۲ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حقوق کارگران ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / تصویب حق عائله‌مندی برای اولین بار

۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۲:۳۶
کد خبر: 831625
حقوق کارگران ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / تصویب حق عائله‌مندی برای اولین بار

رقم حقوق سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ تومان تعیین شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بامداد امروز ۲۹ اسفندماه میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد و توضیح داد: میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۵ درصد خواهد بود. هم زمان با تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ برای نخستین بار حق عائله مندی (حق همسر) در شورای عالی کار تصویب شده است. حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر در سال آینده ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ تومان تعیین شد.

جزییات افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران

رعیتی‌فرد، معاون وزیر کار هم در توضیح جزئیات این مصوبه گفت: حداقل مزد روزانه با ۳۵ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال افزایش یافت. حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. پایه سنواتی ثابت ماند اما کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد.

به گفته وی، حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان  به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد. حداقل دریافتی ماهانه کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش یافت.

مخالفت نمایندگان کارگران با رقم افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

گفتنی است نمایندگان کارگران با رقم افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ مخالفت و جلسه شورای عالی کار را به نشانه اعتراض ترک کردند. احمدرضا معینی (عضو شورای عالی کار) با بیان این مطلب که نمایندگان کارگران همگی جلسه شورای عالی کار را بدون امضای میزان افزایش پیشنهادی مزد دولت ترک کردند، گفت: در زمینه تعیین مزد پیشنهادات طرف کارفرمایی و دولت توسط گروه کارگری پذیرفته نشد. 

وی با بیان اینکه گروه کارگری شورای عالی کار با توجه به عدم توجه دو ضلع دیگر شورای عالی کار جلسه را ترک کردند، گفت: در آخرین لحظات دولت و کارفرمایان بحث افزایش حداقل مزد ۳۵ درصدی را مطرح کردند که مورد تایید ما نبوده و از امضای این پیشنهاد اجتناب کردیم.

دستمزد ۱۴۰۳ کارگران باید ۱۵ میلیون تومان باشد

همچنین علیرضا میرغفاری،  یکی از نمایندگان کارگری قبل از خاتمه جلسه شورای عالی کار گفته بود:  از همراهی کارگران در پویش حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی تشکر می‌کنم؛ بیش از ۸۰ هزار نفر به این پویش پیوسته‌اند؛ احتمالاً امروز آخرین نشست شورایعالی کار با موضوع تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۳ خواهد بود.

او افزود: من اعلام می‌کنم در صورت اصرار نمایندگان دولت و کارفرما بر دستمزد زیر ۱۵ میلیون تومان به نشانه اعتراض جلسه را ترک خواهم کرد. انتظار داریم حداقل دستمزد بالای ۱۵ میلیون تومان به تصویب برسد؛ هر دستمزدی پایین‌تر از این رقم قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • احمد IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    1 19
    بیکاران و شاغلین زیادی آرزومند همین درآمد شمایند قانع باشید مبادا همین هم از دستتان برود!
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      0 0
      تو شغلت چیه؟
  • مهرداد سربندی IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    10 1
    سه نفر نماینده دولت + سه نفر نماینده کارفرما + یک نفر وزیر = 7 نفر در مقابل سه نفر نمایندگان کارگر. اولا مرد باشید و به حرفتان عمل کنید و جلسه را ترک کنید . دوما چه ترک کنید چه نکنید مفاد صورتجلسه با 7 امضاء ذینفعان حداقل افزایش به تصویب میرسد. سوما اگر می شود میان این 7 نفر تبانی و توافق صورت بگیرد چرا نشود پشت بپرده به تتمیع یا ارعاب و تهدید موافقت مابقی اخذ نشود. چهارما زمانی موضوع مزد کارگر به تصویب می رسد که بعدش به مدت چند روز مملکت تعطیل است و بعد از تعطیلات هم زهر مصوبه گرفته می شود . دسته جمعهی همی چی آرومه می خوانیم.
  • احمد DE ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    12 2
    فقط زورتون به کارگر بیچاره میرسه ... تعرفه های پزشکی ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد ینفر اعتراض نکرد اما بحث حقوق کارگران که میشه افزایش حقوق بر اساس تورم و سبد معیشت باعث تورم بیشتر میشه ... وزیر هم پشت کارفرما درمیاد ... اصلا چرا جلسه تشکیل میدید و به شعور ملت توهین میکنید
  • مجید IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    0 0
    خداییش به داد این قشر زحمتکش ونبض اصلی گرداننده چرخ تولید کشور باشیدبیشتر زحمات رو اونا میکشن وازجون مایه میدارن
  • علی جودکی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    خدا شاهد کسی رو می‌شناسید با این حقوق کار کرد منو باهاش آشنا کنید ببینیم کرایه خونه از کجا میاره قسط چطور میده خرجی خونه تا ماه بعد چی