۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

محدودیت تقاضای فلزات گرانبها با تناقض داده‌های اقتصادی / جهش کوتاه فلز زرد

۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۴
کد خبر: 556917
محدودیت تقاضای فلزات گرانبها با تناقض داده‌های اقتصادی / جهش کوتاه فلز زرد

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده تقریبا افزایش یافت این مساله تا حدودی ناشی از افزایش تقاضای پناهگاه امن سرمایه‌گذاری پس از کاهش قیمت‌ها از ابتدای هفته بوده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛‌ علیرغم افزایش قیمت فلز زرد، در معاملات روز گذشته قیمت نقره روند نزولی خود را ادامه داد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۳.۵۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۹۲.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۱ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۵۶۵ دلار در هر اونس معامله شد.

حمله تروریستی در فرودگاه کابل در میان افرادی که در صف خروج از افغانستان بودند، در بازارهای مالی نگرانی ایجاد کرد، بر همین اساس بازارهای سهام عقب نشینی کردند و همین مساله افزایش ملایم قیمت طلا را به دنبال داشت.

همزمان با برگزاری سمپوزیوم سالانه فدرال رزرو که در جکسون هول در حال برگزاری است، داده‌های جدید اقتصادی ایالات متحده منتشر شد و همین مساله باعث شد برخی سرمایه‌گذاران بار دیگر تغییر سیاست‌های پولی فدرال رزرو را مدنظر قرار دهند. این در حالی است که نگرانی اقتصاددانان از گسترش شیوع کرونای دلتا باعث شده بود تا به این مساله بیاندیشند که احتمال تغییر سیاست‌های پولی ایالات متحده به شدت تضعیف شده است. بر این اساس اگرچه نگرانی‌ها از شیوع کرونای دلتا کاهش نیافته و تاثیر آن بر روند رشد اقتصادی همچنان مدنظر است اما داده‌های اقتصادی منتشر شده به احتمال زیاد تغییر در سیاست‌های پولی فدرال رزرو را پیش از موعد اجرایی خواهد کرد.

در همین حال جیمز بولارد رییس فدرال رزرو سنت لوییس در گفت‌وگویی با CNBC عنوان کرد: سیاست‌های پولی ایالات متحده در حال حاضر بیش از اندازه انبساطی است و نیاز به کاهش دارد. روبرت کاپلان رییس فدرال رزرو دالاس نیز تصریح کرد: نگاه به کاهش خرید اوراق قرضه در جلسه آتی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC محتاطانه خواهد بود.

بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بر این باورند که فدرال رزرو به دلیل گسترش شیوع کرونای دلتا سیاست‌های پولی خود را برای مدت طولانی‌تری بیش از آنچه که پیش بینی شده بود تمدید خواهد کرد. اظهارنظرهای متناقض خریدها را در بازار فلزات گرانبها محدود کرده است.

گزارش روز گذشته تولید ناخالص داخلی ایالات متحده که تجدیدنظری در گزارش ماه گذشته است، بیانگر افزایش رقمی است که ماه گذشته منتشر شده بود، در حالی که گزارش پیشین رشد تولید ناخالص داخلی را ۶.۵ درصد در مقابل پیش بینی ۶.۴ درصدی نشان داده بود، گزارش تجدیدنظر شده رقم ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. بولارد در گفت‌وگو با CNBC عنوان کرد شاخص‌ها به طور کلی فراتر از انتظارها بوده است. هزینه‌های شخصی مصرف کننده در عین حال شاخص دیگری است که نشان می‌دهد تورم بیش از حد انتظار بوده است.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا به روند صعودی خود ادامه داد و افزایشی به پایان رسید. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس اندکی کاهش یافت و هر بشکه نفت خام در حدود ۶۸ دلار معامله شد. در عین حال بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا ۱.۳۶۴ درصد معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله در هفته جاری روند افزایشی در پیش گرفته که ناشی از نگرانی سرمایه‌گذاران از تغییر سیاست‌های پولی آمریکاست.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه همچنان مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۱۸۳۳.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۰۹.۸۰ دلار در هر اونس است در حالی که سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۹.۲۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۵.۹۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. قیمت‌ها در نمودار میله‌ای روزانه بیانگر روند نزولی سه ماهه هستند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۳۸ دلار در هر اونس مشاهده شده همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۴۴ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.