۰ نفر

بانک ایران - سوریه تاسیس می شود

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 828257
بانک ایران - سوریه تاسیس می شود

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بازار ۵ میلیارد دلاری پیش روی ایران در بازار سوریه به برنامه‌ریزی برای تاسیس بانک مشترک در سوریه و هدف‌گذاری برای صادرات حداقل ۵۰۰ میلیون دلاری در سال 1403 اشاره کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، همایش« بازسازی سوریه، فرصت‌های موجود و سهم شرکت‌های ایرانی» با حضور شفیق دیوب، سفیر جمهوری عربی سوریه در ایران، عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت و استقبال فعالان اقتصادی دو کشور در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

در ابتدای همایش عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به منافع مشترک سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، گفت: سوریه از کشورهای همسوی ایران است؛ از این‌رو تلاش داریم فصل جدیدی از تجارت با سوریه را بازگشایی کنیم.

ربیهاوی با تاکید بر تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: ۱۵ کشور همسایه و دو کشور چین و هند در اولویت تجاری و هدف صادراتی کشور قرار دارند.

وی با اشاره به محدودیت‌های منطقه در توسعه روابط اقتصادی، بیان کرد: سال گذشته رییس جمهور ایران به همراه یک هیات بلندپایه اقتصادی به سوریه سفر کرد؛ از سوی دیگر نخست وزیر سوریه نیز به تهران سفر کرد و این رفت‌وآمدها زمینه‌های تجارت دو کشور را افزایش داد، چرا که موضوعات مهم و توافقات زیادی در هر دو سفر ایجاد شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از تلاش برای توسعه حمل و نقل جاده‌ای، رفع موانع نقل و انتقالات مالی، گمرکی و... .

ربیهاوی با ابراز امیدواری از نتایج برگزاری همایش معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه، ادامه داد : سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی تلاش دارد با هماهنگی کمیسیون هماهنگی‌های اقتصادی دو کشور و وزارت خارجه، برنامه توسعه اقتصادی با کشور سوریه را در دستور کار قرار بدهد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مهمترین روش ورود به بازار سوریه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های این کشور است، گفت: برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه‌های سوری اولین اقدام برای توسعه روابط اقتصادی است؛ زیرا از این طریق امکان ورود فعالان اقتصادی به این بازار فراهم می‌شود.

این مقام مسئول ارزش تجارت سوریه را حدود 6 میلیارد دلار دانست و افزود: کشور سوریه ۱ میلیارد دلار صادرات و ۵ میلیارد واردات دارد. ربیهاوی با اشاره به بازار سوریه و روابط دوستی با این کشور و برنامه‌ریزی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور به صورت برد- برد گفت:  تجار ایرانی فرصت تجارت مجدد از بندر لاذقیه سوریه را از دست ندهند. این بندر امکان دسترسی به شمال آفریقا و سایر کشورها و زمینه‌های توسعه تجارت با کشورهای همسایه را مهیا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha