۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

ریسک های بازارهای سرمایه در روزهای پیش رو/ بازار در ارزنده ترین محدوده خود قرار گرفت

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۱
کد خبر: 843946
ریسک های بازارهای سرمایه در روزهای پیش رو/ بازار در ارزنده ترین محدوده خود قرار گرفت

یک کارشناس بازار سرمایه با برشمردن ریسک های بازارهای سرمایه در روزهای پیش رو، گفت: اعتقاد دارم که بازار به دلایل مختلفی در ارزنده‌ترین محدوده خود قرار دارد. با دلار ۲۲٬۵۰۰ تومان شاخص در محدوده ۲ میلیون واحد قرار داشته و اکنون نیز با نرخ دلار ۵۷٬۰۰۰ تومان نیز شاخص در همان محدوده در نوسان است. از سوی دیگر اگر شاهد تورم در تمام بخش‌های اقتصادی نظیر مسکن و ارز و طلا هستیم، دارایی ثابت شرکت‌ها نیز خارج از این‌ها نیست و فارغ از سودآوری شرکت‌ها، انتظار می‌رود ارزش سهام آن‌ها حداقل منطبق بر دارایی‌هایشان رشد کند.

اقتصاد آنلاین- رجا ابوطالبی: هومن عمیدی، کارشناس ارشد بازارهای مالی با اشاره به تاثیرپذیری بورس از برخی اتفاقات روزهای اخیر در کشور گفت: اعمال محدودیت در دامنه نوسان بورس، از زمره تصمیماتی است که در راستای حفاظت از سرمایه‌ها در بورس اتخاذ شد که به تنهایی علاج کار نیست و صرفا ضرب آهنگ اصلاح را کندتر می‌کند و حکم مسکن را دارد؛ در حالیکه مادامی که از برنامه درستی تبعیت نکنیم، مشکلات ادامه دارد؛ این درحالی است که صورت های مالی و سودآوری شرکت‌ها در بورس به وضوح آینه تدابیری است که از سوی سیاستگذار اتخاذ می شود.

وی ادامه داد: تصمیمات دولت و در راس آن نرخ بهره، آفت کل اقتصاد شده و بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما دولت باید توجه داشته باشد که این سلب اعتمادی که در بازار ایجاد شده، باید حل و فصل شود؛ چراکه در درجه اول خود دولت متضرر می شود؛ چراکه به واسطه اینکه سهامدار عمده کل بورس تهران، دولت است و عدم سودسازی آنها باعث عدم پرداخت مالیات می شود، باید دقت لازم در این حوزه صورت گیرد.

عمیدی با نگاهی جامع‌تر، به بررسی وضعیت بورس پرداخت و گفت: وضعیت منفی بازار تبعات متعددی دارد؛ به خصوص در سالی که شعار آن توسط مقام معظم رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده، باید شرایط را به گونه ای پیش برد که شعار سال کاملا محقق شود؛ همچنین باید توجه داشت که با هر تصمیمی، اعتماد عمومی و ملی سلب می‌شود و بازگرداندن آن به سادگی اتفاق نمی‌افتد؛ این در حالی است که اقتصاد ایران توسط تمام نهادهای مالی دنیا رصد می‌شود و وقتی که ویترین آن بالغ بر ۳ سال است که در بدترین حالت خود قرار دارد، با تمام صحبت‌های سیاسیون در مورد توسعه و گشایش‌ها اصلا سازگار نیست.

عمیدی در مورد آینده بازار نیز ابراز امیدورای کرد و گفت: اعتقاد دارم که بازار به دلایل مختلفی در ارزنده‌ترین محدوده خود قرار دارد. با دلار ۲۲٬۵۰۰ تومان شاخص در محدوده ۲ میلیون واحد قرار داشته و اکنون نیز با نرخ دلار ۵۷٬۰۰۰ تومان نیز شاخص در همان محدوده در نوسان است. از سوی دیگر اگر شاهد تورم در تمام بخش‌های اقتصادی نظیر مسکن و ارز و طلا هستیم، دارایی ثابت شرکت‌ها نیز خارج از این‌ها نیست و فارغ از سودآوری شرکت‌ها، انتظار می‌رود ارزش سهام آن‌ها حداقل منطبق بر دارایی‌هایشان رشد کند.

عمیدی اثرات انتخابات مجدد نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر فضای مثبتی بر بازار سرمایه حاکم بود، اتفاقات سیاسی اخیر می‌توانست بورس را به کما ببرد؛ اما در مقطع فعلی که شاخص‌های بورسی به پایین‌ترین سطوح خود رسیدند انتظار بیش واکنشی از آن‌ها خطاست. به علاوه اینکه مانور نامزدهای انتخاباتی بازار سرمایه نیز خواهد بود که آن نیز می‌تواند محرک جدی برای بورس تهران قلمداد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    بازار در بدبخت ترین وضعیت سهامداران قرار گرفته چون سهام بورس ربطی به شرکت‌های بورسی نداره و هدف زجر سهامدارنه