۰ نفر

تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۳
کد خبر: 842782
تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟

کوییک S یا کوییک GX ؟ تفاوت ها در چیست و کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ در اینجا به بررسی کامل این دو تیپ مختلف سایپا کوییک ‌می‌پردازیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، کوییک یکی از خودروهای محبوب برند سایپا است که در تیپ‌های متنوعی با تفاوت آپشن و ظاهری تولید و راهی بازار می‌شود. کوییک S و کوییک GX دو عضو جدید خانواده سایپا هستند که با اعمال تغییراتی روی کوییک پایه خلق شده‌اند. این دو خودرو از جمله خودروهای اقتصادی تولید سایپا هستند که در محدوده توان خرید قشر متوسط خانواده‌های ایرانی قرار می‌گیرند. خانواده کوییک جز کم مصرف‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شوند.

تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟

در ادامه این مطلب قصد داریم تمام تفاوت‌های این دو محصول از نظر ظاهری، فنی، امکانات رفاهی و امنیتی را برای شما بیان کنیم.

تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟

سالیان زیادی می‌شود که سایپا با تکیه‌ بر پلتفرم پراید قدیمی (X۲۰۰)، محصولاتی تقویت شده با فیس لیفت جدید به‌همراه اضافه شدن امکانات رفاهی محدود راهی بازار می‌کند. اولین قدم برای تولید خودرو ملی روی پلتفرم پراید، برای ساخت خودرو تیبا برداشته شد و حالا پس از گذشت چند سال از تولید و عرضه تیبا ۲، شرکت سایپا تلاش کرد تا با انجام تغییرات فیس لیفتی روی این محصول، آن را مجددا برای فروش آماده کند. سرانجام در سال ۱۳۹۵ خودرو جدید سایپا تولید و کوییک نام گرفت.

تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟


کوییک نیز به مانند سایر خودروهای سواری سایپا (به‌غیر از شاهین) روی پلتفرم X۲۰۰ توسعه داده شده و تا به امروز تیپ‌های مختلفی از جمله کوییک دنده‌ای، کوییک R، کوییک S، کوییک اتوماتیک پلاس و کوییک GX معرفی و راهی بازار شده است. کوییک S نسخه فیس لیفت شده کوییک معمولی به‌حساب می‌آید که به‌گفته طراحان سایپا سعی شده جلوپنجره این خودرو نمایی همچون یوز ایرانی داشته باشد. کوییک S نخستین بار در سال ۱۳۹۹ معرفی شد و توانست مانند سایر تیپ‌های کوییک، توجه بازار را به خود معطوف کند. به‌طور کلی به‌دلیل کمبود خودرو در بازار و اقتصادی بودن محصولات سایپا، تمامی خودروهای تولیدی این خودروساز متقاضیان زیادی دارد.

تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟

بعد از تولید و عرضه شدن کوییک S، سایپا خبر فیس لیفت مجدد این خودرو را اعلام کرد تا نشان دهد قصد ندارد از سر کوییک دست بردارد. کوییک GX نسخه ارتقا یافته کوییک S در طراحی کابین و بهینه شدن موتور محسوب می‌شود. در واقع کوییک GX را می‌توان نسخه فول آپشن کوییک S دانست که سطح امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. کوییک GX نیز قرار است در دو تیپ GX و GXR در بازار کشور عرضه شود که به مانند نسخه معمولی و R، تنها تفاوتشان در استفاده از تریم دو رنگ در بدنه و کابین است.

طراحی ظاهری

تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟

در نگاه اول به دو خودرو، تفاوت مشهودی بین کوییک S و کوییک GX مشاهده نخواهید کرد. در واقع سایپا در طراحی ظاهری، تلاش چندانی برای ایجاد تفاوت در این دو خودرو نکرده است. اگر کوییک S را در خیابان‌ها مشاهده کرده باشید، با طراحی کوییک GX کاملا آشنا خواهید بود. در نمای جلویی کوییک GX شاهد چراغ‌های مخصوص روز چسبیده به مه‌شکن، طراحی جلوپنجره الهام گرفته شده از یوز ایرانی و چراغ‌های کشیده با قاب مشکی هستیم.
در نمای جانبی هم شاهد همان ظاهر تخم مرغی محصولات سایپا هستیم. در این قسمت وجود روف‌رک‌های روی سقف و پلاستیک دور گلگیرها موجب شده تا کوییک در دسته هاچ بک کراس‌ها قرار گیرد.

تفاوت کوییک S و کوییک GX چیست؟

در نمای عقب نیز تفاوت خاصی بین کوییک جی ایکس و کوییک اس وجود ندارد. در طراحی قسمت عقب، چراغ‌های اصلی به‌صورت دو تکه با گرافیک نسبتا جدید و مناسب طراحی شده‌اند. وجود خطوط شکسته متعدد با حجم‌دهی مناسب، سبب شده تا کمی از سادگی نمای عقب کوییک کاسته شود. روی سپر عقب کوییک، یک قسمت مشکی‌رنگ به‌همراه دو چراغ مه‌شکن و یک دیفیوزر نسبتا ساده کرومی اضافه شده است.

به‌طور کلی تنها تفاوت کوییک S و کوییک GX در طراحی ظاهری، به تفاوت در الگوی GX و S خلاصه می‌شود.

تفاوت کوییک S و کوییک GX از لحاظ مشخصات فنی

پیشرانه، اولین برگ برنده کوییک GX در مقایسه با کوییک S محسوب می‌شود. کوییک S به همان پیشرانه تیبا ۲ و ساینا تولید شرکت مگاموتور با نام M۱۵ مجهز شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری، از تنفس طبیعی بهره ‌می‌برد که توانایی تولید قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را دارد. توان تولیدی توسط پیشرانه به‌وسیله گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
در سوی مقابل، کوییک GX به نسخه بهبود یافته موتور M۱۵ با نام M۱۵ GSI مجهز شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ به‌لطف فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ، توانایی تولید قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر را دارد. از دیگر تفاوت‌های فنی این دو خودرو می‌توان به برقی شدن دریچه گاز کوییک GX اشاره کرد. همچنان همانند تمامی تیپ‌های کوییک، توان تولیدی موتور به‌وسیله جعبه دنده ۵ سرعته به دیفرانسیل جلو منقل می‌شود.

موتور سایپا کوییک GXR

نوع موتور خودرو بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۸
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۹۰ اسب بخار برای GX و ۸۷ اسب بخار برای S
گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر برای GX و ۱۲۸ نیوتن‌متر برای S
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۱۲.۵ ثانیه
نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۹۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی مصرف سوخت یورو ۵
فرمان هیدرولیک D کات
بدنه هاچ بک کراس
نوع رینگ آلومینیومی
تفاوت آپشن‌های رفاهی و ایمنی کوییک اس و کوییک جی ایکس
بیشترین تفاوت در بین تیپ‌های S و GX را می‌توان در بخش آپشن‌ها مشاهده کرد. کوییک اس به امکاناتی از جمله سنسور پارک دنده عقب ۳ گانه، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، روف‌رک، چراغ بدرقه، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، ترمز ABS و EBD، آینه بغل برقی، بالابر برقی شیشه عقب، سیستم هشدار دهنده امنیتی و سیستم ضد سرقت مجهز شده است.

کابین کوییک S

در طرف مقابل، کوییک GX نسخه فول آپشن کوییک S محسوب به‌شمار می‌آید؛ در نتیجه، علاوه بر تمامی امکانات رفاهی تیپ اس، به دو کیسه هوای SRS، نمایشگر ۷ اینچی مالتی‌مدیا با قابلیت اتصال به تلفن هوشمند، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده عقب بهبود یافته، فرمان دی‌کات به‌همراه دکمه‌های کنترلی سیستم مالتی‌مدیا و سامانه مالتی پلکس اشاره کرد. اگرچه مدل‌های ۱۴۰۲ به بعد کوییک اس، ملزم به بهره‌مندی از سامانه کنترل کشش و پایداری شدند، اما تمامی کوییک GX‌های عرضه شده به بازار از این سامانه بهره‌ می‌برند.

کابین کوییک GXR

جدول آپشن‌های کوییک GX:

سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی
سایز رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی
وزن
وزن خالص ۱۰۶۵ کیلوگرم
تجهیزات ایمنی
مجهز به سیستم ترمز ABS √
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD √
سیستم ضد سرقت immobilizer √
سیستم هشدار دهنده امنیتی √
امکانات رفاهی
نمایش دمای هوای بیرون √
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک √
نشانگر تعویض دنده GSI √
آینه جانبی برقی √
سنسور پارک دنده عقب √
سیستم محاسبه سفر √
صندلی راننده ۶ حالت دستی √
صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی √
نگه‌دارنده صندلی کودک در صندلی عقب ISO FIX √
مه‌شکن عقب و جلو √
چراغ‌های جلو و همراهی کننده √
چراغ روشنایی روز DAY LIGHT √
روف رک √
دستگیره آسان بازشو √
کلید تاشونده √
صندلی عقب تاشو √
شیشه بالابر برقی √
شارژ موبایل USB √
هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی √
تجهیزات اختصاصی √
کنترل صدا از روی فرمان √
صندلی با روکش چرم √
سیستم نمایش کنترل باد تایرها TPMS √
مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ √
چراغ اتوماتیک جلو AUTO LIGHT √
دوربین عقب √
سیستم ناوبری GPS √
شیشه دودی در پنجم و درهای عقب √
از لحاظ ایمنی، کل خانواده کوییک از شرایط چندان مطلوبی برخوردار نیستند. کیفیت بدنه خانواده ساینا و کوییک همچنان در بهترین حالت، ضعیف و ضخامت صفحات فلزی به‌کار در آن پایین‌تر از حد استاندارد است (استحکام و مقاومت بدنه خودرو در ایران، استانداردی اجباری نیست!). استفاده از ترمزهای کاسه‌ای در محور عقب از جمله معایب این خودرو محسوب می‌شوند.

وجود سیستم ضد قفل ترمز ABS و توزیع الکتریکی نیرو ترمز EBD در رینگ‌های جلو، به‌همراه دو ایربگ برای سرنشینان جلو، تمام تلاش سایپا برای ایمن‌سازی خودروی کوییک بوده است.

تفاوت کوییک S و کوییک GX در تجربه رانندگی
کوییک تنها نسخه بهبود یافته پراید است و نه بیشتر! اگر سوار خودروهای اقتصادی سایپا شده باشید، کاملا با تجربه رانندگی کوییک آشنا خواهید بود. تجربه رانندگی با کوییک نیز گزینه خاصی ندارد که بتواند تفاوتی در حس رانندگی القا کند. فضای کابین به نسبت قابل قبول، فرمان نرم و کلاچ و گیربکس با عملکرد معمولی، از مزایای این خودرو به‌شمار می‌روند. سیستم تعلیق به‌شدت ضعیف، کوبش‌های متوالی کابین خودرو حتی در جاده‌های نه‌چندان ناهموار، صدای بالای موتور در دور موتور بالا و عدم عایق‌بندی مناسب حکایت از مشکلات همیشگی برند سایپا دارد.

سخن پایانی

کوییک GX تیپ جدید محصول اقتصادی سایپا است که به پیشرانه بهبود یافته M۱۵ مجهز شده است. همان‌طور که مطالعه کردید این خودرو تفاوت خاصی با تیپ S ندارد و از لحاظ ظاهری و کیفیت رانندگی نمی‌توان بین این دو محصول، تفکیک قائل شد. اضافه شدن چندین آپشن و طراحی متفاوت برخی قسمت‌های کابین، تنها تفاوت‌های بین کوییک S و کوییک GX محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha