۰ نفر

در نشست خبری مطرح شد؛

کاغذ ایرانی ۳۰ درصد از کاغذ خارجی ارزان تر است/ نحوه رفع تعد ارزی مانع از صادرات کاغذ شد/ کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی تولید می‌شود

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۵
کد خبر: 844393
کاغذ ایرانی ۳۰ درصد از کاغذ خارجی ارزان تر است/ نحوه رفع تعد ارزی مانع از صادرات کاغذ شد/ کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای اولین بار صادرات مقوا به عراق داشتیم. عراق بازار خوبی بود، اما با واردشدن کالای ارزان از کشور همسایه به این کشور و همچنین نحوه رفع تعهد ارزی که بازگشت ارز باید با یک رقم خاصی باشد، دچار مشکل شده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، امید نیک‌نژاد، مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران در نشست خبری بیان کرد: کارخانه کاغذ مازندران یکی از بزرگترین تولیدکننده های کاغذ در کشور است که با استقرار ۵۰۰ میلیون دلار ماشین آلات در سال ۷۶ تاسیس شده است و در دو دسته کاغذ مقوا و کاغذ چاپ و تحریر با ۷۰ هزار تن ظرفیت فعالیت دارد.

وی افزود: شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران از سال ۹۶ تا ۹۹ در زیان انباشته بوده است که سال ۱۴۰۰ از زیان خارج و به سوددهی رسید. شرکت در سال ۹۸ با ۵۰۰ میلیارد در حال واگذاری بود که قوه قضائیه مانع از این کار شد و الان ۱۳ همت ارزش دارد.

نیک نژاد ادامه داد: تولید کاغذ چاپ و تحریر شرکت در سال ۹۹، ۴ هزار و ۵۰۰ تن بوده که در سه سال اخیر به ۴۷ هزار تن رسیده است که رشد ۱۰ برابری داشته ایم. همچنین کیفیت کاغذ ایرانی از ۸۱ درصد در سال ۸۹ به ۹۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است و ریجکتی کاغذ به ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران بیان کرد: کل کتاب های درسی با استفاده از کاغذهای ایرانی چاپ می شود که از این بین برای ۷۰ درصد کتاب های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲ از کاغد تولیدی چوب و کاغذ مازندران استفاده شده است. که کاغذ ایرانی سیب سلامت دارد و چون شیمیایی نیست هیچ مشکلی برای کودکان ندارد، بنابراین باید استفاده از کاغذ ایرانی فرهنگ سازی شود.

به گفته نیک نژاد، با استفاده از کاغذ ایرانی برای چاپ ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی، ۵۰ میلیون دلار در سه سال اخیر در بحث کاغذ صرفه جویی شده است.

وی در مورد چگونگی تامین مواد اولیه تولید کاغذ گفت: کل خمیر کاغذ وارداتی است، ۵ تا ۶ هزار تن خمیر کاغذ نیاز داریم که مجبور هستیم وارد کنیم و یا این که از نفر واسطه خرید کنیم. برخی مواد شیمیایی که ۵ درصد تولید ما است نیز وارداتی است‌.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران گفت: واردات حداقلی چوپ از روسیه هم داریم، ۱۰ درصد از نیازمان به چوپ را تا پایان سال ۱۴۰۲ که ۱۸ تن از ۱۸۰ هزار تن چوب بوده را از روسیه وارد کرده ایم. واردات چوب به صرفه است، اما یک محدودیتی هایی وضع شده که کار را مشکل کرده است.

نیک نژاد توضیح داد: کشورهایی مانند روسیه، فنلاند و برزیل زراعت چوب و صادرات چوب دارند و زراعت چوب یکی از نکات مغفول در کشور ما است که بسیار می تواند درآمدزا باشد، باید فرهنگ سازی شود تا در حاشیه مزارع و زمین های بلااستفاده این اتفاق بیفتد. درختی مانند صنوبر در حدود چهار تا پنج سال به بار می نشیند و هر کیلو از آن بیش از ۸ هزار تومان قیمت دارد.

وی با بیان این که از درخت های غیرمثمر برای تولید کاغذ استفاده می شود، گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور یک طرح سه ساله است و یک الزام بین المللی است، با توجه به زمین های بلااستفاده موجود و گونه های قابل کشت در کشور این کار قابل انجام است و چوب و کاغذ و مازندران هم در این طرح مشارکت دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران در مورد محدودیت های انرژی برای صنعت کاغذ نیز گفت: محدودیت مصرف انرژی به تولید کاغذ ضربه زده و باعث شده یک خط تولید در سه ماه تابستان متوقف و ۲۰ هزار تن از ظرفیت تولیدی ما کم شود. در سه ماهه زمستان هم قطع گاز داریم که از سوخت های جایگزین استفاده می کنیم که این هزینه تولید را برای ما بالا می برد. اگر محدودیت مصرف انرژی برداشته شود، برنامه تولیدی کاغذ تحریری ما در شرکت ۵۰ هزار تن است.

نیک نژاد در مورد تولید کاغذ روزنامه نیز گفت: تنها تولیدکننده کاغذ روزنامه هستیم، اما به دلیل این که نیاز به تولید کاغذ کتاب های درسی است بر این بخش متمرکز شده ایم، به همین دلیل تولید کاغذ روزنامه محدود است و از ۷۰۰ تن به ۲۰۰ تن رسیده ایت و در اختیار رسانه های محلی در استان مازندران قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: 90 درصد کاغذ تولیدی شرکت را به وزارت آموزش و پرورش و ۵ هزار تن هم به وزارت ارشاد برای تنظیم بازار می دهیم. ۳۳۰ ناشر ایرانی نیز از کاغذ ایرانی استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران در مورد صادرات کاغذ نیز گفت: در سال ۱۴۰۱، سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای اولین بار صادرات مقوا به عراق داشتیم. عراق بازار خوبی بود، اما با واردشدن کالای ارزان از کشور همسایه به این کشور و همچنین نحوه رفع تعهد ارزی که بازگشت ارز باید با یک رقم خاصی باشد، دچار مشکل شده ایم.

نیک نژاد گفت: کاغذ ایرانی ۳۰ درصد از کاغذ خارجی ارزان تر است، ذات کاغذ ایرانی به این رنگ است چون فرآیند تولید مکانیکی است و شیمیایی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha