با توجه به وضعیت ایجاد شده در پی شیوع کرونا و نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، با اینکه بسیاری از افراد به آموزش از راه دور پافشاری می‌کنند، اما بیش از 460میلیون دانش‌آموز در سراسر جهان به ابزار یادگیری آنلاین دسترسی ندارند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ از آنجایی که دانش‌آموزان سراسر جهان پس از تعطیلات تابستانی به مدرسه بازمی‌گردند، بحث در خصوص اینکه آیا کلاس‌های حضوری در مواجهه با بیماری کووید-19 گزینه‌ای ایمن و معقول است یا خیر بالا گرفته است.

در حالی که طرفداران بازگشت به مدرسه به محدودیت‌های یادگیری از راه دور اشاره می‌کنند، افراد دیگر از گرد هم آمدن دانش‌آموزان در کلاس‌هایی که تهویه هوای مناسب ندارند، می‌ترسند.

در حالی این بحث در کشورهایی مانند ایالات متحده که یادگیری از راه دور گزینه‌ای واقعی است، مطرح شده که بخش‌های بسیاری از سراسر جهان حق بحث در خصوص جوانب مثبت و منفی آموزش آنلاین را ندارند.

بر اساس گزارش اخیر یونیسف، حداقل 460میلیون دانش‌آموز در سراسر جهان، به دلیل محدودیت دسترسی به تجهیزات یا زیرساخت‌های لازم، به برنامه‌های یادگیری از راه دور دسترسی ندارند.

در سطح جهانی، حداقل 31درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی تا متوسطه، به دلیل کمبود سیاست‌های پشتیبانی از آموزش از راه دور یا کمبود وسایل خانگی مورد نیاز برای دریافت آموزش دیجیتال، به یادگیری از راه دور دسترسی ندارند.

همچنین در این گزارش آمده که آفریقا و آسیای جنوبی، کمترین آمادگی را برای تعطیلی طولانی‌مدت مدارس دارند.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، احتمال دسترسی نداشتن دانش‌آموزان کم‌سن‌تر به فرصت‌های آموزش از راه دور بیشتر است، زیرا از هر سه دانش‌آموز مقطع پیش‌دبستانی، دو دانش‌آموز این شرایط را ندارند.

از نظر آماری، این مسئله در مقطع دبستان، که بیش از 200میلیون دانش‌آموز به ابزار یادگیری از راه دور دسترسی ندارند، بارزتر است.

در نمودار ارائه شده، میزان دسترسی دانش‌آموزان مقاطع مختلف سراسر جهان به آموزش از راه دور را مشاهده می‌کنید؛

دسترسی به آموزش آنلاین