۰ نفر

هشدار نسبت به مسمومیت نوعی قارچ در بهار

۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 835521
هشدار نسبت به مسمومیت نوعی قارچ در بهار

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از مردم درخواست کرد با توجه نزدیک شدن به فصل رویش قارچ‌های سمی در طبیعت از برداشت و مصرف خودسرانه قارچ‌های موجود در طبیعت و همچنین گیاهان دارویی که نوع آن ها را نمی‌شناسند جداً خودداری کنند، زیرا ممکن است این قارچ‌ها منجر به بروز مسمومیت و حتی مرگ و میر ناشی از مسمومیت شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ترحم بهزاد با تاکید بر پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌ها و گیاهان سمی اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن برداشت‌های بهاری و تابستانی گیاهان مرتعی، جنگلی و حضور بیشتر مردم در طبیعت برای برقراری ارتباط روحی با گیاهان سبز و لذت بردن از شکوه طبیعت، ضرورت دارد موارد احتیاطی در ارتباط با پیشگیری از مسمومیت با قارچ ها و گیاهان سمی در نظر گرفته شود.

وی افزود: شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی در کشور و وجود تنوع زیاد گونه‌های گیاهی، از طرفی افزایش گرایش مردم بومی به برداشت و فروش گیاهان دارویی در بازارهای محلی و مصرف انواع گیاهان، در صورت عدم شناخت و اطلاع از نوع گیاه و مواد موثره گیاهی می‌تواند سبب ایجاد صدمات جانی و مسمومیت شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تماس یا مصرف گیاهان به ویژه قارچ‌های سمی به عنوان یکی از علل بروز مسمومیت‌های تصادفی محسوب می شوند و به علت بالا بودن نسبی میزان مرگ و میر در برخی از انواع این نوع مسمومیت‌ها، اطلاع رسانی مناسب و علمی و آگاهی از راهکارهای پیشگیری از بروز این نوع مسمومیت‌ها به ویژه برای عموم جامعه بسیار مهم و ضروری است.

وی در ادامه گفت: طبق مطالعات متخصصین و کارشناسان مربوطه، قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت زیادی به قارچ های خوراکی داشته و بسیار خطرناک هستند. تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

به گفته وی بی توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها و ضایعه در جامعه خواهد شد. بر اساس گزارش‌های واصله برای سم قارچ، پادزهر وجود ندارد و معالجه میسر نیست. بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری از صدمات مصرف این نوع گیاهان و عدم برداشت گیاهان ناشناخته  است که علاوه بر صدمات جانی به اکوسیستم مرتعی آسیب می رساند، تنوع زیستی را از بین می برد، موجب تخریب منابع می‌شود، خسارات و زیان فراوان به نسل فعلی و نسل های آینده می زند و موجب انقراض گونه‌ها شده و حیات را از بین می برد.

بهزاد همچنین اضافه کرد: مصرف قارچ‌ توسط حیوانات و پرندگان، بیانگر غیر سمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز و بخار پز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌برد و سم زدایی نمی شوند. بنابراین توصیه می شود از برداشت و مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و قارچ ها که نوع آن ها را نمی شناسید جداً خود داری کنید.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه تمامی گیاهان مجاز و قابل مصرف مرتعی که به عنوان گیاهان خوراکی و دارویی شناخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرند باید با ملاحظات حفاظت و پایداری و اخذ مجوز از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به بهره برداری برسند، اظهار کرد: زیرا هر گیاه حساسیت خاص خودش را دارد و بهره برداری باید به میزانی باشد که بر اصل و منبع و پایه آن گیاه هیچ گونه آسیب وارد نشود. در واقع رویش مجدد گیاهان دچار خدشه نشده و به زاد آوری آن آسیب نرسد و جمعیت آن گیاه در طبیعت همیشه حفظ شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پایان گفت: باید بدانیم برای بهره‌مندی از طبیعت لازم نیست آن ها را از رویشگاه برداشت و مصرف کنیم. گاهی می‌توانیم توقف کنیم و در بوته زار مرتعی بنشینیم و اجازه دهیم گیاهان سبز همیشه وجود داشته باشند. ضمن اینکه مردم می‌توانند هرگونه تخریب و تصرف و بهره برداری غیر مجاز و آتش سوزی در مراتع را با شماره های ۱۳۹ و۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha