بود که خبرهایی مبنی بر احتمال توافق منتشر و باعث یک فشار نزولی روی قیمت دلار شد. بازار سرمایه ما بیش از یکسال است که به اشتباه دارد یک همبستگی یک به یک با دلار احساس می‌کند. یعنی هر زمانی که دلار مثبت است افراد اقدام به خرید و هر زمان منفی است اقدام به فروش می‌کنند. با اینکه اشتباه است اما قاعدتا این عرضه و تقاضا روی سطوح قیمت تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: نکته بعدی که در این بین اتفاق افتاد بحث بی‌تدبیری در بازگشایی پالایشگاه بندرعباس بود و نکته بعدی، بحث یک میلیون واحد مسکونی بود که این نگرانی را برای بخشی از بازار به وجود آورده بود که این هم باز خیلی محلی از اعراب نداره که شاید سیمان یا آهن را بخواهند با قیمت دستوری و زیرقیمت از این شرکت‌ها بخرند یا ممنوعیت‌های صادراتی بگذارند که این شرکت‌ها مجبور شوند برای تامین مسکن داخلی این‌ها را بفروشند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: یک موضوع دیگری که این روزها خیلی شاهد هستیم بحث کنترل نقدینگی و تامین مالی دولت از طریق بالا بردن نرخ بازبینی اوراق درآمد ثابت است. همه این عوامل در آن نقطه مقاومت تکنیکالی دست به دست هم داد که سهم‌ها یک افتی را تجربه کنند اما شدید بودن این منفی شدن‌ها ریشه در بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیاست‌گذاران بازار سرمایه دارد که افتی که شاید منطقی و قابل پیش‌بینی بود به صورت صف فروش‌ها و هیجان فروش خودش را نشان داد و بعد از یکی دو روز که فشار نزولی روی بازار دلار هم کم شد و سهم‌ها به طور مجدد به ناحیه حمایتی رسیدند یا به اصطلاح تکنیکالی خیلی از سهم‌ها به آن مقاومت شکسته شده خودشان پولبک زدند بازار دوباره مثبت شد. به همین خاطر اتفاق خیلی غیر طبیعی نیفتاده است.

سوری در رابطه با روند پیش روی بازار گفت: در خیلی از شرکت‌های بزرگ که سودآوری آن‌ها قیمتشان را توجیه می کند یا به اصطلاح با P/E پایین معامله می‌شوند الان در سطوح ارزندگی مناسبی قرار دارند. نه می‌توان گفت این قیمت‌ها برای این شرکت‌ها خیلی ارزان است و نه می‌توان گفت خیلی گران است. در ناحیه متعادلی هستند. اما شرکت‌هایی که افت زیادی مانند ۶۰درصد و ۸۰درصد داشتند که عمدتا شرکت‌های کوچک بازار هستند هنوز نتوانسته‌اند خودشان را حتی به سطوح قبلی‌شان نزدیک کنند. به همین خاطر بهترین سناریویی که می‌تواند در بازار اتفاق بیفتد این است که سهم‌های بزرگ با P/E پایین رشد خیلی شدیدی نداشته باشند و در همین سطوح باقی بمانند ولی شرکت‌های کوچیکی که مقدار خیلی زیادی افت کردند خودشان را برسانند.

سوری اظهار داشت: اگر این سناریو اتفاق بیفتد، در خیلی از این شرکت‌های کوچک می‌توان در مدت نه چندان طولانی با رشدهای ۱۰۰درصدی یا ۲۰۰درصدی رو به رو باشیم. اما اگر شرکت‌های بزرگ هم بخواهند با شتاب رشد کنند در آن صورت به طور مجدد مانند تابستان سال گذشته که همه نگرانی از حباب بودن بازار سرمایه داشتند، می‌تواند ریسک ریزش شدید را برای بازار زیاد کند. با این تفاسیر مادامی که شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز از نظر شاخص P/E توجیه قیمتی دارند انتظار اصلاح، ریزش خیلی زیاد یا نزولی شدن روند بازار سرمایه را نداریم.

مهدی سوری در رابطه با روند بازار در هفته بعد گفت: من مثبت فکر می کنم. ممکن است نوساناتی داشته باشیم که در حال حاضر تحت تاثیر دو عامل دلار و ابزارهای درآمد ثابت مانند اوراق ودیعه باشد که با نرخ بهره بالا از آن صحبت می شود و می تواند تاثیر منفی بر بازار بگذارد. این دو عامل می تواند بازار را دستخوش نوساناتی کند اما فکر می کنم بازده بازار تا پایان شهریور ماه برآیند مثبت داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کدام سهم‌ها یا صنایع برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند گفت: در سهم‌های بزرگ من انتظار افت شدید ندارم و جای امنی برای سرمایه‌گذاری هستند مثل صنایع فلزی اما انتظار رشدهای چند برابری هم ندارم اما سهم‌های کوچکی که از سقف تاریخی‌شان فاصله خیلی زیادی دارند و نسبت به کف قیمت دو سه ماه اخیرشان فاصله کمی دارند، انتظار رشد زیادی دارم.