۱ نفر

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین از بازار سکه؛

ناامیدی طلافروشان از ضرب سکه بدون تاریخ/ سرگردانی فروشندگان سکه در میان نرخ های متفاوت سکه فروشان

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۰۷
کد خبر: 828669
ناامیدی طلافروشان از ضرب سکه بدون تاریخ/ سرگردانی فروشندگان سکه در میان نرخ های متفاوت سکه فروشان

درست در روز حراج سکه بانک مرکزی، بازاریان بدون اعتنا به اعلام قبلی این مرجع برای تولید سکه بدون تاریخ، آخرین تاریخ ضرب ربع سکه را بدون هیچ دلیل منطقی، با اختلاف دو تا سه میلیونی نسبت به سکه‌های اصطلاحا تاریخ گذشته، خریداری می‌کنند؛ چراکه بر این باورند حراج سکه بدون تاریخ هرگز به وقوع نمی‌پیوندد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که حراجی بزرگ برای سکه به راه خواهد انداخت. حراجی که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، حباب بازار سکه را بشکند. بر اساس اعلام قبلی بانک مرکزی قرار بود سکه‌های بدون تاریخ توسط این مرجع ضرب و راهی بازار شود اما درست در دقیقه ۹۰، متولیان بانک مرکزی اعلام کردند که در حراجی خود سکه‌های ضرب سال ۸۶ را به متقاضیان عرضه خواهند کرد و ارائه سکه‌های بدون تاریخ بی‌هیچ توضیحی، به آینده‌ای نامعلوم موکول شد.

حراج سکه چه تاثیری بر قیمت‌ها داشت؟

درست در روز حراجی بانک مرکزی، به سراغ مراکز خرید و فروش سکه رفتیم تا بدانیم آیا چوب حراج بانک مرکزی به سکه‌های طلا، توانسته تکانه‌ای در بازار ایجاد کند. ظاهرا بازار بدون توجه به آنچه در بانک مرکزی رخ می‌دهد، به کار خود ادامه می‌داد و روز بعد از حراج بانک مرکزی و با وجود اعلام برگزاری حراج مجدد در چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه، روند افزایش قیمت سکه همچنان متوقف نشده است.

نخستین حراج سکه بانک مرکزی در یکشنبه ۱۳ اسفند ماه برگزار شد. هر متقاضی می‌توانست پنج سکه با تاریخ آخرین ضرب سکه یعنی سال ۸۶، خریداری کند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، متقاضیان در سامانه طراحی شده به این منظور ثبت نام می‌کنند و سکه به بالاترین قیمت پیشنهادی در حراجی به فروش می‌رسد. بر اساس اعلام برگزار کنندگان، وجه افرادی که در حراجی برنده نشده‌اند، پس از تعیین تکلیف برندگان به حساب آنها واریز می‌شود. هفت روز کاری بعد از برنده شدن افراد، موعد تحویل سکه‌های خریداری شده اعلام شده است.

اختلاف قیمت معنا دار ربع سکه ۸۶ با تاریخ‌های قبلی

در شرایطی که میزان طلای به کار رفته در سکه‌های ضرب شده بانک مرکزی یکسان است، اما فعالان بازار سکه، برای خریدهای خود استانداردهای مختلفی دارند و اغلب سکه‌هایی که برچسب تاریخ گذشته به آنها می‌زنند، با اختلاف چند میلیون تومانی نسبت به آخرین تاریخ ضرب سکه یعنی سال ۸۶ خرید و فروش می‌شوند.

یکی از خریداران سکه خیابان کریمخان نرخ ربع سکه ضرب ۸۶ در بازار را بین ۸ میلیون تا ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند؛ در حالی که سایت‌های خرید سکه در این روز، نرخ ربع سکه سال ۸۶ را ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند، این فعال بازار سکه ۴۰۰ هزار تومان زیر قیمت سایت حاضر است ربع سکه ضرب بانک مرکزی را خریداری کند.

او می‌گوید که سکه‌های طلا، بانکی و غیر بانکی دارند. قیمت سکه ضرب اصفهان، بورسی با سه تا چهار مدل دیگری که در بازار وجود دارد، متفاوت است. سکه حتما باید وکیوم داشته باشد و بدون بررسی شرایط سکه، قیمت خرید آن مشخص نمی‌شود.

در شرایطی که تشخیص محل ضرب سکه و مواردی از این دست برای مردم عادی که صرفا با هدف جلوگیری از افت ارزش پولشان بر اثر تورم اقدام به خرید سکه می‌کنند، کار بسیار دشواری است، تنها راه مقابله با کلاهبرداری از سوی این خریدار سکه، تهیه مسکوکات از منابع معتبر اعلام می‌شود.

پیشنهاد یکی دیگر از خریداران سکه در بازار بزرگ تهران این است که چهار ربع سکه سال ۸۶ با یک سکه امامی تعویض شود.

این خریدار سکه بازار بزرگ تهران معتقد است که سکه‌های امامی شبیه پول نقد هستند و طالب زیاد دارند اما تبدیل کردن ربع سکه به خصوص انواع تاریخ گذشته به پول نقد کار بسیار دشواری است. او با طرح این پیشنهاد که بهتر است ربع سکه‌های تاریخ مصرف گذشته به آخرین ضرب سکه امامی تبدیل شوند، توضیح می‌دهد: برای این معاوضه، علاوه بر ارائه چهار ربع سکه، باید چند میلیون تومانی هم وجه نقد پرداخت شود.

این فروشنده قیمت سکه امامی را نسبت به سکه طرح قدیم بالاتر اعلام می‌کند.

قیمت‌های متنوع ربع سکه

یک فروشنده سکه در بازار ولیعصر، بدون توجه به حراج سکه بانک مرکزی می‌گوید: همه اعلام می‌کنند که سکه خریده‌اند و قرار است وارد بازار شود اما ما چیزی ندیدیم.

او بر این باور است که هرگز بانک مرکزی سکه بدون تاریخ به جامعه عرضه نخواهد کرد زیرا بازار این سکه را پس می‌زند و ممکن است بازاریان به بهانه عیار پایین و ... سکه‌های طرح جدید، همان سکه‌های قدیمی را گران‌تر خریداری کنند. به همین خاطر بهتر است صاحبان سکه، تبدیل سکه‌های قدیمی خود را به دست فراموشی بسپارند.

این فروشنده خیابان ولیعصر گویا اصلا قیمت سایت‌ها برای ربع سکه را قبول ندارد. هر قطعه ربع سکه تاریخ قدیم را به شرط بانکی بودن ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌خرد و برای نیم سکه تاریخ قدیم هم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت تعیین می‌کند. در حالی که حاضر است نیم سکه سال ۸۶ را ۱۸ میلیون تومان خریداری کند.

او یادآور می‌شود که سکه‌های زیر ۸۶، ضرب هر سالی که باشند سکه قدیمی به حساب می‌آیند و قیمتشان همان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و اختلاف قیمت سکه طرح قدیم و ضرب ۸۶، سه میلیون تومان است.

این فروشنده خیابان ولیعصر نرخ سکه امامی را ۳۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان اعلام کرده و درباره تعویض ربع سکه با یک سکه امامی می‌گوید: باید پنج تا ربع بدهید که تبدیل به یک امامی شود. البته اگر به پولش نیاز ندارید، اصلا اقدام به تعویض سکه‌های خود نکنید چون قیمت سکه بالاتر می‌رود.

او درباره حراج سکه بانک مرکزی و تاثیرش روی بازار نظر خاصی ندارد اما بر این باور است که حراج سکه فقط در حد حرف است و هنوز چیزی وارد بازار نشده است. در چند روز آینده همچنان قیمت سکه بالا خواهد رفت.

اختلاف چهار میلیون تومانی سکه تاریخ قدیم و جدید

فروشنده دیگری در خیابان حافظ نرخ خرید ربع سکه بانکی تاریخ قدیم را ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و برای سکه‌های بانکی تاریخ قدیم رقم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را تعیین می‌کند.

او هم بر این باور است که بانک مرکزی هرگز سکه بدون تاریخ عرضه نخواهد کرد و اتحادیه مربوطه درباره نحوه برخورد با سکه‌های بدون تاریخ، به اعضایش اطلاع‌رسانی نکرده است.

این فروشنده خیابان حافظ خرید سکه بدون تاریخ را دارای ریسک زیادی برای خریدار توصیف می‌کند و بر این باور است که بانک مرکزی با اطلاعاتی که ارائه می‌دهد، مردم را گمراه می‌کند.

فروش هزار سکه در مقابل تقاضای ۱۲ هزار تایی

حراجی که بازاریان -شاید بر اساس منافعشان- سعی در انکارش دارند، طبق اعلام مرکز مبادله در موعد مقرر یعنی یکشنبه ۱۳ اسفند ماه برگزار شده است. در نخستین حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شده، با توجه به کف قیمت تعیین شده توسط عرضه کننده، یکهزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

در حالی که پیش از برگزاری حراجی، در فضای مجازی چنین شایع بود که سکه‌های ارائه شده در مرکز مبادله دو تا سه میلیون تومان با بازار اختلاف قیمت دارند و بعد از حراجی هم برخی رسانه‌ها نوشتند این سکه‌ها اختلاف ۶۰۰ هزار تومانی با نرخ موجود در بازار داشته‌اند اما بررسی‌های خبرنگار اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد رقمی که برندگان سکه پرداخت می‌کنند، اندکی بیشتر از بالاترین قیمتی است که بازاریان برای خرید همین ربع سکه‌‎ها به مشتریان پیشنهاد کرده‌اند. ضمن آنکه برندگان این حراجی، هفت روز بعد می‌توانند پنج سکه خود را دریافت کنند و برای دریافت هر قطعه سکه هم باید کارمزدی به مبلغ ۳۰ هزار تومان به شعب منتخب بانک ملی پرداخت کنند.

پول‌های بلوکه شده

مراجعه به سایت حراجی سکه، یک روز بعد از برگزاری حراجی نشان می‌دهد که با وجود تعیین تکلیف برندگان، اما هنوز پول‌های پرداختی به حساب شرکت کنندگان در این حراجی بازگردانده نشده است.

این در حالی است که مرکز مبادله اعلام کرده است: امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه هم دومین حراج خود را برگزار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha