۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

افزایش تعداد شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی/اتفاقات خوبی در حوزه گوشت قرمز رقم خواهد خورد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۳۰
کد خبر: 842139
افزایش تعداد شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی/اتفاقات خوبی در حوزه گوشت قرمز رقم خواهد خورد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار، با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی از وقوع اتفاقات خوب در حوزه گوشت قرمز خبر داد.

اقتصاد آنلاین- لیلا مرگن: علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره اقدامات انجام شده در راستای تنوع بخشی به مبادی وارداتی کشور بیان کرد: در حوزه واردات اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ در حوزه کالاهای اساسی اقداماتی انجام دادیم.

وی با اشاره به تنوع بخشی به مبادی تامین نهاده‌های دامی افزود: اکنون در بحث ذرت غیر از آمریکای لاتین از حوزه اوراسیا بخش قابل توجهی از ذرت ایران را وارد می‌کنیم.

پیمان پاک ادامه داد: بخشی از نیازهایمان در این حوزه از کشورهای شرق اروپا تامین می‌شود و اکنون در حال انجام اقداماتی روی کشورهای همسایه مثل پاکستان هستیم که با یک حجم مشخص، واردات انجام دهیم.

وی، به اقدامات انجام شده در حوزه تامین جو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیاز ما به این محصول از کشورهای حوزه اوراسیا تامین می‌شود. در کنجاله سویا سال گذشته اتفاقات خوبی افتاد. بخشی از نیاز خود را از شبه قاره هند تامین کردیم.

حل بحران سویا به کمک تولیدکنندگان شبه قاره هند

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار، درباره مزایای تجارت با هند بیان کرد: شبه قاره هند از نظر زمان به ایران نزدیک‌تر است و در برخی مواقع قیمت‌های این منطقه رقابتی بودند. بحران کنجاله سویا در بازار ایران را حضور شرکت‌های تولیدکننده شبه قاره هند حل کرد.

وی اضافه کرد: واردات کنجاله از کشورهای شرق اروپا از مسیر ترکیه انجام می‌شود. در زمینه سایر محصولات مثل برنج و روغن تنوع بازارهای تامین کننده را دنبال می‌کنیم. اکنون یکی از دلایلی که در حوزه کالاهای اساسی یک ثباتی وجود دارد، تنوع مبادی است.

تنوع بخشی به بازیگران حوزه تامین نهاده

پیمان پاک یکی دیگر از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی را متنوع کردن و افزایش تعداد بازیگران حوزه تامین نهاده‌های دامی اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس آماری که معاونت بازرگانی به ما داده است، در حوزه تامین کالاهای اساسی و تامین نهاده در سال ۱۴۰۱، ۱۲۰ شرکت اصلی فعال بودند. این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۲۲۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار ادامه داد: همین مسئله یک رقابتی در بازار ایجاد کرده است. اگر در اردیبهشت ۱۴۰۱ دچار مشکل بودیم و مرغدار ما باید پول پرداخت می‌کرد و منتظر می‌ماند که تامین کننده نهاده دو تا سه ماه بعد نهاده را بارگیری کند، امروز شاهد هستیم که تامین کنندگان و واردکنندگان، ذرت در اختیار مرغدار قرار می‌دهند و حتی تا ۶ ماه بعد به صورت اعتباری از تولیدکننده چک می‌گیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر عرضه ذرت زیر قیمت مصوب انجام می‌شود و دلیلش رقابتی است که بین واردکنندگان ایجاد شده است. این رویه باعث شده است که خیال تولیدکننده ما راحت باشد و امید داشته باشد نهاده به راحتی و به‌صورت اعتباری در اختیارش قرار گیرد.

روند نزولی قیمت گوشت قرمز

پیمان پاک گفت: با این سیاست‌ها، اکثریت منافع به سمت تولیدکننده رفته است. تولیدکننده وقتی منفعت به این شکل می‌بیند، خیالش از نهاده که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده کالا است، راحت خواهد بود.

وی ادامه داد: وفور مرغ، تخم مرغ و محصولات پروتئینی به دلیل این تثبیتی است که ایجاد شده است. در زمینه گوشت قرمز هم اتفاقات خوبی افتاده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار بیان کرد: اکنون قیمت‌های گوشت قرمز یک روند نزولی پیدا کرده است. در این حوزه هم اتفاقات خوبی به‌زودی رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: اینها همه ناشی از این است که بتوانیم نهاده را مستمر و مطئمن برای تولیدکننده تامین کنیم تا واحدهای تولیدی بتوانند با خیال راحت تولیدشان را انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha