۰ نفر

اسرار آشپزی؛ غذاهای ایرانی چطور خوشمزه تر می شوند؟

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 702301
اسرار آشپزی؛ غذاهای ایرانی چطور خوشمزه تر می شوند؟

در این گزارش قصد داریم فوت کوزه گری چند غذای ایرانی را آموزش دهیم. با دانستن نکات ریز و فوت و فن تهیه خورش‌هایی چون قیمه، قورمه سبزی و غذاهای نونی مانند کتلت و کوکو می توانید از دستپخت خود بیشتر لذت ببرید.

میخوای راز خوشمزه شده غذاهای ایرانی رو بدونی؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، برخی نکات ریز در پختن برخی غذاهای ایرانی وجود دارد که با رعایت آن غذا بسیار خوشمزه2تر خواهد شد. قیمه، کوکو، کتلت، ته چین و قورمه سبزی از غذاهایی هستند که هر چند دستور پخت و روش کلی دارند، اما برخی تفاوتهای کوچک باعث می شود، غذایی مشابه غذای آشپزان حرفه ای و رستوران های برتر داشته باشیم. در ادامه این مطلب از بخار مگ، فوت و فن تهیه چند غذای ایرانی را آموزش می دهیم.

فوت و فن تهیه خورش قیمه

- فوت کوزه‌گری که قیمه را مانند قیمه نذری می‌کند دارچین و زعفران هست که بهتر هست در آخر به خورشت اضافه شود و اجازه دهید حسابی جا بیفتد.

-تلخ شدن خورشت قیمه تنها یک دلیل دارد و آن‌هم نگرفتن تلخی لیموعمانی هست .به‌هیچ‌وجه لیموعمانی را در اوایل پخت به خورشت اضافه نکنید.

قیمه نذری

- برای گرفتن تلخی لیمو حتماً آن را به مدت نیم ساعت در یک لیوان آب گرم خیس کنید . به این صورت که به‌وسیله چنگال چند سوراخ روی پوست لیمو ایجاد کنید و در آب بی اندازید .یا بهتر است از مغز لیمو عمانی استفاده کنید.

- برای قیمه از چیپس خلالی استفاده نکنید، سیب‌زمینی را یک اندازه و خلالی خردکرده و با دقت و یکنواخت سرخ‌کنید. .

- اگر خورشت تلخ شد با انداختن چند عدد تکه سیب‌زمینی تلخی آن را تا حدودی برطرف کنید .

برای خوش‌رنگ شدن خورش قیمه، رب را در روغن تفت دهید و بعد لپه را هم کمی تفت دهید، سپس به گوشت نیم پز شده و در حال پخت اضافه کنید.

برای تهیه کوکوی سیب‌زمینی خوشمزه

- سیب‌زمینی‌ها را پوست گرفته و با مقداری شیر و آب بپزید، تا جایی که سیب زمینی ها نیم پز شود، یا حداقل وا نرود.

- به سیب‌زمینی‌های در حال پخته شدن کمی آویشن و  پودر سیر اضافه کنید.

- در صورت تمایل چند عدد پیازچه را داخل مواد کوکو خورد کنید.

فوت و فن تهیه کتلت خوشمزه

- کتلت را می‌توان با سیب‌زمینی خام یا سیب‌زمینی پخته تهیه کرد.اما اگر می‌خواهید فوت کوزه‌گری کتلت خوشمزه را بدانید آن را با سیب‌زمینی خام درست کنید.

- مقدار سیب زمینی با گوشت چرخکرده برابر باشد.

- سیب زمینی و پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید.

- این مواد نیاز به افزودن تخم‌مرغ ندارد اما در صورت تمایل می‌توانید یک عدد تخم‌مرغ به مواد کتلت اضافه کرده و در صورت شل شدن کمی آرد سوخاری به‌جای آرد نخودچی اضافه کنید.

- یک حبه سیر را داخل مواد کتلت رنده کنید.

فوت و فن تهیه کوکو سبزی

- برای کوکو سبزی اول تخم‌مرغ‌ها را خوب هم بزنیم تا پُف کند. بعد با سبزی‌ها مخلوط‌کنیم . کوکوی به‌دست‌آمده خیلی تُرد خواهد بود.

فوت کوزه گری تهیه ته‌چین:

- اگر تمایل دارید ته‌چین شما رستورانی شود، این فوت کوزه‌گری را بدانید که ‌اضافه کردن کمی وانیل به مواد ته‌چین باعث از بین رفتن بوی زهم تخم‌مرغ می‌شود.

- گوشت یا مرغ ریش‌ریش شده ته‌چین را چند ساعت قبل در کمی ماست (ترجیحاً چکیده) و کمی ادویه پلویی و یا پودر گل سرخ، مزه دار می‌کنیم.

- به مواد ته چین کمی کره آب شده اضافه کنید.

فوت و فن تهیه قورمه سبزی

-در سبزی قورمه‌سبزی،زیاد بودن شنبلیله باعث تلخ شدن خورش خواهد شد. اضافه کردن کمی اسفناج به خورش لعاب می‌دهد.

- لوبیای قورمه‌سبزی را از روز قبل خیس کنید.

-پیازداغ فراوان طعم خورشت قورمه‌سبزی را عالی می‌کند.

-اگر می‌خواهید به خورشت آب‌لیمو اضافه کنید، از آب‌لیموی تازه خانگی استفاده کرده و بعد از خاموش کردن شعله حرارت اضافه کنید.

- نکته آخر اینکه برای اینکه خورشت حسابی روغن بیاندازد، چندتکه توش یخ اضافه کرده و دیگر هم نزنید.

- شنبلیله خشک شده را مانند نعنا داغ تهیه کنید و هنگام سرو روی خورش قورمه سبزی بریزید. توجه داشته باشید این کار به دلیل داشتن چربی بالا کمی مضر است.