۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبت رکورد تولید انرژی خورشیدی در اروپا / تکیه بر تجدیدپذیرها

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۴
کد خبر: 557982
ثبت رکورد تولید انرژی خورشیدی در اروپا / تکیه بر تجدیدپذیرها

در تابستان امسال صفحات خورشیدی تقریبا یک دهم برق اتحادیه اروپا در ماه‌های ژوئن و جولای را تولید کردند و کشورهای اروپایی توانستند رکورد جدیدی در استفاده از انرژی خورشیدی را ثبت کنند.

اقتصادآنلاینعاطفه حسینی؛  به گزارش فایننشال تایمز، در تابستان امسال نزدیک به ۱۰ درصد از برق اتحادیه اروپا توسط پنل‌های خورشیدی تامین شده، این درحالیست که در سه سال گذشته انرژی خورشیدی تنها ۶ درصد از برق کشورهای اروپایی را فراهم کرده است.

هشت کشور اروپایی از جمله آلمان و اسپانیا، رکوردهای جدیدی را در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در ماه‌های ژوئن و جولای ثبت کردند. با این وجود سهم انرژی خورشیدی به مراتب کمتر از نیروگاه‌های زغال سنگ در تامین برق اتحادیه اروپا است. ۱۴ درصد از برق اتحادیه اروپا در تابستان امسال توسط این نیروگاه‌ها تامین شده است.

به گفته چارلز مور، سرپرست شرکت امبر، به‌رغم اینکه اروپا در تابستان امسال در زمینه انرژی خورشیدی رکورد جدیدی را ثبت کرده، اما هنوز از تمام ظرفیت خود استفاده نکرده است."سرپرست شرکت امبر همچنین ادامه داد: "هزینه انرژی خورشیدی در دهه گذشته کاهش یافته است و درحال‌حاضر ما شاهد نخستین نشانه‌های انقلاب در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در اروپا هستیم. با این وجود، حتی در تابستان آفتابی اروپا، استفاده از سوخت‌های فسیلی بیشتر از انرژی خورشیدی است."

در سال‌های اخیر به دنبال کاهش قیمت‌ها و افزایش علاقه شرکت‌ها و دولت‌ها برای دستیابی به انتشار کربن صفر، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر امسال اعلام کرد، میزان انرژی تجدیدپذیری که به سیستم‌های انرژی جهانی اضافه شده، نسبت به سال قبل ۲ برابر افزایش داشته است. امسال کشورهای اروپایی مانند هلند، آلمان و اسپانیا بیشترین برق خود را، نزدیک به یک پنجم، به کمک انرژی خورشیدی تامین کردند.

مجارستان و استونی که هر دو در سال ۲۰۱۸ انرژی خورشیدی بسیار کمی تولید کردند، امسال افزایش چشمگیری را در این زمینه ثبت کردند. مجارستان برای تامین ۱۲ درصد و استونی برای تامین ۱۰ درصد از برق خود، به انرژی خورشیدی متکی بودند. همچنین این برای نخستین بار در مجارستان است که استفاده ازانرژی خورشیدی بیشتر از انرژی‌های تجدیدناپذیر بوده است.

به اعتقاد کارشناسان سیاست‌های حمایتی، کاهش شدید هزینه‌ها و اراده سیاسی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کربن زدایی، منجر به این جهش بزرگ در استفاده از انرژی خورشیدی در کشورهای اروپایی شده است.