با وجود اینکه در اوایل بحران اقتصادی ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا اکثر اقشار آمریکایی آسیب دیدند، اما قشر پردرآمد و تحصیل‌کرده به دلیل بهبود وضعیت بورس و املاک و مستغلات و همچنین دریافت بسته‌های حمایتی، به سرعت وضعیت خود را بهبود بخشیدند، در حالی که اکثریت قشر کم‌درآمد و ضعیف‌تر شغل خود را از دست داده و همچنان در سختی به سر می‌برند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش cnbc، بحران اقتصادی ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا ممکن است برای برخی از گروه‌های آمریکایی، در درجه اول ثروتمندان و سفیدپوستان به پایان رسیده باشد، حتی با وجود اینکه در دیگر گوشه و کنار این کشور ادامه دارد.

هیچ گروهی از شوک اولیه رکود اقتصادی که بیکاری را به بالاترین حد خود از زمان رکود بزرگ رساند، در امان نمانده است. اما ثروتمندان، سفیدپوستان و افراد دارای تحصیلات عالی، کمتر شغل خود را از دست دادند و افرادی که از میان این گروه‌ها شغل خود را از دست دادند، در مقیاس گسترده‌ای شرایط قبلی خود را به دست آورده‌اند.

در همین حال دارایی‌هایی که به صورت نامتناسب در اختیار این گروه‌ها قرار دارد، رونق گرفته‌اند و باعث افزایش بیشتر ثروت آنها شده‌اند. بسته‌های محرک مالی نیز به آنها کمک کرد تا پس‌انداز خود را با سرعت بیشتری نسبت به سایرین افزایش دهند.

این بهبود چشمگیر، درد مالی عمیق و مداوم سایر گروه‌ها مانند افراد رنگین‌پوست، قشر کم‌درآمد، زنان و کارگران با تحصیلات کمتر، پنهان کرده است. احتمال بیشتری وجود دارد که این گروه‌ها سختی‌هایی از جمله ناامنی غذایی و دشواری در پرداخت اجاره را گزارش کنند. 

به گفته یکی از کارشناسان، در حالی که آنها نیز از عمق بحران در ماه آوریل اندکی بازگشت را تجربه کردند، اما روند این پیشرفت، همزمان با پایان یافتن اقدامات کمک مالی، متوقف شده است.

در نمودار ارائه شده، تغییر نرخ بیکاری با توجه به سطح درآمد در آمریکا را مشاهده می‌کنید؛

نرخ بیکاری آمریکا