۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۶شهریور / واکنش بازار به اولین اظهارات ارزی رییسی

۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۵۰
کد خبر: 556930
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۶شهریور / واکنش بازار به اولین اظهارات ارزی رییسی

درحالی‌که رییس‌جمهور و معاون اول او از گشایش‌های ارزی خبر داده‌اند اما روند صعودی دلار پس از یک توقف کوتاه دوباره ادامه پیدا کرده و امروز در معاملات غیر رسمی تا ۲۸۲۰۰تومان پیش رفته است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ قیمت دلار روز چهارشنبه درنتیجه افزایش حجم خرید‌ها ناشی از بالا بودن سطح انتظارات با رشد ۲۵۰تومانی نسبت به روز قبل به کانال ۲۸هزار تومان صعود کرد اما این روند پس از پالس مثبت ارزی رییس جمهور و معاون اول او متوقف شد.

مخبر روز چهارشنبه از گشایش‌هایی در آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران خبر داد و اعلام کرد که با این اتفاق بازار ارز به آرامش خواهد رسید و همان روز رییسی هم در مجلس ضمن تایید این خبر اظهار کرد که گشایش‌های جدی به وجود آمده که در آینده جزییات آن اعلام خواهد شد.

عقب‌نشینی دلار بعد از مشخص شدن وزرای دولت جدید

در پی این اظهارات روند صعودی دلار متوقف شد و دلار به قیمت ۲۷۸۰۰تومان بازگشت و تا روز پنجشنبه در همین محدوده نوسان داشت؛ از طرفی روز چهارشنبه در نهایت ۱۸نفر از وزرای پیشنهادی رییسی رای اعتماد مجلس را گرفت و تیم اقتصادی این دولت مشخص شد و احتمالا ظرف یک هفته آینده نیز رییس کل بانک مرکزی معرفی خواهد شد که این موضوع هم بر عقب‌نشینی خریداران و کاهش جزیی قیمت دلار موثر بود.

علاوه بر این موضوعات، مجددا اخباری از سوی برخی طرفین برجامی منتشر شده که نسبت به از سرگیری مذاکرات با تیم سیاسی دولت جدید ابراز امیدواری کرده‌اند؛ در این راستا سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزیر خارجه جدید ایران شریکی است که ما با او قبلاً تماس داشتیم و منتظر ادامه مذاکرات مهم درباره بازگرداندن برجام به مسیر اصلی هستیم.

همچنین نماینده آمریکا در امور ایران برای بار دیگر تاکید کرده که در صورت تصمیم تهران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای آماده ازسرگیری مذاکرات در وین هستیم.

اما درحالی‌که بعد از مشخص شدن وزرای دولت جدید و سیگنال مثبت مخبر به بازار ارز، و همچنین اخبار امیدوار‌کننده پیرامون برجام قیمت دلار تا ۲۷۸۰۰تومان کاهش یافته بود و انتظار می‌رفت این روند نزولی ادامه‌دار باشد، امروز نرخ این ارز مجددا فاز صعودی گرفت و در معاملات پشت خطی به ۲۸۲۰۰تومان هم رسید.

آینده دلار از نگاه معامله‌گران

حالا به گفته برخی تحلیلگران بازار ارز، دلار همچون گذشته نسبت به اخبار مثبت واکنش چندانی نشان نمی‌دهد و درواقع انتشار اخبار صرف قادر به توقف روند صعودی بازار نیست و تا اقدام عملی انجام نشود معامله‌گران دست از خرید برنخواهند داشت؛ از طرفی باوجود عوامل اقتصادی همچون کسری بودجه بالا که سیگنال افزایشی جدی برای دلار به حساب می‌آید، نمی‌توان انتظار داشت که فقط با انتشار اخباری که درگذشته هم بار‌ها اعلام شده‌ دلار به قیمت‌های پایین‌تر کاهش یابد.

در مقابل عده دیگر از معامله‌گران معتقدند که با روی کار آمدن کابینه جدید و انتخاب رییس کل بانک‌مرکزی، فرصت نوسان‌گیران برای بالا بردن قیمت دلار با تکیه بر جوسازی پیرامون اتفاقات افغانستان کاهش خواهد یافت و بازار مجددا وارد مدار نزولی خواهد شد.

اما در این میان معامله‌گران فنی اظهار می‌کنند که درصورت شکسته شدن مرز ۲۸۲۰۰تومان، روند افزایشی دلار تا قیمت ۲۸۵۰۰تومان به سرعت طی خواهد شد و چنانچه ریسک خرید به دلیل آغاز به کار وزرای دولت سیزدهم افزایش یابد، با عقب‌نشینی خریداران می‌توان انتظار بازگشت دلار به کانال ۲۷هزار تومان را داشت.