۰ نفر

در گفت‌ و گو با اقتصاد‌آنلاین مطرح شد؛

ضرر بسیاری از صنایع با قطع برق صنعت ابتدای زنجیره تولید / هزینه محدودیت برق سیمان را سهامدار آن پرداخت می‌ کند

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبر: 554374
ضرر بسیاری از صنایع با قطع برق صنعت ابتدای زنجیره تولید / هزینه محدودیت برق سیمان را سهامدار آن پرداخت می‌ کند

شرکت توانیر با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۴ تیرماه، خواستار توقف فعالیت شرکت‌های فولادی و سیمانی شد و اعلام کرد که حداکثر برق دریافتی شرکت‌های فولادی از شبکه برق باید به میزان ۱۰ درصد دیماند مصرفی آن‌ها باشد. پس از گذشت مدتی، این شرکت با انتشار اطلاعیه‌های دیگری، از رفع برخی از محدودیت‌ها خبر داد. این در حالی است که رضا جمارانیان، رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از تداوم قطعی برق در این صنعت خبر داده است.

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ رضا جمارانیان، رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان و مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تامین در گفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین گفت: برای تولید محصولات باید ۷۰درصد دیماند مصرفی، برق در اختیار صنعت سیمان قرار گیرد. تاکنون این میزان تامین نشده است و اگر قرار بر در اختیار دادن برق است، باید به صورت مستمر و ثابت صورت گیرد. برای مثال نمی‌توان امروز ۳۰درصد، روز بعد ۵۰درصد و پس از آن ۱۰درصد را اختصاص داد.

وی افزود: خاموشی هر کوره یک میلیون تنی سیمان، ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد و تعمیرات آن، ۲۰ الی ۲۵ روز زمان خواهد برد. تمام اطلاعیه‌های شرکت توانیر از تاریخ ۱۴ تیرماه تاکنون، متناقض است. این تغییرات درصدی، ضرر زیادی را به صنعت وارد و هر کوره را از مدار تولید، خارج می‌کند.

جمارانیان تصریح کرد: درواقع اطلاعیه‌های صادرشده درخصوص رفع برخی از محدودیت‌های صنایع و ادامه تولید طبق روال گذشته، به نوعی اقناع افکار عمومی بوده است. برای تمام صنایع نیز محدودیت ایجاد نشده و متاسفانه تنها برای صنایع سیمان و فولاد اعمال شده است. این موضوع نیز نکته‌ای است که بارها از سمت ما به وزارت نیرو اعلام شده است و هیچ پاسخی برای علت آن، دریافت نکرده‌ایم.

رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: صنعت سیمان حداکثر ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات مصرف برق دارد. مصرف برق بسیاری از صنایع دیگر نیز مانند صنعت سیمان است، اما تفاوت سیمان با صنایع دیگر در قرار گرفتن در ابتدای زنجیره تولید است.‌ به عبارت دیگر محصول سیمان، برای صنایع دیگر بسیار مهم است.

جمارانیان اضافه کرد: ما صنایع زیادی داریم که در انتهای زنجیره تولید قرار می‌گیرند و اگر برق این صنایع محدود شود، تنها همان صنعت ضرر خواهد کرد و صنعت دیگری وجود ندارد که بخواهد از محصول آنها استفاده کند. اما بسیاری از صنایع از سیمان استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ روز است که برق صنایع سیمانی با محدودیت مواجه است. حداقل باید پس از گذشت این ۴۰ روز، برق صنایع سیمان را متصل و برق صنعت دیگری را برای مثال حدود ۴۰ روز محدود کنند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تامین گفت: با افزایش قیمت، کمبود تولید جبران نخواهد شد. این احتمال وجود دارد که بخشی از کمبود تولید را جبران کند. در حال حاضر ما در بهترین حالت، از ۲۵ الی ۳۰درصد ظرفیت خود برای تولید استفاده می‌کنیم و بخش عمده‌ای از هزینه‌های صنعت سیمان، هزینه‌های ثابت مانند دستمزد پرسنل است که به صورت ماهیانه، مبلغی در حدود ۲۵ میلیارد تومان است و اگر کل تولید مطابق با ظرفیت انجام شود، به حدود ۶۰ میلیون تن سرشکن خواهد شد و قیمت تمام‌شده، معقول است. اما اگر ۳۰درصد ۶۰ میلیون تن، یعنی ۱۸ میلیون تن تولید کنیم، تمام این هزینه به سمت ۱۵ میلیون تن سرشکن (تقسیم) خواهد شد و قیمت تمام‌شده تولید، به شدت ( حدود سه برابر) افزایش می‌یابد. این در حالی است که افزایش قیمت در بورس کالا، دو برابر هم نیست.

جمارانیان تصریح کرد: ما پیشنهادات مختلفی را به وزارت صمت و نیرو ارائه کرده‌ایم. طبیعی است که ما راضی به قطع برق صنایع دیگر نیستیم و تفاوتی میان صنایع وجود ندارد. زیرا صنایع دیگر نیز، سهامدارانی دارند و سرمایه‌گذاری در آنها صورت گرفته است، اما حرف ما این است که ضرر را به میزان مساوی در میان صنایع تقسیم کرد. قرار بر این نیست که ضررهای کمبود برق را تنها صنعت سیمان و فولاد متحمل شوند.

رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: از ۱۴ تیرماه سال جاری، برق صنعت سیمان قطع شده و نزدیک به ۴۰ روز است که برق این صنعت با مشکل مواجه و تولید آن به شدت کاهش پیدا کرده است. چرا باید کلیت کمبود برق به یک یا دو صنعت فشار وارد کند؟

وی گفت: باید توجه داشت که عمده سهامداران صنعت سیمان، سازمان تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و... است و درواقع به مردم باز می‌گردد. در حقیقت سهامدار صنعت سیمان در حال پرداخت هزینه قطع برق این صنعت بوده و هیچ توضیحی درمورد دلایل انتخاب این دو صنعت برای محدودیت برق ارائه نشده است. حتی در پاسخ به توضیح ما درخصوص اینکه صنعت سیمان در ابتدای زنجیره تولید است و عقل سلیم حکم می‌کند که این صنعت با محدودیت مواجه نشود تا صنایع دیگر ضرر نکنند نیز، اقدامی صورت نگرفته است.