۰ نفر

اسرار آشپزی؛ ۱۰ چاشنی که طعم پیچیده ای به غذا می دهند

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 706186
اسرار آشپزی؛ ۱۰ چاشنی که طعم پیچیده ای به غذا می دهند

هنر آشپزی مانند جادوست چرا که با ترکیب کردن مواد مختلف به نسبت‌های متفاوت می‌توانیم طعم و مزه فوق العاده‌ای خلق کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، هنر آشپزی مانند جادوست چرا که با ترکیب کردن مواد مختلف به نسبت‌های متفاوت می‌توانیم طعم و مزه فوق العاده‌ای خلق کنیم.

برخی از چاشنی‌های رایج را می‌توان با روشی کاملا متفاوت استفاده کرد تا طعم حاصل در یاد همه بماند. چنین طعم‌هایی به لطف مواد در دسترس شما ایجاد می‌شود، اما برخی مواد به ظاهر ساده می‌توانند آنقدر طعم یک غذا را تغییر دهند که هرگز مزه‌اش را فراموش نکنید.

کره

همانطور که می‌دانید روغن یکی از عناصر اصلی مورد نیاز برای پخت و پز به حساب می‌آید. انواع روغن طعم و مزه خاصی به غذا می‌بخشند. کره نیز یکی از منابع مهم چربی است که اکثر افراد آن را به دلیل طعم فوق العاده‌ای که به غذا می‌دهد، استفاده می‌کنند. شما می‌توانید کره را جایگزین روغن زیتون کنید. مثلا می‌توانید هنگام پختن استیک، یک تکه کره روی آن قرار دهید تا سرخ شود.

آب لیمو

ما معمولا از آب لیمو در آشپزی استفاده نمی‌کنیم. مثلا ممکن است تنها مقداری از آن را هنگام سرو روی ماهی سرخ شده یا سالاد برزیزیم، فقط همین. با این حال، لیمو به اندازه نمک در غذا اهمیت دارد. لیمو مزه فوق العاده‌ای به غذا‌ها می‌دهد. به علاوه، آب لیمو سبب می‌شود غذا زیاد چرب نشود. اگر تا هنوز از آب لیمو استفاده نکرده اید، حالا وقت آن است که به هر غذایی که می‌پزید، آن را اضافه کنید. شاید فکر کنید، غذا ترش می‌شود، اما این طور نیست، زیرا طعم و مزه لیمو با دیگر طعم‌ها مخلوط شده و مزه لذیذی ایجاد می‌کند.

فلفل قرمز دودی

فلفل قرمز دودی نیز از خانواده پاپریکای شیرین است، اما طعم دودی خوشمزه‌ای به غذا می‌دهد. شما می‌توانید این نوع فلفل را روی هر غذایی مثل گوشت، سیب زمینی و حتی تخم مرغ بریزید، البته اگر طعم دودی دوست داشته باشید. با این حال، اضافه کردن فلفل قرمز دودی به غذا‌ها آسان است. اگر یک بار امتحانش کنید، مطمئنا دیگر هرگز هنگام آشپزی فراموشش نمی‌کنید.

همچنین این ادویه می‌تواند با چاشنی پروتئین‌های گیاهی نیز فوق العاده می‌شود. مثلا می‌توانید آن را با سس سویا مخلوط کنید و از معجزه آن شگفت زده شوید.

روغن کنجد

روغن کنجد سرشار از مواد مغذی است. اما مهم‌تر از همه، به دلیل طعم غیر معمولش شهرت بسزایی دارد – این روغن می‌تواند طعم و بوی خاصی به غذا بدهد. زیرا عطر آن فوق العاده تند است. روغن کنجد یک افزودنی شگفت انگیز برای سس‌هایی است که برای مزه دار کردن غذا آماده می‌کنید. این روغن سالاد را هم خوشمزه می‌کند.

سس ماهی

هرچند فکر می‌کنید، ممکن است سس ماهی طعمی شبیه ماهی داشته باشد، اما با کمال تعجب چنین نیست. این نوع سس را می‌توان به هر غذایی اضافه کنید مثلا به مارینادها، هنگام سرخ کردن گوشت یا هر چیز دیگر. حتی می‌توانید آن را به سوپ و کباب اضافه کنید یا با آن سالاد را مزه دار کنید. سس ماهی به غذا عطر و طعم خاصی می‌بخشد.

دارچین

شاید بگویید همه می‌دانند که دارچین چه طعم فوق العاده‌ای به کیک و دمنوش‌ها می‌دهد. اما دارچین را می‌توان نه تنها به دسر‌ها بلکه به غذا‌های گوشتی نیز اضافه کرد. زیرا دارچین طعم لذیذی به گوشت و مرغ می‌بخشد. دارچین را به گوشت چرخ کرده یا هر نوع گوشت قرمز دیگر اضافه کنید و پس از سرو غذا آن را بچشید، مطمئنا این طعم را هرگز فراموش نخواهید کرد!

رازیانه

هرچند همه افراد طعم رازیانه را دوست ندارند. اما غذا‌های خاصی وجود دارند که با رازیانه طعم خیلی بهتری پیدا می‌کنند. مثلا می‌توانید از رازیانه در پخت غذا‌های دریایی استفاده کنید یا به هر خوراکی و غذایی که گوجه فرنگی دارد نیز رازیانه (چه تازه باشد یا دانه آن) اضافه کنید. رازیانه در ترکیب با دیگر طعم‌ها و چاشنی‌ها مزه بی نظیری ایجاد می‌کند.

شکر قهوه‌ای

درست مانند دارچین، این ماده را نه تنها می‌توان در پخت دسر و کیک‌ها استفاده کرد بلکه می‌توانید آن را به دیگر خوراکی‌ها مثل انواع سس و ماریناد نیز اضافه کنید. ضمنا می‌توانید آن را برای پخت گوشت یا لعاب دار کردن سبزیجات هم به کار ببرید.

شربت افرا

شربت افرا خالص برای سلامتی شما مفید است. این شربت سرشار از آنتی اکسیدان است و راحت‌تر از سایر شیرین‌کننده‌ها هضم می‌شود. شاید نام پنکیک شربت افرا را شنیده باشید، اما این چاشنی در ترکیب انواع غذا‌ها خواه غذا‌های گوشتی و خواه سبزیجات فوق العاده است.

موسیر

موسیر طعم ملایم و لطیفی نسبت به پیاز معمولی دارد. پس می‌توانید با خیال راحت آن را به صورت خام به سالاد کسانی اضافه کنید که طرفدار طعم پیاز نیستند. موسیر را می‌توانید به همان روشی که پیاز معمولی را استفاده می‌کنید، در مرینیت گوشت یا پخت غذا‌ها به کار ببرید.