۰ نفر

تعامل روسیه با کشورهای اسلامی از طریق بانکداری

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۱۹
کد خبر: 829998
تعامل روسیه با کشورهای اسلامی از طریق بانکداری

 رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت: روسیه در حال گسترش تعامل با کشورهای اسلامی و گشودن فرصت های جدید همکاری منطقه‌ای از جمله در زمینه توسعه صنعت حلال و بانکداری اسلامی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رستم مینیخانوف در دیدار با جمعی سفیران و دیپلمات‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ساختمان تشریفات وزارت امور خارجه روسیه در مسکو افزود: جمهوری تاتارستان به عنوان یکی از مناطق پیشرو در روسیه، علاوه بر برقراری ارتباطات تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، به دنبال تقویت روابط فرهنگی و انسانی با جهان اسلام است.
وی با اشاره به اجرای آزمایش قانون بانکداری اسلامی در جمهوری تاتارستان و تأمین اعتبارات مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب تسهیلات منطبق با احکام اسلامی گفت: ما همچنین به توسعه و گسترش صنعت حلال و آموزش بر پایه اسلام توجه زیادی می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت: کشورهای شریک روسیه می توانند صادرات محصولات مطابق با استانداردهای حلال را افزایش دهند و سودمندانه در ساخت و ساز در مناطق مختلف فدراسیون روسیه سرمایه گذاری کنند.

دعوت از کشورهای اسلامی برای حضور در اجلاس کازان در اردیبهشت ۱۴۰۳
مینیخانوف در ادامه از مقامات کشورهای اسلامی دعوت کرد که در پانزدهمین اجلاس بین المللی «روسیه-جهان اسلام» که ۱۴ تا ۱۹ مه سال ۲۰۲۴ ( ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) در شهر کازان (روسیه) برگزار می شود، شرکت کند.
برنامه اجلاس آتی کازان شامل کمیسیون های بین دولتی و همچنین نشست های "روسیه-مالزی"، "روسیه-قطر"، "روسیه- جمهوری آذربایجان" است.
در نمایشگاه جنبی این اجلاس، جمهوری اسلامی ایران، مصر، ترکیه، اندونزی، مالزی، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی دستاوردهای اقتصادی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد.
موضوعات کلیدی اجلاس کازان صنعت حلال، بانکداری اسلامی، توسعه کریدورهای حمل و نقل، آموزش و ورزش خواهد بود. موضوع گردشگری از جمله گردشگری پزشکی نیز به طور مفصل‌تر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
در عرصه فرهنگی نشست‌هایی در موضوع هنر دیجیتال اسلامی، صنایع خلاق و صنعت فیلم برگزار می شوند. اتاق‌ بازرگانی و صنعت روسیه نیز در اجلاس کازان نمایندگان کسب و کار از کشورهای اسلامی را گردهم می آورد.

تاتارستان،‌دروازه ورود اسلام به سرزمین‌های شمالی
جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
این جمهوری با هشت منطقه دیگر روسیه شامل باشقیرستان، اودمورت، ماری ال و چوواش و استانهای کیروف، اورنبورگ، اولیانوفسک و سامارا همسایه است.
کازان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود اسلام به سرزمین های شمالی محسوب می‌شود. بنا به برخی منابع تاریخی، سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت؛ امروز نیز بخش عمده ای از مسلمانان روسیه در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند. شهر کازان با این پیشینه تاریخی، میزبان اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha