۰ نفر

مدیرعامل توانیر اعلام کرد:

معافیت صنایع انرژی‌بر دارای نیروگاه از برنامه‌های مدیریت مصرف/ عدم وجود الزام ساخت نیروگاه برای شهرک‌های صنعتی

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۸
کد خبر: 844356
معافیت صنایع انرژی‌بر دارای نیروگاه از برنامه‌های مدیریت مصرف/ عدم وجود الزام ساخت نیروگاه برای شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل توانیر گفت: صنایع بزرگ و انرژی‌بری که نیروگاه ساخته‌اند از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف هستند؛ ضمن اینکه شهرک‌های صنعتی الزامی برای ساخت نیروگاه ندارند.

اقتصاد آنلاین-لیلا مرگن: تابستان هر سال به دلیل پیشی گرفتن مصرف از تولید برق، برنامه‌های مدیریت مصرف در کشور اعمال می‌شود. تلاش متولیان صنعت برق با اجرای این برنامه‌ها آن است که ناترازی موجود در شبکه برق کشور را به بهترین شکل مدیریت کنند. در این میان، بخش صنعت یکی از بخش‌های مهم برای اعمال برنامه‌های خاموشی است. در تابستان امسال چه شرایطی پیش روی بخش صنعت قرار خواهد گرفت؟

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در این رابطه بیان کرد: تامین برق صنایع را به سه بخش واحدهای کوچک صنعتی، واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع انرژی بر تفکیک کرده‌ایم.

وی افزود: واحدهای صنعتی و کارگاه‌های کوچک که ۹۲ درصد مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهند، هیچ محدودیتی از لحاظ مصرف برق ندارند. واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی یک روز در هفته در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت دارند.

تغییر روز تعطیل و تامین کامل انرژی

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: این دسته از مشترکان می‌توانند با جابه‌جایی تعطیلی روز جمعه به یکی از روزهای هفته، انرژی مورد نیاز خود را به‌طور کامل تامین کنند.

وی ادامه داد: گروه سوم حدود ۳۵۰ مشترک بزرگ هستند که صنایع انرژی‌بر نامیده می‌شوند. آنها مطابق قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مکلف به احداث نیروگاه هستند. خوشبختانه توسط صنایع این گروه تاکنون حدود ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته شده و به شبکه سراسری متصل شده است.

رجبی مشهدی گفت: این دسته متناسب با اقداماتی که انجام داده‌اند از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف هستند.

وی درباره معافیت‌های اعمال شده برای صنایعی که نیروگاه وارد مدار کرده‌اند، توضیح داد: بنابر بر تکلیفی که در ماده ٤ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق پیش‌بینی شده است، صنایع انرژی‌بر باید حتما خودشان نیروگاه بسازند که خوشبختانه تعدادی از آنها تاکنون موفق به احداث حدود ١٤٠٠ مگاوات نیروگاه شده‌اند.

مدیر عامل توانیر ادامه داد: این میزان تا پایان سال جاری به حدود دو هزار مگاوات خواهد رسید. صنایع انرژی‌بر به میزان ظرفیتی که نیروگاه احداث کرده‌اند، از اجرای برنامه‌های مدیریت بار معاف خواهند بود.

وی گفت: ساخت نیروگاه برای صنایع امتیازاتی دارد. در عین آن که تعرفه سوخت نیروگاهی، اتصال به شبکه سراسری برق کشور و تکمیل بخش بالادست که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است، به عهده صنعت برق خواهد بود؛ در نهایت همان‌گونه که ذکر شد، این گروه از صنایع متناسب با میزان ظرفیتی که وارد مدار می‌کنند از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند بود تا انرژی پایدار برای تولید داشته باشند.

اعلام آمادگی برای خرید برق مازاد مولدهای کوچک

رجبی مشهدی به این پرسش که آیا شهرک‌های صنعتی برای تامین برق خود و عدم اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف باید نیروگاه بسازند، این‌گونه پاسخ داد: اگرچه الزامی برای تامین برق شهرک‌های صنعتی جهت احداث نیروگاه وجود ندارد، اما صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌توانند در صورت تمایل با به‌کارگیری مولدهای اضطراری و مولدهای کوچک (واحدهای تولید پراکنده) که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نسبت به نیروگاه‌های بزرگ دارند، علاوه بر تامین برق مورد نیاز خود، برق مازاد خود را به شبکه برق بفروشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی درباره برنامه مدیریت مصرف شهرک‌های صنعتی در سال جاری با تاکید بر این که برنامه‌های همکاری با برق در زمینه شهرک‌های صنعتی با هماهنگی کامل هیات مدیره شهرک و پس از انعقاد تفاهم نامه انجام می‌شود، بیان کرد: در این خصوص شهرک‌های صنعتی موظف به رعایت مفاد تفاهم نامه اعلام شده توسط هیات مدیره همان شهرک هستند.

مدیرعامل توانیر یادآور شد: در تابستان امسال نسبت به سال گذشته در حوزه شهرک‌های صنعتی تغییر چندانی از نظر ساعات خاموشی نخواهیم داشت به گونه‌ای که تنها ۲۴ ساعت در هفته این همکاری انجام می‌شود.

وی افزود: در مقابل این شهرک‌ها می‌توانند علاوه بر استفاده از تعرفه همکاری با برق که در قبوض آنها اعمال خواهد شد، نسبت به جابه‌جایی یک روز کاری با تعطیلی آخر هفته اقدام کنند.

رجبی مشهدی درباره راهکارهای تامین برق پایدار برای شهرک‌های صنعتی گفت: در صورتی که شهرک‌های صنعتی حدود ۱۵ تا ۲۰ در صد از انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های خورشیدی یا حرارتی تامین کنند، حداکثر تامین انرژی را در طی دوره تابستان خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha