۰ نفر

آغاز فروش سهام آرامکو

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۳
کد خبر: 843998
آغاز فروش سهام آرامکو

عربستان سعودی سرگرم برنامه‌ریزی برای فروش چند میلیارد دلاری سهام شرکت بزرگ دولتی آرامکو است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دو منبع آگاه به رویترز گفتند: فروش سهام این غول انرژی، به زودی و احتمالا در ژوئن آغاز خواهد شد و یکی از بزرگترین قراردادهای سهام منطقه خواهد بود.

یکی از این منابع آگاه گفت: ارزش سهام عرضه شده، ممکن است به حدود ۱۰ میلیارد دلار برسد. تدارکات برای عرضه سهام آرامکو در جریان است و جزئیات آن ممکن است تغییراتی پیدا کند.

رویترز پیش از این گزارش کرده بود بانک‌هایی از جمله سیتی گروپ، گلدمن ساکس و اچ اس بی سی، برای مدیریت این فروش، انتخاب شده اند.

عربستان سعودی برنامه اصلاحات اقتصادی معروف به افق ۲۰۳۰ را آغاز کرده که توسعه بخش خصوصی و رشد غیرنفتی را در مرکز توسعه آینده این کشور قرار داده است. این کشور برای جذب گردشگران و استعدادها در اقتصاد دیجیتال و دور شدن از وابستگی به درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در شهرهای آینده، برنامه ریزی کرده اند.

در حال حاضر، عربستان سعودی پس از فروش ۱.۷ درصد از سهام آرامکو در عرضه اولیه عمومی در دسامبر سال ۲۰۱۹، کمی بیش از ۹۸ درصد از سهام این غول نفتی را در اختیار دارد. از ۹۸ درصد سهام در اختیار عربستان سعودی، ۹۰ درصد از سهام آرامکو متعلق به دولت عربستان و هشت درصد دیگر متعلق به صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور است. دولت عربستان به عنوان بزرگترین سهامدار آرامکو، برای تامین هزینه‌های بودجه، به شدت به پرداخت پول از سوی این شرکت، متکی است.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این که آرامکو در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به دلیل قیمت پایین‌تر نفت و حجم کمتر فروش، درآمد کمتری را گزارش کرد اما اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد انتظار دارد ۳۱ میلیارد دلار سود نقدی پرداخت کند. از زمان عرضه اولیه عمومی سهام در سال ۲۰۱۹ که بزرگترین عرضه اولیه عمومی در جهان شد، سهام آرامکو از ۳۲ ریال در هنگام عرضه اولیه، به ۳۸.۶۴ ریال در سال گذشته صعود کرد. معاملات سهام آرامکو پنج شنبه گذشته، در ۲۹.۹۵ ریال بسته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha