۱ نفر

اخبار و نمودار «رمپنا»؛ شرکتی پر پتانسیل و سودآور

۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۳۶
کد خبر: 829617
اخبار و نمودار «رمپنا»؛ شرکتی پر پتانسیل و سودآور

شرکت گروه مپنا با ارزش بازار  ۷۵۱ هزار میلیارد ریال و قیمت هر سهم ۱۲۴۰۰ ریال در بازار  بورس داد و ستد میشود این در حالی است که ارزش ذاتی شرکت به دلیل زیرمجوعه های سود اور و پروژه های عظیم ، بسیار بالاتر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از طرفی در گزارش ۹ ماهه شرکت که منتهی به آذرماه است شاهد افزایش بیش از ۳۰ درصدی در سود عملیاتی هستیم که اغلب ناشی از رشد درآمد های صادراتی ، قراردادهای LTSA  نیروگاه ها  و افزایش عملیات پروژه های پیمانکاری از جمله نیروگاه های اردکان یزد، بلوک ۲ خرم اباد . سیکل ترکیبی المهدی در مقایسه با سال گذشته می باشد. تغییر سود تسعیر ارز نیز به دلیل تغییر نرخ ارز در این دوره حایز اهمیت بوده و دارایی ها و بدهی های ارزی را متغییر کرده است. از طرفی شرکت گروه مپنا به تازکی از عرضه یک میلیارد سهم شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا به مبلغ ۲۴ هزار میلیارد ریال خبر داده است.

لذا در این گزارش ضمن معرفی اجمالی شرکت به بررسی اخبار و قراردادهای مهم اخیر و تحلیل نموداری سهم خواهیم پرداخت.

مروری بر شرکت و خدمات آن:

مپنا شرکتی بزرگ با خدمات گسترده در زمینه فنی و مهندسی است که در سه حوزه اصلی برق، نفت‌وگاز و حمل‌ونقل ریلی به طور گسترده فعالیت دارد و این شرکت با توجه به در آمد مطلوب سالانه و رشد قابل توجه سود خالص زیر مجموعه های مهم، در این شرایط تحریمی کم ریسک تلقی  می‌شود.

گروه مپنا از آغاز تأسیس در سال ۱۳۷۱، اجرای نزدیک به یکصد اَبَر پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است. علاوه بر آن، ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کند. به طور کلی (طرح های سیکل ترکیبی) محصول استراتژیک شرکت رمپنا می باشد.  بیش از ۵۰ شرکت فرعی و  وابسته در سبد سرمایه گذاری مپنا وجود دارد که در بخش های مختلف طبقه بندی می گردند.

 گروه مپنا سازنده طیف گسترده‌ای از محصولات پیشرفته صنعتی از جمله توربین‌های گاز و بخار، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، توربین بادی،بویلرهای متعارف و بازیاب حرارت، ژنراتورهای حرارتی و آبی، سامانه‌های حفاظت و کنترل، لوکوموتیوهای مسافری و باری و توربوکمپرسور

و ارائه کننده آرایه وسیعی از خدمات تعمیر و نگهداری در کلاس جهانی است.

اخبار مهم مپنا در ماه اخیر:

شرکت گروه مپنا از عرضه یک میلیارد سهم شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا به مبلغ ۲۴ هزار میلیارد ریال خبر داده است.

تاریخ رویداد:۱۴۰۲/۱۲/۱۵

در راستای رعایت مفاد ماده ۱۳ دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس، به پیوست تصویر روزنامه دنیای اقتصاد به شماره ۵۹۶۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ در خصوص آگهی عرضه عمومی ۵ درصد از سهام شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا (واحد تجاری فرعی شرکت گروه مپنا) به تعداد ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰سهم و با قیمت پایه فروش کل سهام عرضه شده به مبلغ ۲۴.۰۰۰ میلیارد ریال (قیمت پایه هرسهم ۲۴.۰۰۰ ریال) و با شرایط عمومی درج شده در متن آگهی، جهت استحضار آن اداره محترم و سهامداران گرامی ارائه میگردد.

با توجه به اگهی ۵% از سهام مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا ( یکی از زیر مجموعه های شرکت)که معادل  ۲۴۰۰  میلیارد  ارزیابی میشود ، کل شرکت زیر مجموعه ،  ۴۸۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود و از طرفی هم کل مارکت مپنا در حال حاضر کمتر از ۸۰۰ هزار میلیاد ریال روی تابلو ارزش دارد. به همین دلیل مپنا در این قیمت ها از ارزش واقعی خود دور است.

انعقاد قرارداد احداث نیروگاه گازی ۴۰ مگاواتی مس خاتون آباد با شرکت فملی

اطلاعات مربوط به قرارداد احداث نیروگاه گازی ۴۰ مگاواتی مس خاتون آباد به شرح زیر می باشد: کارفرما: شرکت ملی صنایع مس ایران موضوع قرارداد: احداث یک واحد نیروگاه گازی در کارخانه ذوب مس خاتون آباد، مجتمع مس شهربابک با یک واحد MGT-۴۰ محدوده کار: نیروگاه کامل با دوسوخت گاز و گازوئیل، BOP، توسعه پست ۱۳۲ کیلوولت و اتصال به آن، ساختمان های جنبی و کمکی محوطه سازی، لوازم یدکی، ابزار مخصوص آموزش و گارانتی ۱۲ ماهه میباشد. نوع قرارداد: به صورت EPC مدت قرارداد: ۹ ماه تا انجام تحویل موقت و ۱۲ ماه از زمان تحویل موقت به عنوان دوره تضمین. مبلغ قرارداد: ۶.۴۲۳.۰۲۲.۸۷۳.۶۲۹ ریال و ۱۹.۴۵۸.۹۷۶یورو روش پرداخت: پیش پرداخت E پروژه معادل ۱۵% از مبلغ مربوط به طراحی و مهندسی، پیش پرداخت P پروژه معادل ۲۰% از مبلغ مربوط به تامین مواد و تجهیزات و قطعات یدکی، پیش پرداخت C پروژه معادل ۱۵% از مبلغ مربوط به بخش اجرا و باقیمانده مبلغ قرارداد به تدریج در مقابل پیشرفت کار قابل پرداخت میباشد. قرارداد فوق پس از امضای طرفین، ابلاغ کتبی قرارداد، ارائه ضمانت نامه حسن انجام تعهدات و دریافت پیش پرداخت در قبال ضمانت نامه نافذ میگردد. شایان ذکر است آثار سودآوری انعقاد قرارداد فوق برای شرکت گروه مپنا در سالهای آتی خواهد بود که متعاقبا اعلام میشود.

گروه مپنابه عنوان برنده در ۴ مناقصه  شفاف سازی کرد:

شرکت گروه مپنا (رمپنا) با افشای اطلاعات گروه ب در کدال اعلام کرد:توجه به انتخاب شرکت گروه مپنا به عنوان برنده در مناقصات ذیل، اطلاعات مربوط به صدور مجوز هیئت مدیره این شرکت در خصوص انعقاد ۴ فقره قرارداد فروش خدمات/ قطعات به مشتریان گروه، جهت استحضار آن اداره محترم و سهامداران گرامی ارائه میگردد: ۲.قرارداد فروش خدمات تعمیرات اساسی، بازسازی و تامین قطعات یدکی دو واحد نیروگاه گازی خلیج فارس با شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس به مبلغ کل ۱.۰۲۹.۹۷۳.۸۶۶.۰۰۰ ریال. ۳.قرارداد فروش تعمیرات یکصد هزار ساعته به همراه ارتقاء به طرح T۷۵ واحد ۳ گازی نیروگاه شهید کاوه قائن با شرکت تولید نیروی برق خراسان به مبلغ کل ۲.۱۶۶.۷۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال(شامل مبلغ ۱.۹۴۶.۷۱۰.۰۰۰۰.۰۰۰ ریال جهت بخش قطعات قطعی و ارتقاء و مبلغ ۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جهت بخش خدمات). ۳.قرارداد فروش انجام خدمات و تامین قطعات یدکی جهت LTE واحد یک گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان با شرکت سبلان برق امید به مبلغ کل ۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰۰.۰۰۰ ریال به علاوه ۵.۱۵۰.۰۰۰ یورو. ۴.قرارداد فروش ۱۰ دستگاه لکوموتیو MAP۳۰ با شرکت سریر لجستیک هوشمند ایرانیان و کنسرسیوم متشکل از شرکت گروه مپنا به میزان یک درصد و شرکت لکوموتیو مپنا به میزان نود و نه درصد، به مبلغ کل ۱۳.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال صورت گرفته است، مدت قرارداد مذکور ۱۸ ماه و پیش پرداخت معادل ۷۰% مبلغ کل قرارداد میباشد.

 تحویل موقت واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد روز دوازدهم بهمن ۱۴۰۲ اخذ و در تاریخ ۱۲ اسفند به شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا - توسعه دو ابلاغ شد.

پروژه نیروگاه خرم‌آباد در کیلومتر ۱۰ جاده کمربندی اندیمشک احداث شده و متشکل از یک بلوک سیکل ترکیبی شامل دو واحد ۱۶۲ مگاواتی گازی و یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخاری، جمعا به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات است. کارفرمای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد، شرکت مولد نیروی خرم آباد و مشاور و دستگاه نظارت این پروژه، شرکت مشانیر بوده است.

در این نیروگاه از توربین بخار E Type (E۳۰-۱۶-۱-۱×۶.۳) ، توربین گاز V ۹۴.۲ (Ver.۵) و سیستم خنک کن ACC نیز استفاده شده است.

با تحویل موقت (PAC) واحد فوق، تعداد واحدهای نیروگاهی تحویل موقت شده توسط شرکت توسعه دو در مجموع به ۱۱۶ واحد با ظرفیت ۱۸هزار ۷۲ مگاوات رسید.

اولین طرح توربین ارتقایافته (۴)MGT-۷۰ در واحد پنج نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به صورت موفقیت‌آمیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

گروه مپنا موفق شد در راستای توسعه محصولات و خدمات حوزه نیروگاهی و همچنین بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه تجهیزات موجود در امتداد مسیر ارتقای توربین‌های گازی خانواده MGT-۷۰، محصول دیگری به نام (۴) MGT-۷۰ با عنوان طرح MAP۲C را عرضه کند که اولین واحد آن روز پنجم اسفند ۱۴۰۲ در واحد پنج نیروگاه سیکل ترکیبی پرند با شبکه سراسری برق کشور سنکرون شد.این واحد سپس در روز سیزدهم ماه جاری با حضور محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا رونمایی شد.

از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ واگن به ناوگان ریلی کشور الحاق شده است.

۲۰۰ دستگاه انواع واگن باری مسافری و لوکوموتیو تولید شده توسط شرکت واگن پارس مپنا اراک تحویل مشتریان و به ناوگان ریلی کشور ملحق شد. مدیرعامل واگن پارس مپنا با اشاره به اینکه تولید هر واگن به طور میانگین ۱۶هزار یورو هزینه دارد گفت: تولید این واگن‌ها در داخل با صرفه‌تر و یک سوم خرید خارج هزینه دارد و از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ واگن به ناوگان ریلی کشور ملحق شده است.

تحلیل نموداری رمپنا با دید بلند مدت

پس از پایان یک دیامتریک الماسی همراه با ریزش دوساله بازار سهم از کف ۸۷۰ تومان در قالب اولین موج صعودی (A) به محدوده ۱۹۰۰ تومان رسید و سپس اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ همراه با ریزش بعدی بازار طی چندین ماه با الگوی دیامتریک فرسایشی به عدد ۱۰۰۰ تومان رسیده است و برگشتی را تجربه نموده. اگر الگو مثلث باشد یا دیامتریک با رعایت حد حمایت ۱۰۰۰-۱۱۰۰ تومان فقط در صرف زمان متفاوت هستند و انتظار داریم با توجه به محدوده باکس سبز رنگی که در گذشته هم طی شده و شاهد رشد عالی سهم بودیم این بار نیز با صرف زمان دو هفته تا یک ماه شاهد یک رشد خوب برای سهم با دید میان مدت باشیم. هدف های مقاومتی مهم  ۱۹۰۰ و ۲۰۰۰-۲۱۰۰ است.

اخبار و نمودار «رمپنا »؛ شرکتی پر پتانسیل و سودآور

اخبار و نمودار «رمپنا »؛ شرکتی پر پتانسیل و سودآور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha