۰ نفر

اسرار آشپزی؛ از بین بردن نفخ حبوبات با چند روش ساده

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۳۴
کد خبر: 704869
اسرار آشپزی؛ از بین بردن نفخ حبوبات با چند روش ساده

حبوبات یکی از منابع غنی تامین پروتئین، هستند و می‌توانند جایگزین مناسب و ارزانی برای گوشت باشند. حبوبات مشکلاتی در گوارش ایجاد کرده و برخی افراد از مصرف حبوبات با وجود ارزش غذایی بالایی که دارند، خودداری می‌کنند.

راه حل های ساده خانگی برای کاهش نفخ حبوبات

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمه، آش، سوپ، قورمه سبزی جان و ده‌ها خوشمزه‌ی دیگر در بین غذاهای ما وجود دارند که حبوبات از ترکیبات اصلی آن‌ها هستند. از طرفی حبوبات سرشار از آمینو اسید می‌باشند. آمینو اسید یک ماده مغذی برای تولید پروتئین است. همچنین موجب رشد موها، زیبایی پوست و ناخن‌ها می‌شود. جالب است بدانید، این ماده واکنش‌های متابولیسمی را بهبود بخشیده و به طور کلی سلامت هورمون‌ها و سیستم ایمنی را افزایش خواهد داد.

 در این مطلب 5 روش سریع و آسان برای گرفتن نفخ حبوبات را به شما آموزش خواهیم داد.

خرید عمده حبوبات از کشاورز

همان طور که گفتیم و می‌دانید، حبوبات با وجود این همه خاصیت و خوشمزگی یک عیب دارد، آن هم این که نفخ و مشکلاتی برای گوارش افراد ایجاد می‌کند. از آن جایی که این ماده غذایی یکی از پایه‌های اساسی غذاهای ما است، بنابراین بهتر است راهکار رفع این مشکل را بلد باشیم.

گرفتن نفخ حبوبات سریع

یکی از راه‌های گرفتن نفخ حبوبات که تقریبا همه می‌دانیم، خیساندن آن می‌باشد. این روش برای وقتی که خیلی عجله داریم، جواب نمی‌دهد چرا که حداقل می‌بایست 4 ساعت در خیس بمانند. اما چند روش فوری نیز برای گرفتن نفخ حبوبات وجود دارد.

جوشاندن حبوبات: اگر حبوبات را از قبل خیس نکرده‌اید، 1 الی 2 بار آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید، آبکش کنید و در آب جدید بپزید.

استفاد از خیار برای گرفتن نفخ حبوبات:

یک خیار را با پوست، از وسط برش داد و هنگام پخت حبوبات داخل قابلمه بیندازید. این سریع‌ترین راه گرفتن نفخ حبوبات است.

گرفتن نفخ حبوبات با نمک

یک راه دیگر گرفتن نفخ حبوبات نمک زدن به آن است. حبوبات را در آب خیس کنید و به آن نمک اضافه کنید. ظرف مدت 3 ساعت آب را به خود جذب می‌کند.

نکته: هرگز در اوایل پخت، نمک به حبوبات اضافه نکنید! این کار باعث دیرپز شدن حبوبات می‌شود. همیشه نمک را در یک ساعت آخر پخت اضافه کنید تا نه پخت حبوبات را به تاخیر بیندازد و نه غذا بی مزه بماند.

گرفتن نفخ حبوبات با جوش شیرین

یک راهکار ساده دیگر استفاده از جوش شیرین است. به اندازه یک نوک انگشت جوش شیرین را به حبوبات در حال پخت اضافه کنید. این کار باعث نرم‌تر شدن حبوبات می‌شود که به ویژه برای لوبیا و نخودهای کهنه موثر خواهد بود. البته استفاده از جوش شیرین را نسبت به روش‌های دیگر کمتر پیشنهاد می‌کنیم.

گرفتن نفخ عدس

در بین حبوبات برخی نفاخ‌تر هستند. عدس و لوبیا از نفاخ‌ترین حبوبات می‌باشند که از قضا، خیلی هم خوشمزه هستند. عدس یکی از انواع حبوبات است که به دلیل فیبر بیشتر نفخ بیشتری ایجاد می‌کند ولی کمتر به فکر گرفتن نفخ آن هستیم. باید توجه داشته باشید که عدس هم نفخ ایجاد می‌کند و می‌تواند گوارش شما را با مشکل مواجه کند. بنابراین توصیه می‌شود از روش‌های گرفتن نفخ حبوبات در مورد عدس نیز استفاده کنید.

گرفتن نفخ حبوبات در طب سنتی

نفخ کردن یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که بعد از خوردن حبوبات برای افراد رخ می‌دهد. در طب سنتی به برخی توصیه‌های ضد نفخ اشاره شده است. در ادامه به اختصار به 6 مورد اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده از دم نوش‌ها و عرقیات ضد نفخ: دمنوش‌های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش‌های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است.
  • سبزیجات ضد نفخ: ریحان و نعاع از جمل سبزی‌های باد شکن هستند که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود.
  • آویشن: دم نوش آویشن یکی از پرخاصیت‌ترین دم نوش‌ها است. مصرف آویشن علاوه بر رفع نفخ باعث آرامش اعصاب و کاهش التهاب گلو در اثر سرماخوردگی می‌شود.
  • زردچوبه: زردچوبه نیز ادویه پرخاصیتی است که علاوه بر سم زدایی از کبد، در گرفتن نفخ مواد اولیه غذاها مفید است.
  • پوست کندن حبوبات: بهتر است حبوبات را 1 الی 2 روز قبل از مصرف، با آب ولرم خیس کنید. خوب که حبوبات خیس خوردند، آن‌ها را در دستمال نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان کنده شود.
  • مصرف کمتر گوشت: غذاهایی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستند، نفخ ایجاد می‌کند.

گرفتن نفخ نخود و لوبیا فوری

نفخ حبوبات

حبوبات علاوه بر خواصی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، کم کالری بوده و از جمله مواد غذایی رژیمی به شمار می‌رود. با این حال کم نیستند افرادی که مصرف حبوبات جزء ترجیحاتشان نیست! دلیل اصلی آن هم همین نفاخ بودن حبوبات است. در این میان نخود و لوبیا به شدت نفخ ایجاد می‌کنند و حتما باید نفخشان را گرفت.

علاوه بر راهکارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم یک راه فوری دیگر نیز برای گرفتن نفخ حبوبات وجود دارد. پختن حبوبات به همراه زیره و کمی برنج بپزید. به علاوه می‌توانید هنگام پخت، به حبوبات هویج، رزماری، نعنا خشک و آویشن اضافه کنید و نفخ آن را بگیرید.

چگونه نفخ قورمه سبزی را بگیریم؟

لوبیا از مواد اولیه قورمه سبزی است که به شدت نفاخ است. همه لوبیاها به یک اندازه نفاخ نیستند. برخی انواع لوبیاها کمتر باعث نفخ می‌شوند. برای پختن قورمه سبزی که نفاخ نباشد، بهتر است از لوبیای چشم بلبلی استفاده کنید. این نوع لوبیا نسبت به سایر انواع لوبیا، کمتر نفخ ایجاد می‌کند. لوبیا چشم بلبلی حاوی 30% پروتئین و مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B می‌باشد.

آیا سبزی‌های موجود در قورمه سبزی نیز، نفاخ هستند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به آنالیز سبزی‌های موجود در سبزی قورمه بپردازیم.

اسفناج: اسفناج گیاهی سرشار از پروتئین و کلروفیل می‌باشد و به عمل هاضمه بسیار کمک می‌کند. اسفناج ماده‌ای به نام اسپانسین دارد که عمل هضم غذا را سرعت می‌بخشد. همچنین باعث تحریک معده و زیاد شدن ترشحات آن می‌شود. اسفناج به خوبی روده‌ی بزرگ را تمییز می‌کند.

گشنیز: ضد نفخ بوده و دل درد را برطرف می‌کند.

جعفری: نفخ را برطرف کرده و بادشکن است.

چغندر: پس از پخته شدن دیگر نفخ ایجاد نمی‌کند.

تره: تره نفاخ است و اگر زیاد مصرف شود برای افرادی که التهاب روده دارند، خطرناک خواهد بود.

نکته: اضافه کردن کمی آبغوره به هضم غذا کمک کرده و از نفخ جلوگیری خواهد کرد. به جای آبغوره می‌توان از آب نارنج نیز استفاده کرد که نفخ را درمان می‌کند.

چرا حبوبات نفاخ هستند؟

این همه از نفاخ بودن و گرفتن نفخ حبوبات صحبت کردیم اما تا حالا فکر کردید که اصلا علت نفاخ بودن حبوبات چیست؟ هضم نشدن قند حبوبات در بدن باعث ایجاد نفخ می‌شود. در واقع حبوبات حوای قندهای پیچیده‌ای هستند که آنزیم‌های بدن ما قادر به هضم آن‌ها نیستند. به همین خاطر به جای اینکه حبوبات به وسیله‌ی روده‌ی کوچک و معده تجزیه و جذب شوند، به صورت هضم نشده وارد روده‌ی بزرگ می‌شوند.

در روده‌ی بزرگ باکتری‌هایی وجود دارد که عمل تخمیر باکتریایی را روی مواد هضم نشده انجام می‌دهند و گازهایی مثل دی اکسید کربن، متان و هیدروژن را آزاد می‌کنند و باعث نفخ می‌شوند.

در بین حبوبات، ماش کمتر و در مقابل نخود و لوبیا بیشتر نفخ ایجاد می‌کنند. بنابراین گرفتن نفخ آن‌ها پیش از مصرف خیلی ضروری است.

گرفتن نفخ حبوبات برای چه افرادی ضرورت دارد؟

به طور کل که به همه توصیه می‌شود پیش از مصرف حبوبات نفخ آن‌ها را بگیرند اما در مورد برخی افراد، گرفتن نفخ حبوبات خیلی خیلی ضروری است. افراد مبتلا به میگرن، دارای آلرژی، مبتلا به بیماری‌های گوارشی، سالمندان، خانم‌های باردار و کودکان زیر 2 سال می‌بایست در مصرف حبوبات محتاط باشند.

دیدیم که نفخ حبوبابت برای عده‌ای مشکلات جدی‌ به همراه خواهد داشت. با این حال در اکثر موارد رفع باد شکم به دارو پزشک احتیاج نخواهد داشت. تغییر در عادات و رفتارهای غذایی به آسانی این مشکل را حل خواهد کرد.

توجه! هرگاه نفخ غیرعادی بود و مشکلاتی مثل کاهش وزن، اسهال، استفراغ و یا سوزش معده به همراه داشت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اصلاح عادات غذایی و رفع نفخ

در این مطلب راهکارهای گرفتن نفخ حبوبات را به شما گفتیم اما تغییر در برخی رفتارها و عادات غذایی نیز در رفع این مشکل بسیار کارگشا خواهد بود.

آهسته غذا را میل کنید.

به خوبی غذا را بجوید.

پس از صرف غذا قدم بزنید.

غذای سرد و گرم را هم زمان نخورید.

همراه با غذا نعناع یا ریحان بخورید.

معده و شکم را با روغن ماساژ دهید.

هنگام غذا خوردن قوز نکرده و صاف بنشینید.

هنگام صرف غذا، از صحبت کردن خودداری کنید.

چنانچه یبوست دارید حتما به فکر درمان آن باشید.

هنگام خوردن غذاهایی مثل پیتزا حتما از آویشن استفاده کنید.