۰ نفر

اسرار آشپزی؛ کدبانوها چطور شوری غذا را از بین می برند؟

۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۱۲
کد خبر: 697526
اسرار آشپزی؛ کدبانوها چطور شوری غذا را از بین می برند؟

محال است که دستی به آشپزی داشته باشید و طعم شور‌شدن غذا و گشتن به‌دنبال راهی برای رفع شوری غذا را تجربه نکرده باشید. در شرایطی که شما میزبان خود هستید، می‌توان با یک نیمروی ساده، مشکل را حل کرد و با دیده اغماض از شوری غذا عبور کرد.

بهترین و سریعترین روش از بین بردن شوری غذا

به گزارش اقتصاد آنلاین، شوری غذا وقتی فاجعه می‌شود که قرار باشد شما برای یک جمع ده یا پانزده‌نفره پرده از هنرنمایی‌های خود در آشپزی بردارید؛ آن‌وقت است که رفع شوری غذا تبدیل به یک آرزوی بزرگ و دست‌نیافتنی برای شما می‌شود.

از نمک باید به عنوان بهترین و بزرگ‌ترین چاشنی غذا یاد کرد. چاشنی‌ای که کم و زیادشدن آن با قبوض پرداخت‌نشده و اجاره خانه، رابطه تنگاتنگی دارد. کافی‌ست در هنگام اضافه‌کردن این چاشنی به غذا، حواستان را به مشکلات تلنبارشده خود معطوف کنید؛ آن وقت است که باید خود را برای روبه‌رو‌شدن با یک غذای شور آماده کنید.

برای یک سرآشپز حرفه‌ای، مسلط‌بودن به فوت‌و‌فن آشپزی یک امتیاز بزرگ به حساب می‌آید. ما در این مقاله قصد داریم با ارائه بهترین و سریع‌ترین راهکارها در جهت رفع شوری غذا شما را برای یک آشپزی حرفه‌ای و تمام‌عیار آماده کنیم. روش‌های ذکرشده در این مقاله در جهت رفع شوری غذا برای برنج، خورش و سوپ کارساز خواهد بود.

گرفتن شوری غذا

رفع شوری غذا یک مسئله بحرانی اما قابل حل است. با چند تکنیک ساده و کاربردی می‌توان شوری غذا را برطرف کرد، بدون این‌که نیاز باشد غذای طبخ‌شده را دور بریزیم. در ادامه به معرفی چند تکنیک کاربردی می‌پردازیم:

رفع شوری غذا به کمک سیب زمینی

قدرت سیب‌زمینی خام را در جذب نمک غذا دست‌ کم نگیرید. کافی‌ست چند برش سیب‌زمینی خام را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به غذای شور اضافه کنید و شاهد از بین‌ رفتن نمک اضافی غذا باشید. فقط حواستان باشد که سیب‌زمینی موجب تبخیر آب می‌شود؛ بنابراین بعد از خارج‌کردن سیب‌زمینی از غذا شاید لازم باشد میزان آب غذا را دوباره تنظیم کنید.

رفع شوری غذا به کمک شیر

با اضافه‌کردن چند قاشق شیر نارگیل می‌توانید نمک اضافی غذا را خنثی کنید. این یک روش معمول و دم‌ دستی است که به غذای شما عطر و طعمی کلاسیک می‌بخشد.

رفع شوری غذا به کمک آب

یکی از قدیمی‌ترین و البته آسان‌ترین روش‌های رفع شوری غذا اضافه‌کردن آب به غذاست. مقداری آب به غذای خود بیفزایید و به این ترتیب میزان نمک موجود در غذا را متعادل کنید.

رفع شوری غذا به کمک آبلیمو

از آبلیمو برای پوشاندن اشتباه خود کمک بگیرید. استفاده از آبلیمو حکم یک تیر و دو نشان دارد؛ با این کار نه‌تنها طعمی ملس و دلچسب به غذای خود می‌بخشید، بلکه چربی اضافه غذا را هم خنثی می‌کنید.

رفع شوری غذا به کمک ماست

افزودن چند قاشق ماست به غذا نه‌تنها شوری غذا را برطرف می‌کند، بلکه طعمی جادویی و لذت‌بخش به غذای شما می‌بخشد.

رفع شوری غذا به کمک آرد

شاید بعید به نظر برسد که اضافه‌کردن آرد بتواند روشی معقول و مناسب برای رفع شوری غذا باشد. اما این دفعه که غذایتان شور شد، کمی آرد به غذا اضافه کنید تا به قدرت این ماده در حذف نمک اضافی غذا ایمان بیاورید.

رفع شوری غذا به کمک خمیر

اگر از زمان و حوصله کافی برخوردار هستید، می‌توانید از تکه‌های خمیر برای رفع شوری غذا بهره ببرید. درست همانند برش‌های سیب‌زمینی، قطعه‌های کوچکی از خمیر را به غذا اضافه و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را از غذا خارج کنید. حسن بزرگ خمیر نسبت به سیب‌زمینی این است که آب غذای شما تبخیر نمی‌شود.

رفع شوری غذا به کمک قند

زمانی می‌توانید از قند برای رفع شوری غذا استفاده کنید که غذای شما شور اما قابل خوردن باشد. در شرایطی که غذا واقعا شور شده است، این روش جواب نمی‌دهد.

رفع شوری غذا به کمک سرکه و شکر

ماهیت اسیدی سرکه با شیرینی شکر آمیخته می‌شود و شوری غذا را به سطح یکنواخت و متعادلی می‌رساند. بنابراین اگر حساب قاشق‌های نمک اضافه‌شده به غذا از دستتان خارج شده است، این روش را حتما امتحان کنید.

رفع شوری غذا به کمک نشاسته

از مواد نشاسته‌ای باید به عنوان منبع اصلی جذب نمک یاد کرد. کافی‌ست به غذای خود کمی برنج، تکه‌های نان یا ماکارونی اضافه کنید و خودتان را از شر غذای شور نجات دهید.

رفع شوری برنج

از آنجایی که برنج سهمی بزرگ در سیر‌کردن شکم هر ایرانی به عهده دارد، رفع شوری غذا برای برنج می‌تواند در صدر لیست دغدغه‌های یک سرآشپز قرار بگیرد. قبل از پرداختن به روش‌های رفع شوری غذا برای برنج اجازه دهید که اشاره‌ای کوتاه به مراحل پخت برنج داشته باشیم. برنج سه مرحله را برای طبخ کامل طی می‌کند:

جوشیدن

آبکش‌کردن

دم‌کردن

گرفتن شوری برنج

رفع شوری غذا برای برنج در مرحله اول کاملا آسان و بی‌دردسر است. در این مرحله استفاده از چند برش سیب‌زمینی چاره کار خواهد بود. کافی‌ست چند برش از سیب‌زمینی خام را به برنج در حال جوشیدن اضافه کنید.

اگر در هنگام آبکشی متوجه شوربودن برنج شدید، می‌توانید با ریختن آب بیشتر روی برنج‌ها، سریع‌ترین گام را در جهت رفع شوری غذا برای برنج بردارید. توجه داشته باشید که از آب داغ برای آبکشی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

تنها جایی که برای رفع شوری غذا برای برنج کاری از دستتان برنمی‌آید، بعد از آبکشی و دم کردن آن است. در این موقعیت هوشمندانه‌ترین کار، تدارک خورشتی بی‌نمک است تا چاشنی متعادل‌تری را در هنگام سرو غذا تجربه کنید.

چند تکنیک راهبردی دیگر در جهت رفع شوری برنج

  • افزودن برنج بیشتر به وعده غذایی
  • افزودن سبزیجاتی نظیر نخودفرنگی، هویچ، کلم‌بروکلی، آووکادو و ذرت به برنج شورشده
  • افزودن خامه یا شیر به برنج
  • افزودن چند قطره سرکه به برنج (سرکه را بعد از پخت کامل برنج به آن اضافه کنید).

رفع شوری غذا برای خورشت و سوپ

از بین بردن شوری غذا

به نظر می‌رسد که به تعداد آدم‌های روی کره زمین، راه برای رفع شوری غذا برای خورشت و سوپ وجود داشته باشد. تصور غلطی هم نیست؛ نجات‌دادن غذاهای آبکی از طعم شوری نسبت به سایر اشکال دیگر غذا کاری راحت‌تر است. ما در ادامه به کاربردی‌ترین روش‌های رفع شوری غذا برای خورشت و سوپ به شکل تفکیک‌شده خواهیم پرداخت.

رفع شوری سوپ

سوپ یک غذای محبوب در بین ما ایرانیان است. اگرچه که این غذای شگفت‌انگیز را به عنوان یک وعده اصلی غذایی نمی‌شناسیم، اما تقریبا پایه ثابت هر سفره ایرانی‌ست. نمک، مهم‌ترین چاشنی برای سوپ است که طعمی دلچسب و بی‌نظیر به آن می‌بخشد.

همین نمک اگر پایش را از میزان دلخواه شما فراتر بگذارد، سوپی با طعم ناخوشایند به شما ارائه خواهد داد. البته جای هیچ نگرانی نیست؛ پیشرفت علم، مرزهای آشپزی را جابه‌جا کرده است. شما می‌توانید با چند تکنیک ساده و راهبردی، سوپ طبخ‌شده را از شر شوری نجات دهید.

افزودن لبنیات به سوپ

افزودن سیب‌زمینی به سوپ

افزودن آبلیمو یا سرکه به سوپ

رقیق‌کردن سوپ با کمک آب گوشت

افزودن مواد اصلی به سوپ

افزودن مواد نشاسته‌ای نظیر برنج یا ماکارونی به سوپ

رفع شوری غذا برای خورشت

خورش‌ها، به‌ویژه خورش قورمه‌سبزی، را می‌توان پادشاه غذاهای ایرانی دانست. در تهیه و تدارک خورش‌ها باید نهایت دقت را به کار برد تا خورشی جاافتاده و لذیذ داشته باشیم. در مواردی که میزان چاشنی غذا با اندازه حجم اصلی خورش متناسب نباشد، ما خورشی شور یا بی‌نمک خواهیم داشت. از جمله روش‌های کاربردی و آسان برای رفع شوری خورشت، موارد زیر هستند:

  • استفاده از برش‌های سیب‌زمینی
  • استفاده از سرکه، آبلیمو یا لیموترش
  • افزودن مواد اصلی به خورش

نکته طلایی

پروفسور رادی، معتقد است سه نوع گرد سفید خطرناک برای انسان وجود دارد که نمک یکی از آن‌هاست! ما در این مقاله تلاش کردیم با ارائه تکنیک‌هایی در باب رفع شوری غذا برای برنج، رفع شوری غذا برای خورشت و سوپ و به‌طور کلی از بین بردن نمک اضافی هر نوع غذایی، به شما برای مصرف درست و کافی این چاشنی مخاطره‌آمیز تلنگر لازم را زده باشیم. شما کدام یک از این روش‌ها را امتحان کرده‌اید؟ برایمان از تجربیاتتان بنویسید.