۰ نفر

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه؛

اظهارنظر کنعانی در مورد انتصاب شمخانی: هیات مذاکره کننده با هماهنگی نهادهای عالی پیش می‌رود

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبر: 844374
اظهارنظر کنعانی در مورد انتصاب شمخانی: هیات مذاکره کننده با هماهنگی نهادهای عالی پیش می‌رود

کنعانی در مورد انتصاب شمخانی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: هیأت مذاکره کننده ایران در چارچوب دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی رایزنی‌های خود را در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درپی سانحه بالگرد حامل شهید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و هیئت همراه وی، در جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی حاضر شد.

کنعانی در ابتدای نشست خبری ضمن عرض تسلیت به ملت ایران به دلیل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه، برای خانواده‌های داغ‎دیده خادمان ملت، صبر و شکیبایی آرزو کرد. حضور مردم نشانه قدرشناسی از خادمانشان بود و بزرگی ‌ایستادگی ملت را یک‌بار دیگر به جهانیان اثبات کرد. مشارکت هیئت‌ها و مقام‌های ارشد دیگر کشورها در این مراسم قابل تقدیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نقش رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در توسعه روابط با جهان و منطقه و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در سه سال گذشته برجسته و ماندگار است. شاهد این مدعا هم کثرت پیامدهای تسلیت و همدردی از آغازین لحظات وقوع سانحه دلخراش و حضور مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای مختلف در مراسم تشییع و تدفین است. ما بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت از مقام‌های عالی کشورهای مختلف جهان دریافت کردیم؛ این شاهد خوبی برای موفقیت دولت و سیاست خارحی ایران در گسترش مناسبات با مجامع جهانی و بین‌المللی است. ضمن اینکه هیئت‌های مختلف و متنوعی در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران حضور یافتند و برخی از کشورها اعلام عزای عمومی کردند و برخی جلسه های بین‌المللی با سکوت به احترام شهدای خدمت برگزار شد. همه این‌ها نشان می‌دهد که ما در روابط خارجی سازنده با حوزه‌های مختلف جغرافیایی موفق بودیم.

وی اظهار کرد: با وجود این ضایعه تلخ در حمایت موثر ایران از فلسطین ‌و جریان‌های مقاومت خلل و وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود. ما بر این باوریم که حمایت از فلسطین وظیفه بین‌المللی و مسئولیت اخلاقی برای همه کشورها است.

کنعانی ضمن قدردانی از حضور مقام‌های بحرینی در مراسم شهدای خدمت، گفت: اظهارات پادشاه بحرین درباره روابط ایران و بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم. رفع سوتفاهم‌ها و موانع در مسیر روابط به‌ویژه در رابطه با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در دستور کار قرار داشته است.

کنعانی بیان کرد: اینکه سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب عزیمت به‌منظور ابراز تسلیت و ابلاغ مراتب همدردی با ایران صورت می‌گیرد، گفت: وزیر خارجه عمان به‌دنبال حضور نداشتن در مراسم شهدای خدمت و نوع رابطه نزدیک با همتای ایرانی تصمیم به سفر به تهران گرفت. روابط ایران و عمان سازنده است و موضوع‌های متعددی میان دو کشور برای رایزنی وجود دارد. وزیر خارجه عمان احتمالا با آقای مخبر هم دیدار می‌کند.

وی اعلام کرد: تبادل پیام میان ایران و طرف آمریکایی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده و مذاکرات درباره رفع تحریم و موضوع هسته‌ای بوده و هرگز از این چارچوب خارج نشده است. مفاد خبرهای منتشره در رسانه‌های غربی درباره این گفتگوها معتبر و دقیق نیست.

ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص خبرهای در مورد واگذاری مسئولیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات به علی شمخانی از فرودین ماه امسال گفت: مایلم اشاره کنم در خصوص ادعای غیررسمی منتشر شده در برخی شبکه‌ها و فضای مجازی نکته خاصی را ندارم. هیأت مذاکره کننده ایران در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با هماهنگی و اشراف نهادهای عالی و بالادستی نظام مذاکرات رفع تحریم‌ها را به پیش برده است و در این چارچوب هم از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت و داخل نظام برای پیشبرد کار استفاده کرده است. وزارت خارجه و هیأت مذاکره کننده ایران در چارچوب دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی رایزنی‌های خود را در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

همچنین سخنگو وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد احتمال صدور قطعنامه سه کشور اروپایی در جلسه آتی شورای حکام بیان کرد: رویکرد ایران در همکاری با آژانس سازنده‌ بوده و هست و سفر اخیر گروسی به ایران و گفت‌وگوهای انجام شده در ادامه رویکرد ایران به منظور تعامل و همکاری سازنده با آژانس برای رفع ابهامات و گسترش همکاری‌های سازنده ایران با آژانس انجام شده است. ایران همواره تأکید داشته که ضروری است آژانس در چارچوب رویکرد حرفه‌ای خود به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کند و اتخاذ رویکردهای سیاسی در ارتباط با این موضوع فنی و تخصصی اجتناب کند. وارد کردن و دخیل کردن رویکردها سیاسی و تاثیرپذیری ار فشارهای سیاسی برخی بازیگران نمی‌تواند در مسیر همکاری‌های سازنده ایران و آژانس کمک کننده باشد و انتظار است دیگر بازیگران از رویکردهایی که در مسیر همکاری فنی و تکنیکی و سازنده و رو به پیشرفت ایران و آژانس خللی ایجاد کنند اجتناب کنند. به دنبال پیش داوری در این خصوص نخواهم رفت و بعدا در این خصوص اظهارنظر خواهیم داشت.

کنعانی با بیان اینکه بیانیه‌های اتحادیه عرب سازوکار خاص خودش را دارد، اما ما خارج از اظهارنظر درباره این سازوکار باید بگوییم هرگونه اعلام موضع درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را مداخله در امور داخلی خود تلقی می‌کنیم، گفت: طبیعتا جزایر سه‌گانه ایرانی جز ابدی خاک ایران است ‌و خواهد بود.

همچنین کنعانی بیان کرد: پول‌های موجود ایران در قطر سازوکارهای خاص خود را دارد ‌تغییری در نحوه استفاده از آن‌ها ایجاد نشده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره یادداشت تفاهم بین عراق، قطر، امارات و ترکیه و اینکه آیا این به معنای حذف ایران در بحث ترانزیت در منطقه نیست؟ اظهار داشت: در بحث راه گذرهای ترانزیتی در منطقه از دیرباز به عنوان ایران به دلیل موقعیت خاص و راهبردی در منطقه داریم این موضوعات را با دقت دنبال کردیم و از هر ابتکاری که با نگاه به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه باشد استقبال کردیم. دارای ابتکار نظر در خصوص راه‌گذرها در منطقه هستیم.

وی افزود: در ارتباط با این پروژه‌ها منفعل نیستیم و این موضوعات با دقت و حساسیت دنبال خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم منافع اساسی کشور در ارتباط با دالان‌ها و راه‌گذرها مورد بی توجهی قرار بگیرد. موضوعات را با دقت و وسواس و حساسیت دنبال خواهیم کرد.

کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: در رویکرد ما در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها هیچ تغییری رخ نداده و در همان چارچوب به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و سودان و سفر وزیر خارجه این کشور به تهران عنوان کرد: روابط در مسیر خوبی قرار دارد و وزیر خارجه سودان در سفر اخیرش به تهران با علی باقری سرپرست وزارت خارجه دیدار کرد و ضمن ابلاغ مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت ایران به کشور و دولت و ملت ایران در ارتباط با سانحه دلخراش اخیر درباره موضوعات روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد. طرفین برای بازگشایی سفارتخانه‌ها در بازه زمانی کوتاه توافق کردند و امور توسط دو کشور در حال پیگیری است و خوشبین هستیم در آینده نزدیک شاهد بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌ها باشیم و روابط ما در این مسیر گسترش و ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: در خصوص استرداد «متهم کوروش کمپانی» بین دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه ارتباط نزدیک و مشترک وجود دارد و در برنامه اقدامات جمهوری اسلامی وجود دارد.

کنعانی درباره سفر بن سلمان به تهران بیان کرد: اگر از بازه زمانی سفر صحبت کنیم یک مقدار زمان مناسبی نیست. رئیس جمهور فقید و شهید امیرعبداللهیان از ولیعهد عربستان سعودی برای سفر به ایران دعوت کرده بود و این دعوت مورد پذیرش قرار گرفته بود و دعوت متقابلی هم از سوی پادشاه عربستان برای سفر رئیس جمهور شهید دریافت شده بود که در چارچوب رویکرد اصولی دو کشور و گسترش روابط و تحکیم مناسبات دوستانه مورد پذیرش اصولی قرار گرفته بود. ولی در باره زمان سفر باید برنامه ریزی و هماهنگی کنیم.

وی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی برخی کشورها نیز گفت: این اقدامات در استمرار رویکرد واقع گرایانه‌ای است که جامعه جهانی نسبت به حقانیت ملت فلسطین دارد و این رویکرد مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران است. کما اینکه اظهارات مهم‌تر از این را هم شاهد هستیم. اینکه در یک کشور اروپایی اعلام می‌شود که تشکیل یک کشور فلسطینی از بحر تا نهر واقعیتی است که رخ خواهد داد و این موضوع مورد عصبانیت مقامات رژیم صهیونیستی قرار گرفته و رویکردی که شکل گرفته واقعگرایانه است که در سطح دولت‌ها و ملت‌ها شاهد رویکردهایی در این خصوص هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha