۰ نفر

خط آهن مشترک ایران و افغانستان یعنی اتصال پکن، تهران، کابل و اروپا

۲۷ اسفند ۱۴۰۲، ۲۳:۰۲
کد خبر: 831407
خط آهن مشترک ایران و افغانستان یعنی اتصال پکن، تهران، کابل و اروپا

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: قرارداد ریلی ایران و افغانستان مراودات ریلی بین ایران و افغانستان و اتصال افغانستان به آب‌های گرم و اروپا را از طریق ترکیه فراهم می‌کند. همچنین در چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ای که داریم از طریق افغانستان، ایران و چین مرتبط می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایراف، چند ماه پیش قرارداد ریلی میان ایران و افغانستان شکل گرفته است. این قرارداد برای دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. از این جهت که می‌تواند فواید اقتصاد فراوانی برای تهران و کابل داشته باشد.

یک خبرگزاری برای بررسی این قرارداد با مصطفی رضایی، مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به گفتگو پرداخته است.

مصطفی رضایی در خصوص قرارداد ریلی ایران و افغانستان گفت: آقای کاظمی‌قمی کنسرسیوم ریلی افغانستان را شکل دادند که متشکل از بزرگترین شرکت‌های ریلی و زیرساختی کشور بود. این کنسرسیوم موفق شد قرارداد بهره‌برداری، احداث خطوط ریلی و توسعه خطوط ریلی استاندارد را در افغانستان پیش ببرد و توانستیم این قرارداد را با طالبان ببندیم.

قرارداد بسیار بزرگی است که مراودات ریلی بین ایران و افغانستان و اتصال افغانستان به آب‌های گرم و اروپا را از طریق ترکیه فراهم می‌کند. ۳ الی ۴ ماه پیش این قرارداد امضا شد و هزینه این قرارداد چندین میلیارد دلار تخمین زده شده است. البته هنوز ارقام دقیق مشخص نشده است.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان توضیح داد: افغانستان محاصره شده با کشورهایی که خطوط ریلیشان استاندارد یا عریض است، یعنی افغانستان نقطه تلاقی کشورهایی با خطوط ریلی استاندارد است.

به همین دلیل کاری که باید انجام بدهیم این است که در رقابت با کشورهای دیگر خطوط ریلی استاندارد را در افغانستان تثبیت کردیم. در چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ای که داریم از طریق افغانستان، ایران و چین مرتبط می‌شوند. خط آهن مشترک ایران، افغانستان و چین روی خط ریل استاندارد یعنی اتصال چین، ایران، افغانستان و اروپا.

رضایی در خصوص فواید این خط ریلی برای اقتصاد ایران گفت: اکر منطقه را در یک پازل ببینیم، این خط ریلی از هر تکه این پازل می‌تواند عبور ‌کند. در سیاستگذاری که کشورهای حوزه آسیای میانه داشتند، به دنبال این بودند که اتصال چین به اروپا از طریق آن کشورها انجام شود و حجم ترانزیت ۵۰ میلیون تن در سال چین به اروپا را به خودشان اختصاص بدهند. ما هم به طبع باید تلاش و رقابت می‌کردیم که منافع ترانزیتی ۵۰ میلیون تنی چین به اروپا را از ایران عبور بدهیم.

در ادامه تصریح کرد: فاز اول خط ریل مشترک افغانستان و چین هم توسط همین کنسرسیوم طراحی شده و در اختیار مسئولان سرپرست موقت افغانستان قرار گرفت که در فاز مطالعه است. با موافقت چین و افغانستان برای اجرای خط آهن مشترک به طور قطع اجرایی می‌شود و این مسیر ترانزیتی شکل می‌گیرد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در مورد شرایط بندر چابهار اظهار داشت: از سوی دیگر ما بندر چابهار را داریم که از نظر اقتصادی می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد و بندر چابهار را در خطوط ریلی مورد توجه قرار داده‌ایم.

طراحی خط ریلی قندهار به چابهار و هرات به بندرعباس و چابهار دال بر این موضوع دارد. ما حجم ترانزیتی که سال‌ها به سمت پاکستان و سایر کشورهای دیگر می‌رفت را به سمت ایران آورده‌ایم. مواد خام افغانستان که ارزش بالایی دارد از این به بعد با خط ریلی از طریق جمهوری اسلامی ایران صادرات می‌شود.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در مورد روند قرارداد ریلی تصریح کرد: در چند ماهی که امضای قرارداد بهره‌برداری و توسعه خطوط ریلی در افغانستان به امضا رسیده، خطوط ریلی نواقصش برطرف شده و چیزی حدود ۳۰۰ واگن بین ایران و افغانستان و بین ترکیه و افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران تبادل شده است.
پیشنهاد:   هیأت فنی و اقتصادی وزارت صنعت افغانستان به ایران سفر می‌کند

خط الان آماده بهره‌برداری اقتصادی است که از انتهای فروردین بهره‌برداری تجاری هم از خط آغاز می‌شود. بهره‌برداری مسافری از خطوط ریلی هم طبق تعهدی که ما به وزیر محترم راه و شهرسازی دادیم تا اوایل تابستان به نتیجه می‌رسد. این سیستم ریلی قرار است به عنوان راه‌آهن برون مرزی جمهوری اسلامی ایران، پروژه تجاری‌سازی و مسافری بین افغانستان-ایران و افغانستان-اروپا را مدیریت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha