۲ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

صد سلول اطلاعاتی در طرح تحول زمین‌شناسی تکمیل شد/ برنامه ریزی برای تکمیل ۴۲۰ سلول اطلاعاتی در آینده

۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶
کد خبر: 833037
صد سلول اطلاعاتی در طرح تحول زمین‌شناسی تکمیل شد/ برنامه ریزی برای تکمیل ۴۲۰ سلول اطلاعاتی در آینده

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، از تکمیل یکصد سلول اطلاعاتی در مقیاس یک پنجاه هزارم در قالب طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خبر داد.

اقتصاد آنلاین _ باران شاکری: علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، استان‌های هدف که شامل ۴۲۰ سلول اطلاعاتی در مقیاس یک پنجاه هزارم بودندمشخص شدند.

وی ادامه داد: بر این اساس، تولید اطلاعات پایه در سه لایه زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در مناطق مشخص شده در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از ۴۲۰ لایه اطلاعاتی حدود ۱۰۰ سلول یک پنجاه هزارم به اتمام رسیده که در سال جاری اولویت این طرح بر روی استان‌های اصفهان و یزد است و امیدواریم بتوانیم در چندسال آینده بقیه سلول‌ها را نیز به سرانجام برسانیم.

شهیدی در خصوص عملکرد امسال اکتشافی کشور گفت: سازمان زمین شناسی به عنوان سازمان حاکمیتی مراحل شناسایی و پی‌جویی تولید اطلاعات پایه را در دستور کار قرار دارد. سال گذشته بالغ بر ۵۰ سلول پنجاه هزارم یعنی حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع را مورد شناسایی قراردادیم که به نتایج قابل قبولی منجر شد، از جمله در پروژه کردستان به اندیس‌های متنوعی از مواد فلزی و غیر فلزی دست یافته و خوشبختانه توانستیم آنومالی‌های زیرزمینی را در این استان کشف کنیم.

وی اظهار داشت: بیشتر به دنبال ذخایر فلزی هستیم؛ چه در سطح از طریق نقشه‌های زمین شناسی و ژئوشیمی و چه ذخایر پنهان که در عمق قرار دارند و از طریق ژئوفیزیک هوابرد باید کار شناسایی انجام شود.

شهیدی افزود: کشف ذخایر جدید معدنی در سال ۱۴۰۲، از جمله در استان کردستان، نویدبخش آینده‌ای روشن در این زمینه است. برنامه‌ریزی برای اکتشاف ذخایر پنهان فلزی با استفاده از روش‌های ژئوفیزیک هوابرد، نشان‌دهنده عزم راسخ سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در این حوزه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha