۰ نفر

رییس سازمان برنامه و بودجه؛

تورم تک رقمی در انتظار ایران؟ / راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات بانک‌ها!

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۸
کد خبر: 844426
تورم تک رقمی در انتظار ایران؟ / راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات بانک‌ها!

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هدف‌گذاری تیم اقتصادی دولت برای برنامه ۷ توسعه دستیابی به تورم تک رقمی است؛ عددی که سال‌ها آرزو بوده اما با همت ارکان‌های اقتصادی دولت قطعا دست یافتنی است!

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، داود منظور در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با بیان اینکه رسیدن به تورم تک رقمی ابزارها و سیاست‌هایی را لازم داشته که البته پیش‌بینی و تلاش ما برای تحقق رسیدن به آن مهم است!

منظور در خصوص آن سیاست‌ها ادامه داد: کاهش ناترازی بانک‌ها باید به ۲۰ درصد سال پایه برسد. همچنین رشد نقدینگی اعدادی کمتر از ۱۴ درصد را تجربه کند. از سوی دیگر غربالگری بانک‌ها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که اموال راکد آن‌ها کاهش پیدا کند. این غربالگری از طریق «سامانه املاک و مستغلات بانک‌ها» که توسط بانک مرکزی طراحی می‌شود، صورت خواهد پذیرفت.‌ حتی سامانه سهامداری بانک‌ها طراحی خواهند شد که مشخص باشد که بانک‌ها چه مقدار از سرمایه خود را به امور سهامداری اختصاص می‌دهند!

راه‌اندازی بانک توسعه

منظور درخصوص سایر سیاست‌های پیش‌بینی شده برای بانک مرکزی افزود: نظام بانکی باید در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار گیرد؛ به همین دلیل ایجاد «بانک توسعه جمهوری اسلامی» توسط بانک مرکزی و همچنین سایر بانک‌های توسعه‌ای بخشی نیز از اولویت‌های بانک مرکزی خواهد بود. البته بانک‌های مذکور به هیچ عنوان نباید تغییر ماموریت دهند و ماموریت‌های توسعه‌ای آن بانک‌ها اساسا علت احداثشان خواهد بود!

از سوی دیگر هرگونه عملیات بانکی، صرافی و واسپاری پول و تسهیلات از طریق مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی انجام خواهد پذیرفت. این اقدام در جهت ایجاد نظم پولی است که می‌تواند ریشه‌ی خیلی از مفاسد را از بین ببرد!

فساد به صفر می‌رسد؟

منظور در خصوص نحوه تخصیص اعتبار نیز خاطر نشان کرد: علاوه بر نظم پولی که به صورت جد در دستور کار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، تخصیص خط اعتبار جدید به بانک‌ها باید فقط و فقط در صورت اخذ وثایق لازم صورت بگیرد. همچنین تسهیلات پرداختی شناسه پیگیری خواهد داشت که می‌تواند تخلفات و بی انضاطی را کاهش دهد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    فساد در اینجا سيستماتيک شده است.