۰ نفر

وبسایت ریاست جمهوری اردوغان: تنها مسئول تنش با ایران، نتانیاهو و دولت خونخوار اوست

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۲۰
کد خبر: 836931
وبسایت ریاست جمهوری اردوغان: تنها مسئول تنش با ایران، نتانیاهو و دولت خونخوار اوست

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، دیروز طی سخنانی پس از نشست کابینه که برای اولین بار پس از انتخابات محلی تشکیل شد، درباره تنش بین ایران و اسرائیل توضیحات مهمی ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تحولات پس از حمله پهبادی و موشکی ایران به اسرائیل ، اظهارداشت:" مشاهده می کنیم که خطراتی که در هفت ماه گذشته سعی در جلوگیری از آن داشتیم به تدریج به واقعیت می پیوندند. وقایعی که در آخر هفته رخ داد هم استاندارد دوگانه غرب و هم احتمال وقوع جنگی که می تواند کل منطقه را در برگیرد را نشان داد. در آخرین مورد، منبع مشکل باید به درستی شناسایی شود. این عادلانه و اصولی نیست که تحولات را فقط بر اساس شب 13 آوریل ارزیابی کنیم. دولت اسرائیل از 7 اکتبر، اقدامات تحریک آمیزی را برای گسترش آتش در منطقه انجام داده است.

هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق توسط اسرائیل که برخلاف قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین انجام شد، آخرین قطره ای بود که کاسبه صبر را لبریز کرد. به جز چند کشور، هیچکس به وحشیگری دولت اسرائیل که مقررات بین المللی را زیر پا گذاشت، واکنش نشان نداد. آنهایی که ماه ها در برابر نگرش تهاجمی اسرائیل سکوت کرده اند، بلافاصله رقابتی را برای محکوم کردن واکنش ایران آغاز کردند.

ولی در اینجا، این خود نتانیاهو است که باید قبل از هر چیز محکوم و تلعین شود. این کسی جز نتانیاهو نیست که بیش از 34 هزار انسان بی گناه را به قتل رسانده، اصحاب رسانه ای که هدفی جز تهیه گزارش نداشتند را کشته، مدارس، کلیساها، مساجد، اردوگاه های آوارگان و افرادی که در صف دریافت کمک بودند را بمباران کرده و 193 روز است در جلوی چشم جهانیان نسل کشی کرده و برای کاهش فشار افکار عمومی هر گونه گستاخی را به نمایش گذاشته است.

نتانیاهو جان شهروندان خود و مردم منطقه را به خطر می اندازد تا عمر سیاسی خود را افزایش دهد. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که نتانیاهو و دولت خونخوار او مسئول اصلی تنشی هستند که در شب 13 آوریل همه ما را به شدت نگران کرد. ما معتقدیم که بیاناتی که بدون پذیرش این واقعیت ارائه می شود هیچ فایده ای در کاهش تنش نخواهد داشت. به عنوان ترکیه، ما به ویژه در دو روز گذشته تماس های خود را افزایش داده ایم تا اطمینان حاصل کنیم که قتل عام در غزه به پس زمینه کشیده نشود. وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان آمریکایی، ایرانی، انگلیسی و اردنی خود و دبیر کل سازمان ملل متحد گفتگو کرد.

ما نیز دیروز با شیخ تمیم امیر قطر گفتگوی تلفنی داشتیم. انشاءالله در طول این هفته به دیپلماسی تلفنی خود ادامه خواهیم داد.

همه طرف‌ها باید از این حقیقت آگاه باشند که با تشدید مداوم تنش نتیجه ای حاصل نخواهد شد. افزودن هیزم به آتش و پشتیبانی مداوم از دولت نتانیاهو هیچ سودی برای کسی نخواهد داشت. ما از همه بازیگران دعوت می کنیم که حملات را متوقف کرده و مسئولانه عمل کنند.

واضح است که تا زمانی که ظلم و نسل کشی در غزه متوقف نشود، منطقه ما آبستن تنش های جدیدی خواهد بود. تحولات در 193 روز گذشته تنها یک قربانی داشته است و آن مردم مظلوم غزه هستند. همه مسئولین، به ویژه جهان اسلام و اتحادیه عرب، اکنون باید صدای خود را بلندتر کنند.

ما نیز برای این منظور تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت و هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha