۰ نفر

پایان نشست فصلی شورای حکام آژانس بدون قطعنامه علیه ایران

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۱۹
کد خبر: 829491
پایان نشست فصلی شورای حکام آژانس بدون قطعنامه علیه ایران

نشست فصلی شورای حکام پس از بررسی موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌ای ایران، وضعیت نیروگاه زاپروژیا و موضوعات دیگر بدون صدور قطعنامه درباره ایران پایان یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، نشست فصلی شورای حکام از ۴ تا ۸ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفند) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس طبق روال گذشته طی بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست نیز ادعاهایی را درباره ایران در موضوع هسته‌ای مطرح کرد. 

او مدعی شد: در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد. 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند بررسی موضوعات مربوط به ایران را تکمیل کرد و هیچ تصمیم یا قطعنامه‌ای درباره ایران صادر نشد. 

یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی شورای حکام مورد بحث قرار گرفت موضوع اوکراین و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بود.

شورای حکام به قطعنامه‌ای که از روسیه می‌خواهد تا نیروهایش را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین (ZNPP) خارج کند، رای داد.

کمی بیش از ۲ سال از زمان تسلط روسیه بر این نیروگاه می‌گذرد. 

این چهارمین قطعنامه شورای حکام در موضوع اقدامات روسیه در ارتباط با تاسیسات هسته‌ای اوکراین بود. نخستین قطعنامه در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، یک روز پیش از اینکه روسیه بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را تحت کنترل درآورد، تصویب شد. آخرین مورد در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) بود.

سوریه نیز در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

گروسی از دعوتی که از سوی فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه برای سفر به دمشق برای برقراری مجدد گفت‌وگو و فرآیند معنادار و سازنده برای تسهیل شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده از گذشته دریافت کرده بود، استقبال کرد. این بازدید در اواخر ماه مارس و بلافاصله پس از سفر به عراق انجام خواهد شد.

این شورا همچنین توجه خود را به نشست آتی انرژی هسته‌ای که اولین اجلاس در نوع خود است که به میزبانی مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت بلژیک برگزار می‌شود، جلب کرد.

مدیرکل آژانس پیش‌تر در این رابطه گفته بود: این فرصتی عالی برای بحث درباره جایگاه انرژی هسته‌ای در بحث‌های انرژی کنونی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha