۲ نفر

رییس کل بانک مرکزی:

تلاش بانک مرکزی برای ورود نرخ تورم به کانال ۲۰ درصدی/ کاندیدای ریاست جمهوری نمی شوم

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 844366
تلاش بانک مرکزی برای ورود نرخ تورم به کانال ۲۰ درصدی/ کاندیدای ریاست جمهوری نمی شوم

رئیس کل بانک مرکزی با رد شایعات مرتبط با کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، گفت: تورم تولید کننده به ۲۳.۳ درصد کاهش یافته و تلاش داریم که تا پایان سال تورم وارد کانال ۲۰ درصدی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمدرضا فرزین در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با بیان اینکه با توجه به قانون جدید بانک مرکزی چند چهارجوب سیاستی در دستور کار این بانک مانند مدیریت رشد نقدینگی در جهت مهار تورم، تنظیم گری و مدیریت بازار ارز، مدیریت و نظارت اصلاح نظام بانکی قرار گرفته، گفت: در گذشته نرخ ارز در بازار نوسانات بسیار شدیدی داشت به همین علت برای پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای افراد سیاست تثبیت اجرایی شد که یکی از سیاسی ترین متغیرهای اخیر ارز بود به همین علت مدیرت بازار برای بانک مرکزی حائز اهمیت بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بسیاری از ناترازی های فعلی نظام بانکی به علت سیاست های دولت است. به همین دلیل برای میزان رشد نقدینگی در سال های متفاوت هدفگذاری تعیین شد مانند پارسال که نرخ هدفگذاری رشد نقدینگی تا پایان سال ۲۵ درصد تعیین شده بود و طبق آمارها این هدف محقق شد و پارسال نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد رسید.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا شکافی بین نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی وجود داشت اما در بلند مدت این نرخ ها همگرایی پیدا کردند.

فرزین ادامه داد: یکی ار دلایل افزایش پایه پولی مربوط به افزایش سپرده قانونی در دو مرحله می شود که برای کنترل حجم نقدینگی در کشور مجبور شدیم دست به مجموعه ای از سیاست های متعارف و نامنعارف مانند نرخ بهره پولی بزنیم و همین موضوع عاملی برای رشد پایه پولی در کشور شد.

رییس کل بانک مرکزی در رابطه با چگونگی نرخ تورم گفت: تورم تولید کننده به ۲۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده همچنین این نرخ برای تولیدکنندگان به صورت سالانه ۳۰.۳ درصد محاسبه شده است و تلاش بانک مرکزی بر این است که تا پایان سال تورم وارد کانال ۲۰ درصدی شود.

فرزین همچنین در جمع خبرنگاران هر گونه کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 0
    این آمار راکه بهشما می‌دهد خواب هستید گرانی تورم رکودبیدادمیکننددانا۲۹۹
  • محمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 0
    تمام ميوه ها شد كيلويي 300 هزاتومان از كدوم تورم صحبت مي كنيد تورم هزار درصد شده