۰ نفر

‌خانه‌تکانی سدهای کشور را لرزاند

۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۴۶
کد خبر: 829754
‌خانه‌تکانی سدهای کشور را لرزاند

رکورد مصرف آب در برخی کلانشهرها شکسته شده و تداوم مصرف آب با این شدت کشور را در آستانه بحران کمبود آب به ویژه در تابستان پیش‌ِ رو قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ هواشناسی وقوع چهارمین خشکسالی پیاپی در ایران را تایید کرده و سدهای کشور نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب معادل ۶۰ برابر دریاچه مصنوعی چیتگر کمتر از سال قبل آب دارند.

با وجود وضعیت شکننده منابع آب سطحی از ابتدای بهمن مصرف آب در کلانشهرها صعودی شده و مدیرعامل آبفای تهران می‌گوید که از ۲۰ تا ۳۰ اسفند، «رکورد مصرف آب شرب را شکسته‌ایم».

ایرانی‌ها همه ساله در انتهای سال در سنتی موسوم به خانه‌تکانی به نظافت اساسی محل زندگی می‌پردازند.

در صورتی‌که روند مصرف آب انتهای زمستان کاهش پیدا نکند، ذخایر تهران تنها توان تامین آب برای ۶۰ روز را دارند.

تغییر رفتار تمیزکاری در کنار استفاده از تجهیزات نوین می‌تواند مصرف آب در فرآیند خانه‌تکانی را کاهش دهد.

کارشناس منابع آب محمد حسین صالحی خانه‌تکانی را یک فرآیند مضر برای منابع آب کشور می‌داند و معتقد است که اجرای رسوماتی نظیر خانه‌تکانی با شرایط جدیدی که در ان هستیم یعنی خشکسالی و تغییرات اقلیم باید کنار گذاشته شود و الا با در تابستان با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

در مقابل، کارشناس آب رحیم صادقی می‌گوید که کنار گذاشتن یک فرهنگ خوب ساده نیست و اگر مردم فقط رفتارهای پرمصرف از جمله استفاده بی‌رویه در شستشو را کنار بگذارند و از تجهیزات نوینی کاهنده حجم آب در سر شیرها استفاده کنند، تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

استفاده از تجهیزات استاندارد در شیرآلات نظیر سردوش، سر شیر آشپزخانه، سر شیرروشویی و رابط کاهنده خروجی ثابت شیلنگ توالت توانایی نصف کردن مصرف آب شهری را دارا است.

قیمت مجموعه کاملی از این تجهیزات کمتر از ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شده و در بازار و تارنماهای فروش اینترنتی نیز موجود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha