۰ نفر

قیمت عجیب خانه در ارزان‌ترین منطقه تهران!

۱۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹
کد خبر: 834240
قیمت عجیب خانه در ارزان‌ترین منطقه تهران!

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در اسفند ماه نیز مانند سایر ماه‌های سال ۱۴۰۲ منطقه یک تهران بالاترین قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است. در مقابل، منطقه ۱۸ تهران به عنوان ارزان‌ترین منطقه برای خرید خانه در پایتخت شناسایی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اکوایران، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در اسفند ماه نیز مانند سایر ماه‌های سال ۱۴۰۲ منطقه یک تهران بالاترین قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است. در مقابل، منطقه ۱۸ تهران به عنوان ارزان‌ترین منطقه برای خرید خانه در پایتخت شناسایی شده است.

بانک مرکزی در ابتدای سال جدید آمارهای مربوط به بازار مسکن پایتخت در سال ۱۴۰۲ را به روز و قیمت مسکن را برای تمام مناطق تهران اعلام کرد. بر اساس یافته‌های بدست آمده از این گزارش، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران از کانال ۷۰ میلیون تومان خارج شده و به بالای ۸۰ میلیون تومان رسیده است. این رقم نسبت به بهمن ماه با افزایش تقریبا ۳ درصدی و نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ با افزایش تقریبا ۲۰ درصدی روبرو بوده است.

از میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت، بالاترین قیمت مسکن همچنان در منطقه یک دیده شده است. به بیان دقیق‌تر، قیمت هر متر مربع خانه در این منطقه به طور متوسط ۱۵۰ میلیون تومان است. در سوی دیگر، منطقه ۱۸ قرار گرفته که برای ماه‌های متوالی ارزان‌قیمت‌ترین منطقه تهران برای خرید خانه بوده و قیمت هر متر مسکن در آن به کمتر از ۴۵ میلیون تومان می‌رسد.

از لحاظ تعداد معاملات نیز منطقه ۵ تهران بالاترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است. با این که تعداد معاملات مسکن در این منطقه بیش‌تر از سایر مناطق بوده، اما همچنان کمتر از ۱۰۰۰ واحد مسکونی بوده است. در مقابل، منطقه ۱۹ با ثبت ۴۹ معامله، کم‌رونق‌ترین بازار مسکن پایتخت را به نام خود ثبت کرده است.

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲ در شهر تهران ۶ هزار و ۱۷۹ واحد مسکونی معامله شده است. این رقم نسبت به بهمن ماه ۰.۱ درصد و نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ به میزان ۶.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان برآورد شده است. این در حالی است که قیمت هر متر خانه در تهران طی بهمن ۱۴۰۲ برابر با ۷۸ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بوده است؛ بنابراین قیمت مسکن در پایتخت نسبت به بهمن ماه ۳.۸ درصد بالاتر رفته است. بر اساس گزارشات ماه‌های قبل بانک مرکزی، قیمت هر متر خانه در پایتخت در اسفند ۱۴۰۱ تقریبا ۶۵ میلیون تومان بوده است؛ بنابراین رشد قیمت مسکن در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۴.۸ درصد بوده است.

ارقامی که تا کنون به آن اشاره شد مربوط به میانگینی از کل شهر تهران بوده است. اگر به هر منطقه به صورت مجزا پرداخته شود نتایج متفاوتی حاصل می‌شود.

از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، بالاترین قیمت مسکن متری ۱۵۰ میلیون تومان در منطقه یک و پایین‌ترین قیمت مسکن متری ۴۳ میلیون تومان در منطقه ۱۸ بوده است. به عبارت دیگر، بین گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران تقریبا ۱۰۷ میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد.

به بیان دقیق‌تر، در اسفند سالی که گذشت ۳۱۵ خانه در منطقه یک تهران معامله شده که متوسط قیمت آن‌ها متری ۱۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده است. در رتبه بعدی منطقه ۳ قرار گرفته که متوسط قیمت خانه در آن ۱۳۶ میلیون تومان بوده است. منطقه ۶ نیز با ثبت ۱۱۲ میلیون تومان به ازای یک متر واحد مسکونی، در مقام سوم گران‌ترین مناطق تهران برای خرید خانه قرار گرفته است.

در سوی دیگر این رده‌بندی، مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۰ قرار گرفته‌اند که خرید خانه در آن‌ها ارزان‌تر از سایر مناطق تمام شده است. در منطقه ۱۸ تهران قیمت هر متر مربع خانه به طور میانگین ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است. در منطقه ۱۹ این رقم به متری ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در منطقه ۲۰ این رقم به ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

نکته جالب توجه این است که با این که ارزان‌ترین مناطق تهران این سه منطقه بوده‌اند، بیش‌ترین تعداد معامله مسکن در منطقه دیگری ثبت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که منطقه ۵ تهران با ثبت ۹۴۷ معامله با میانگین قیمت متری ۹۹ میلیون تومان، بیش‌ترین تعداد معاملات مسکن را در اسفند سال گذشته به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha