۳۱ نفر

اگر زمین را تا آخر سوراخ کنیم به چه می‌رسیم؟

۱۲ فروردین ۱۴۰۳، ۲۳:۴۸
کد خبر: 833575
اگر زمین را تا آخر سوراخ کنیم به چه می‌رسیم؟

دانشمندان بر اساس تجربیاتی که از طریق پروژه‌های حفاری به دست آورده‌اند، تقریباً می‌دانند که با حفاری زمین چه عجایبی در انتظارمان خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، شاید از خود پرسیده باشید اگر شروع به کندن زمین کنید و لایه‌های درونی زمین را یکی پس از دیگری سوراخ کنید، به کجا خواهید رسید و آیا اساساً چنین کاری از نظر عملی، انجام‌پذیر است؟

 به دلیل فشارها و دماهای شدید درون زمین، سفر به لایه‌های زمین و خارج‌شدن از سمت دیگر تنها در داستان‌های علمی - تخیلی امکانپذیر است. با این حال، دانشمندان بر اساس تجربیاتی که از طریق پروژه‌های حفاری به دست آورده‌اند، تقریباً می‌دانند که با حفاری زمین چه عجایبی در انتظارمان خواهد بود. 

چه مته‌ای می‌خواهیم؟

قطر زمین ۱۲‌هزارو۷۵۶ کیلومتر است، بنابراین دست‌کم به لحاظ نظری و روی کاغذ، برای حفاری تا اعماق زمین به یک مته بسیار عظیم نیاز داریم و این کار دهه‌ها طول خواهد کشید. بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده‌امریکا، نخستین لایه‌ای که در حفاری با آن مواجه می‌شویم، پوسته زمین است که حدود ۱۰۰کیلومتر ضخامت دارد. نکته اول اینکه فشار جوی با حرکت مته به اعماق زمین افزایش خواهد یافت. داگ ویلسون، پژوهشگر ژئوفیزیک در دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا به لایوساینس می‌گوید: هر سه متر سنگ معادل حدود یک فشار جوی، یعنی فشار در سطح دریاست. 

او می‌گوید: زمانی که درباره اعماق چند کیلومتری صحبت می‌کنید، این افزایش فشار خیلی سریع اتفاق می‌افتد. عمیق‌ترین حفره ساخت بشر چاه ابرژرف کولا در روسیه است که ۲/۱۲ کیلومتر عمق دارد و فشار در عمق آن ۴ هزار برابر فشار در سطح دریاست. 

دستیابی به این عمق برای دانشمندان مستلزم صرف ۲۰سال زمان است که بر اساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده‌امریکا، همین عمق هنوز ۸۰کیلومتر با لایه بعدی یعنی گوشته فاصله دارد. گوشته زمین لایه‌ای از سنگ تیره و متراکم به ضخامت ۲ هزارو۸۰۰ کیلومتر است که تکتونیک صفحه‌ای را به حرکت درمی‌آورد. 

مرز بین گوشته و هسته

مرز بین گوشته و هسته «موهو» نام دارد که از اصطلاح «ناپیوستگی موهوروویچیچ» گرفته شده است. دانشمندان نخستین بار در دهه‌های۵۰ و ۶۰ در قالب پروژه «موهول» تلاش کردند زمین را از طریق بستر دریا کاوش کنند، اما تلاش آن‌ها ناکام ماند. 

حفره‌ای که در تلاش برای حفاری در زمین ایجاد می‌شود، فرو می‌ریزد، مگر اینکه به طور مداوم مایع حفاری را به داخل حفره پمپ کنیم. در حفاری در اعماق دریا و چاه نفت، این مایع ترکیبی از گل‌ولای و به عبارتی شامل مواد معدنی سنگین مانند باریوم است. 

به گفته ویلسون، در واقع وزن سیال فشار داخل حفره با فشار سنگ اطراف متعادل می‌شود و از فروریختن حفره جلوگیری می‌کند. سیال حفاری در عین حال دو نقش دیگر نیز ایفا می‌کند: مته را تمیز می‌کند تا شن و ماسه به ماشین‌آلات نچسبد و به کاهش دما هم کمک می‌کند، اگرچه خنک نگه‌داشتن مته در درونی‌ترین لایه‌های زمین تقریباً غیرممکن خواهد بود. 

دمای گوشته حدود هزارو۴۱۰ درجه سانتیگراد است که در این دما فولاد ضدزنگ هم ذوب می‌شود، از این رو مته‌ای که برای این کار از آن استفاده می‌شود، باید از یک آلیاژ خاص گران‌قیمت مانند تیتانیوم ساخته شود. 

عبور از گوشته

پس از عبور از گوشته، مته در نهایت در عمق حدود ۲‌هزارو۸۹۶ کیلومتری به هسته زمین می‌رسد. طبق اعلام آکادمی علوم کالیفرنیا، هسته بیرونی زمین عمدتاً از آهن و نیکل مایع ساخته شده و بسیار داغ است و دمای آن نیز به حدود ۴ تا ۵ هزار درجه سانتیگراد می‌رسد، از این رو حفاری در درون این ترکیب داغ و مذاب آهن و نیکل بسیار دشوار خواهد بود. 

دیمون تیگل، استاد ژئوشیمی دانشگاه ساوت‌همپتون بریتانیا به لایوساینس می‌گوید: این مسئله دشواری‌های زیادی به دنبال دارد. هسته خارجی داغ باعث می‌شود کار حفاری شبیه حفاری در مایع باشد؛ مایعی که احتمالاً مته را ذوب می‌کند، مگر در صورتی که آب سرد به پایین پمپ شود. 

سلام به هسته داخلی

با رسیدن به عمق ۵ هزار کیلومتری، مته ما به هسته داخلی خواهد رسید؛ جایی که فشار به حدی شدید است که هسته نیکل و آهن با وجود دمای سوزان جامد باقی می‌ماند. به گفته تیگل، این فشار به قدری زیاد است که تصور آن نیز دشوار است؛ چیزی حدود ۳۵۰گیگاپاسکال یا به عبارتی ۳۵۰میلیون برابر فشار اتمسفر. 
گرانش زمین هم در تمام این مدت مته را به سمت خود تا هسته پایین می‌کشد. در واقع گرانش در مرکز هسته مشابه قرار گرفتن در فضا خواهد بود. به عبارت دیگر، حالتی شبیه بی‌وزنی. به گفته ویلسون، دلیل این امر آن است که در این حالت، جاذبه جرم زمین در همه جهات برابر خواهد بود. 

سپس با ادامه حرکت مته به سمت دیگر زمین، کشش گرانش نسبت به موقعیت مته تغییر می‌کند و عملاً آن را دوباره به سمت هسته و به سمت پایین می‌کشد. از اینجا به بعد، مته در مسیرش به سمت سطح زمین باید در برابر گرانش مقاومت کند و از درون هسته بیرونی، گوشته و پوسته بگذرد، از این رو، رسیدن به مرکز هسته زمین تنها نیمی از ماجراست. بزرگ‌ترین مشکل از جایی شروع می‌شود که به فرض بخواهیم حفاری را ادامه دهیم تا بتوانیم به طرف دیگر زمین برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • محمد و ب ن IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    27 3
    خوب ما باید از دو طرف کره زمین به سمت هسته حرکت سوراخ را ادامه دهیم‌تا همزمان در یک نقطه به هسنه زمین برسیم ( از ونقطه مختلف از زمین شروع کنیم ) هههههه....
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      28 0
      خب یه جوری میگی خوب باید از دوطرف سوراخ کنیم مثل اینکه مته رو دادن دست تو، دیگر هم مگه ما اوسکلیم که بخایم زمین رو سوراخ کنیم
    • ع IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      2 1
      نه بابایان کاررونکنی کم چاله درخیابانهاداریم بیایم به دست خودچاله بزرگترایجاد کنیم بعدی پرش میکنه هرکه میندازه گردن یکی دیگه
  • علی جلفایی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    27 26
    خیلی معذرت میخام من الان ۴۲ سالمه و این سوال ازوقتی دست چپ و راستما شناختم و فهمیدم روی کره ای در فضا معلق هستم باعث شد به این مسعله فکر کنم و یادمه کارتونهایی که میدیدم مثل تام و جری پلنگ صورتی و میگ میگ این صحنه را به کمدی نمایش دادن که ازاینطرف زمین با یک ضربه فرورفت و ازاونطرف اومد بیرون ولی بعد سالها گزارشی جالب توجه بود برام زمانی که کشتی نوح را توسط خلبانی کشف و تحقیق کرده بودن و دیده بودن داخل کشتی اهن المینیوم تیتانیوم و ازاین شگفتیها داخل کشتی درروز قیامت کارشده من جواب این سوال را گرفتم که میلیاردها میلیارد ادم کنجگاو هست که خودشون مثل تام وجری و امثال کارتونها که عرض شد فیلم و مسخره کردن ازاین جهت که نوح دران زمان توانسته بود اهن تیتانیوم و المینیوم دست پیدا کرده باشه پس ما هرچه رو به جلو میریم ازنظر خودمون فکر کردیم داریم رشد میکنیم و داریم پیشرفت میکنیم درصورتی که برعکس اون زمان واقعا اهن و الیمینیو که ازترکیب دوعنصر بدست میاد و ما تازه تونسته ایم این را کشف کنیم اقا بنظر من بیخود زحمت نکش و تنها کافیه به شواهد و گفته ها توجه کنیم بعد اینهمه زحمت بکش
  • مهین ابراهیمی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    35 6
    مطلبتان مفیدبود
  • حیدر IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    4 12
    این ور اون ور نداره از او ور میای بیرون
  • وحید IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    16 18
    مواد مزاب زیر زمین رو میخوان چکار کنن سوراخ کنن که مواد مزاب میزنه بیرون اینا واقعا یا اسکل هستند یا ما رو اسکل کردن هسته زمین میدونی چه دمایی داره با این کار زمین شکاف میخوره بشریت از بین میره
    • منتقد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      14 4
      😩😩😩
    • جواد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      10 0
      خدیا😭😭😭😭😭 منو ذوب کن
    • سید IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      4 0
      مذاب
  • مجید IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 6
    سوراخ میشه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    17 3
    جواب سوال شما که گفتید اگرزمین سوراخ کنیم به چی میرسیم هیچی به چندتا آدم بیکار و پولدار و صد البته بیمار ، که فکر میکنند سیستم زمین تا ابد همینطور میمونه که ما آزمایشات بیجا انجام بدیم و زمین هم بی خیال میشه🤔☝️
    • Z.A AF ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      14 4
      دقیقا با هات موافقم🤝
    • خان FR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      دقیقا
  • Ti IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    8 4
    اگه از این ور سخته برن از اون ور بکنن چه کاری هست ، اگه بشر نفری از اون سالی که دست راست و چپ را شناخت می‌آمد به جای جنگ و جدال نفری ی متر می کندن الان سطح کره زمین سوراخ سوراخ بود و هر کی گرمش میشد می رفت سر ی سوراخ خنک شه و برعکس که نتیجه هر عملی عکس‌العملی دارد این است .
    • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      0 0
      مگه کولر گازیه که خنک کنه، از اون سوراخ هوا با دمای سوزان بیرون میزنه. ولی در کل چون بخش داخلی زمین مایع هستش مثل اینه که بخوای مته برداری و آب رو سوراخ کنی مدام جای خالی پر میشه درون زمین هم همینطوره و نمیشه دیوار ساخت که دوباره پر نشه، به علت گرما و فشار زیاد.
  • آریا IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 6
    با اینکارا آخر نسل بشر رو منقرض میکنن ببینین کی گفتم آقا شما به هسته زمین چیکار دارین که می‌خواین سوراخش کنید که از اونور زمین بیان بیرون خوب چه کاریه با هواپیمای از این ور زمین برین اونور زمین چه کاریه که هسته زمینو سوراخ کنید و نسل بشر رو به خطر بندازین
    • امیر IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 1
      آیا شما اهل قشمی؟
    • نصرت اللهکرم IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      1 0
      میخان هسته بازی کنن
  • لنا IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    12 11
    من دوست دارم فضا نورد بشم. من دوست دارم هسته‌ی زمین را از نزدیک ببینم
    • Majid IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      16 7
      فردا بروپست بانک ثبت نام کن عکس 3در4هم یادت نره
    • مسلم IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      28 2
      اوسا تو باید سوراخ نورد بشی نه فضا نورد ،😂😂😂
  • آرین IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 8
    چکار زمین داریم که سوراخش کنیم خودمان کلی مشکل داریم مگه بیکار یم
    • مهدی US ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 0
      یک گرم بسه تا مریخ میری. دو دور میزنی تا ماه هم شاید ببردت فندک اتمی بگیر . بقیش خود بخود جور میشه
  • رایان IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 2
    با این کار نسل بشر و موجودات ازبین میره
  • سامیاررضایی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    5 7
    هسه داخلی زمین
  • نادرتاجدار IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 2
    به چیری جز نفت واب وهوا وقاطی ماننداهک وازت وکوه وغاردرتا هسته زمین نخواهیم رسید
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    7 1
    چیکار دارین خداوکیلی می‌خواین زمین رو نابود کنین با این کارتون
  • ناجی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    11 1
    والله میترسم سوراخ کنم به لایه مرکزی برسم فردا بگن توان مالیت بالاست یارانم قطع کنن ولش کن بیخیال😝
    • محمود محمدی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      3 0
      می خواهی من ولش کنم ، لا پنجره را باز بزار تا ولش کنم 😘
  • محمد IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    3 1
    چرا یه شهر زیر زمینی نمیسازن؟ خیلی جذاب میشه
  • زهره IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 8
    چرا از یه طرف شروع بکندن کنن از دو طرف کره زمین شوع کندن بشه تا در مرکز به هم برسند
    • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      1 0
      من شنیدم میگن زیرزمین یه موجودات فضایی زندگی میکنن
  • روح اله IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 0
    به فرض زمین رو سوراخ کردیم اگر اکسیژن از سوراخ خارج شد چطور باید سوراخ رو گرفت.من اصلا مصلحت نمی‌دونم.چرا باید زمین رو پنجر کرد.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    2 1
    به نظر بنده اگه زمین رو سوراخ کنیم از اونیکی طرف سقوط میکنیم میفتیم رو کرات دیگه برم به کشفیات دیگم برسم
  • بله IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 1
    بدید به زمین خوارها همچین بکنن که تو عمرتون هم ندیدید
  • [{♡}] IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 2
    واقعا که به اینا هم میگن دانشمند؟ خب نابغه ها ما زمین رو سوراخ کنیم مواد مذاب داخل هسته داخلی میزنه بیرون بشریت نابود میشه تو مدرسه چی به شما یاد میدن؟
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 1
    عالی
  • جواد مقدم IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    اگر تا نیمه پیش برویم تا وسط هسته فلزی و اگر ادامه بدهیم از آن طرف زمین خارج می شویم ! موضوع کمبود مته است اگر بخواهیم از سمت استوا حفاری کنیم نیاز به ۶۳۰۰ کیلومتر و از قطب ها به ۲۰۵۰۰ کیلومتر ماه نیاز است که تحمل دمای بالای اعماق زمین را داشته باشد مقداری از مسیر را باید از مواد مذاب رد شود بنابراین به آلیاژ مخصوصی نیاز دارد که در زمین موجود نیست .
  • دانش IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    مگه مرض دارید
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    چه کاریه ؟اگه میتونین از یک کوه آتش فشان کمک بگیرین چون تنها کوه های آتش فشان مواد مذاب از عمق زمین خارج میکنن چه کاریه که سوراخ درست کنن خدا خودش از زمین سوراخ درست کرده دیگه 🤣🤣
  • محمد IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    بشر بخاطر عرضای مغزش دست به اینکاره میزنه یکیشم سوراخ کردن زمین بنظر من اگه انسان امروز بتونه کله یه ادم سوراخ کنه واز مغز بگزره دوباره برنگردونه سرجاش وسالم بمونه نمیره کره زمینم نمیتونه سوراخ کنه پس نتیجش اینه که هنوز علم به یک کله 20 سانتی ادم نمیتونه نفوز کنه سوراخ کردن زمین پیشکش باشه
  • Hj IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 1
    این کار.نبایدانجام شود اگرکه آن لایه ی سخت زمین که همان جمجمه ی زمین است را.که خیلی هم سخت است سوراخش کنند.زمین باسرعت خیلی بیشتربه دورخودمیچرخد.وتندتند.روزوشب میشود.واینکه بعدازمدت کوتاه چندین ساله باعث ترک میشود.وازهم میپاشددرواقع شناژ.یاهمان فنداسیون زمین نباید.دست بخورد.
  • Javix IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    شتر بیند در خواب پنبه دانه .در اعماق زمین .چون ؟
  • ش. د US ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 2
    به نظرمن او آقا بس تام جری آورده درسته.. حالا شما سوره یس نخونید بزارید کارشون بکنن بندهای خدا شاید هدفشون به خاطر تام باشه کوچه پس کوچه دنبال جری میدوه موفق نشد چون پیچ وخم زیاده .الان اینها میخوان سوراخی مستقیم درست کنن که شاید تام به جری برسه وموفق بشه
  • محسن IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    در زمان شوروی چاهی به وسیله دولت کنده شد که دروازه جهنم فکر کنم نام داره به عمق فکر کنم حدود پانزده کیلومتر که بنا به دلایلی اون چاه پلمپ شد و دیگر ادامه ندادند توی اینترنت اطلاعات جالبی در موردش هست
  • بهزاد IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 1
    اقا سوراخ کردن هسته زمین و از اون ورش بیایم بیرون جز کارهای سخته گ زودتر بازنشستگی میدن؟؟؟؟ حداقل جای 12 ساعت 8 ساعت کاری باشه، پایه حقوق هم کمی بالاتر بزنن
  • محمود IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    نظر بنده اینست که بجای سوراخ کردن بیاییم زمین را برش. دهیم زمین دو نصف بشه وادامه من هم دارم تحقیق میکنم ادامه دارد
  • امیر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    به نظر من دست ازاین کار بکشیدواصلاًفکرسوراخ کردن زمین نباشید،چون اگر چیزی داخلش پیداشد اون روهم میبرند!
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    به دانشمندان احمق باید گفت درآخرین اعماق زمین هفت طبقه چهنم است که منتظر آنها است
  • هاتف IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    اگر زمین را سوراخ کنید اول از این زمین سوراخ می‌شود دوم از این سوراخ کردن زمین کار خوبی نیست اصلا سوراخ برای چه میخواهید
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    وقتی سنتی و صنعتی رو باهم بزنی میشه😂
  • US ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    اصلا این کار غیر ممکن است اولا درکارهای خداوند دست نزنید دوم در صورت امکان تا در طرف دیگر زمین برسید قیامت خواهد شد چونکه کره زمین اگر سوراخ شود تعادل فشار آن برهم میخورد و زندگی درآن نا ممکن خواهد شد پس با دست خودتان زمین را نابود نکنید
    • محمد IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 0
      نگران نباشید مواظبم
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    خیلی حال کردم
  • عصمت IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    من میگم هرچی میخاد باشه مهم اینه که ما اگر خدا رو انسان فرض کنیم ما و کره زمین یک تک سلولی از بدن خدا هم نیستیم انقدر در مقابل عظمت خدا کوچیکیم چ فرقی داره ب چی میرسیم رو جو معلقیم خب معلومه اونطرفش جو هست اخه تو فیلما میگن ادمایی که میمیرن همه از ی تونل عبور باید بکنن و بعد از مرگ مثل این میمونه که انسان که دنیا میاد از ی تونل عبور میکنه بعد میگذارنش تو آعوش مادر ماهم که میمیریم میریم تو آغوش خدا و چقدر اون دنیا قشنگتره ما قبلا ی کارتونی میدیدیم که همه تو ی جزیزه زندگی میکردن بعد دیدن رو لاکپشت هستن اللنم ما رو کره زمین یک تک سلولی از وجود خود خدا هستیم تو بدن و جز و جود خود خدا هسنیم دنبال هیچی هم نگردید
  • اشکان IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    به موزززززز
  • فرناز IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    باباول کنید توروخداحالاگیردادن به زمین اینقدر انگولک نکنیدزمینواین دیگه شوخی بردار نیست یهو می‌بینید همه به فنا رفتیم
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    بیشتر از مطلب علمی بالا ،نظرات هم وطنان جالب بود خخخخخ
  • اکبر IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    یکی‌بهش‌بگه‌زودترسولاخش‌کنیدکه‌ببینم‌اون‌پایین‌چیه‌‌طالبان‌که‌وعده‌بهشت‌داده‌به‌نیروهاش‌‌
  • م FR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    اینا قدرت دستشون افتاده حالا میخواهن زمین رو سوراخ کنند انگار بچه پنج شیش ساله هستند نکنید این کار هارو خودتون که نابود میشی هیچ جهان را هم به پنا میدی