۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش سرعت صعود طلا / تاثیر پذیری فلز زرد از انتشار داده‌های جدید اقتصادی

۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳
کد خبر: 554563
کاهش سرعت صعود طلا / تاثیر پذیری فلز زرد از انتشار داده‌های جدید اقتصادی

قیمت طلا و نقره در ابتدای معاملات روز گذشته روند کاهشی در پیش گرفت که به گفته تحلیل‌گران روند اصلاحی قیمت‌ها پس از افزایش قیمت قابل توجه روزهای اخیر بوده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ در معاملات روز گذشته افزایش شاخص دلار آمریکا یکی از عوامل کاهش قیمت فلزات گرانبها بود، روند صعودی قیمت طلا از مزیت فنی اندکی در کوتاه مدت برخوردار است. نگرانی بیشتر از شرایط آینده اقتصادی در هفته جاری تقاضا را در بازار فلزات گرانبها به عنوان بازار امن سرمایه گذاری افزایش داده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۴.۷۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۸۲.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۴۶ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۶۴۵ دلار در هر اونس معامله شد.

انتشار گزارش خرده فروشی ایالات متحده روز گذشته بازارها را تا حدودی تحت تاثیر قرار داد. در حالی که انتظار می‌رفت این شاخص نسبت به ماه گذشته ۰.۳ درصد کاهش داشته باشد اما گزارش واقعی بیانگر کاهش ۱.۱ درصدی آن بود. سوال اصلی از سوی سرمایه‌گذاران این است که آیا شاخص خرده فروشی تحت تاثیر شیوع کرونای دلتا تا این اندازه کاهش یافته است یا خیر؟

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی روند کاهشی در پیش گرفتند. نگرش‌های مربوط به ریسک گریزی که اوایل هفته در آن باره صحبت می‌شد اکنون افزایش یافته است. تصرف و تسلط سریع طالبان بر افغانستان موجب شده بازارهای جهانی از این مساله متاثر شوند. به نظر می‌رسد این بزرگترین بحران برای دولت بایدن تا به امروز است که از وضعیت افغانستان کاملا مغفول مانده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شیوع کرونای دلتا در حال تحت تاثیر قرار دادن اقتصادهای بزرگ به ویژه چین است. همچنین گزارش‌ها حاکی از افزایش موارد ابتلا در ایالات متحده آمریکاست؛ مساله‌ای که شرایط سخت قرنطینه و محدودیت‌های اقتصادی سال گذشته را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران یادآوری می‌کند.

تمرکز بازار همچنین بر فدرال رزرو معطوف است که بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها مبتنی بر سخنان اعضای فدرال رزرو، سیاست‌های پولی خود را در اوایل پاییز تشدید می‌کند. 

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته شاخص دلار آمریکا افزایش یافت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس کاهشی بود و هر بشکه نفت خام به قیمت ۶۶.۷۰ دلار معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده در محدوده ۱.۲۳ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، طلا اندکی مزیت فنی کلی خود را در کوتاه مدت بازیافته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت بالای ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی قیمت‌های آتی به کمتر از سطح پشتیبانی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز دوشنبه یعنی ۱۷۶۹.۸۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی قیمت‌های آتی به ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز دوشنبه یعنی ۲۳.۳۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.