۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

حضور ۳۸۰ هزار غرفه در نمایشگاه‌های بهاره امسال / پای کالاهای اساسی به نمایشگاه‌‎های بهاره باز شد

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴
کد خبر: 828190
حضور ۳۸۰ هزار غرفه در نمایشگاه‌های بهاره امسال / پای کالاهای اساسی به نمایشگاه‌‎های بهاره باز شد

مسئولان اتاق اصناف ایران به‌ عنوان تنها متولی برگزاری نمایشگاه‌های پایان سال، از حضور ۳۸۰ هزار غرفه در طرح‌های مختلف این مجموعه خبر می‌دهند. امسال برای نخستین بار محصولات اساسی هم در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، تامین مایحتاج سفره عید، یکی از دغدغه‌های اصلی خانوارهای ایرانی در اسفند ماه است. امسال دولت وظیفه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره را به‌طور کامل به اتاق اصناف ایران محول کرد تا سازماندهی مناسبی در این بخش شکل بگیرد.

محمود بنانژاد، دبیر کل اتاق اصناف ایران درباره شرایط نمایشگاه‌های بهاره امسال به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: امسال در پایان سال شرایط ویژه‌ای را داریم. دقیقا ایام پایان سال و شروع سال جدید مقارن با ایام ماه مبارک رمضان شده است.

وی افزود: ما هر ساله برای هر کدام از این دو مناسبت طرح‌های ویژه داشتیم. امسال با توجه به تقارن این دو مناسبت، طرح‌هایمان را مقداری وسعت دادیم و در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کردیم.

بنا نژاد با اشاره به افزایش نزدیک به دو برابری سطح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سال جاری نسبت به سال‌های قبل بیان کرد: تاکنون ۲۰ درصد این سطح اجرا شده است و ۸۰ درصد بقیه از ۱۰ و ۱۱ اسفند ماه به بعد، اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه‌ها کالاهای مناسب ایام نوروز و ماه مبارک رمضان به صورت کامل توزیع می‌شود. این کالاها هم معمولا با تخفیفی که توسط کارشناسان ما و اتاق‌های اصناف در سراسر کشو تعیین می‌شود، در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

دبیر کل اتاق اصناف ایران درصد تخفیف کالاهای مختلف عرضه شده در نمایشگاه را متفاوت و متناسب با نوع کالا و حاشیه سود آن دانست.

وی افزود: کار دیگری که چند سال است اتاق اصناف شروع کرده و امسال هم سعی کردیم آن را کامل‌تر کنیم، بحث نمایشگاهی به وسعت ایران است. در این طرح فروشگاه‌هایی با فروش فوق‌العاده مشارکت دارند و از بحث اعتبار خرید در قرارداد با بانک‌ها استفاده خواهیم کرد.

مشارکت ۴۰ هزار واحد صنفی در طرح عید تا عید

به گفته بنا نژاد امسال ۳۸ هزار فروشگاه در سراسر کشور برای طرح نمایشگاهی به وسعت ایران ثبت نام کردند و حدود ۴۰ هزار واحد صنفی هم در طرح عید تا عید مشارکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: طرح عید تا عید از ولادت حضرت علی (ع) تا عید فطر ادامه دارد.

دبیر کل اتاق اصناف ایران با اشاره به شرایط اقتصادی کشور بیان کرد: متاسفانه در برخی اقلام گرانی وجود دارد ولی با توجه به مشکلاتی که در فضای اقتصادی وجود دارد، کمتر شاهد گران فروشی هستیم. ممکن است کالایی قیمتش بالا رفته باشد اما فروشگاه‌های ما تلاش می‌کنند در نهایت کاهش قیمت و حاشیه سود کم، بتوانند مشتری را راضی نگه دارند و جلب مشتری کنند.

وی تعداد غرفه‌های نمایشگاه‌های بهاره در سراسر کشور را ۳۸۰ هزار غرفه اعلام کرد و افزود: در این غرفه‌ها کالاهای مربوط به ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان شامل پوشاک، آجیل، خشکبار، شیرینی، شکلات، لوازم خانگی، کالای خواب، مواد پروتئینی و خوار و بار توزیع می‌شود.

به گفته بنا نژاد، بر اساس تعداد واحدهای صنفی در استان‌های مختلف و وسعت هر شهر، تعداد نمایشگاه‌های یک شهر مشخص شده است و تلاش کردیم که حداقل یک نمایشگاه در هر شهر وجود داشته با شد. در تهران هم چهار یا پنج نمایشگاه در مصلی و جاهای مختلف در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در اتاق اصناف تلاش ما این است که بازار رسمی با حضور نمایشگاه‌های بهاره آسیبی نبیند. سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صنفی از طرح‌های ما ارتزاق می‌کنند که با در نظر گرفتن اعضای خانوار آنها، نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: همان‌طور که ما خودمان دست به گریبان مشکلات اقتصادی هستیم، تلاش می‌کنیم مردم را هم در این شرایط حمایت کنیم تا بتوانیم آخر سال خوب و شروع سال بسیار بهتری داشته باشیم.

حضور در نمایشگاه، مخصوص واحدهای پروانه‌دار

علی محمودیان معاونت کسب و کار اتاق اصناف ایران نیز در گفت‌وگو با «اقتصاد آنلاین» درباره شرایط نمایشگاه‌های امسال بیان کرد: امسال صرفا نمایشگاه‌ها توسط اتاق اصناف برگزار خواهد شد. دلیلش هم این است که متولی واحدی برای نظارت وجود داشته باشد. ضمن اینکه امسال مقرر شده است که صرفا واحدهایی در نمایشگاه حضور یابند که دارای پروانه کسب صنفی باشند.

وی افزود: در ادوار گذشته گاها مردم از کالاهای خریداری شده اظهار نارضایتی می‌کردند. حضور واحدهای دارای پروانه کسب امکان مراجعه به این واحدها -در صورت نیاز- بعد از ایام برگزاری نمایشگاه را فراهم می‌کند.

معاونت کسب و کار اتاق اصناف ایران بیان کرد: در نمایشگاه بهاره امسال طرح عید تا عید رونمایی شده است. شرایط و تسهیلاتی در این طرح در نظر گرفته شده است که خرید را برای مردم راحت‌تر می‌کند. بر اساس تفاهم نامه اتاق اصناف ایران با بانک تجارت، تسهیلات اعتباری به حوزه اصناف تخصیص داده شده است.

وی درباره نحوه دریافت این تسهیلات گفت: مردم می‎توانند به سایت عید تا عید مراجعه کنند تا به‌صورت برخط و آنلاین اعتبار سنجی شوند. در گام نخست بانک تجارت ۲۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان می‌دهد.

تخصیص ۷۰۰ همت اعتبار به طرح گام

به گفته محمودیان برای طرح گام که همان ال سی داخلی یا تسهیلات اعتباری است، ۷۰۰ همت اعتبار در نظر گرفته شده است و بانک تجارت بخشی از این اعتبارات را توزیع می‎کند.

وی افزود: این اعتبار علاوه بر کمک به توان خرید متقاضیان، به ایجاد نقدینگی برای واحدهای تولیدی کمک می‌کند. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شده در فاز یک دو ماهه است. اسفند خرید انجام شده و بازپرداخت در اردیبهشت ماه خواهد بود.

معاونت کسب و کار اتاق اصناف ایران گفت: اما بانک‎های دیگری وارد طرح شده‌اند که پرداخت آنها در اقساط ۶ ماهه و ۱۰ ماهه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: این طرح بعد از نوروز هم ادامه خواهد داشت اما در فاز یک، پرداخت این تسهیلات اعتباری شروع شده است و این آغازی در بستر اقتصادی فعلی است. امیدواریم که مردم بتوانند از این شرایط در آینده استفاده بهتری کنند.

محمودیان درباره محدودیت بهره‌مندی از تسهیلات برای افرادی که امکان اعتبارسنجی آنها وجود ندارد، توضیح داد: افراد اگر وام یک میلیون تومانی هم از بانک دریافت کرده باشند و در زمان‌های مشخص اقساطشان را پرداخت کرده باشند، از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: موجودی حساب یا گردش حساب، شاخصه مهم برای دادن اعتبار نیست بلکه ملاک خوش حسابی افراد است. بانک مرکزی هم تسهیلاتی برای کارمندانی که به صورت پیوسته حقوق به حسابشان واریز می‌شود، در نظر گرفته است.

چشم انداز جدید پیش روی اصناف

معاونت کسب و کار اتاق اصناف ایران ارائه تسهیلات اعتباری برای خرید را چشم‌اندازی جدید پیش روی اصناف توصیف کرد و افزود: اگر واحد صنفی در آینده شرایط استفاده از این امکانات را برای خود آماده نکرده باشند، از تغییر و تحولاتی که در چشم انداز کسب و کارها ایجاد می‌شود، عقب خواهد ماند.

وی به کسب و کارها توصیه کرد که حتما زمینه استفاده از پتانسیل ایجاد شده را برای خود فراهم کنند. زیرا تسهیلات اعتباری سبب می‌شود منابع مالی در یک زنجیره ارزش به درستی هزینه شود و باعث رشد و رونق اقتصادی در فضای کسب و کار خواهد شد.

فروش کالاهای اساسی با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار

محمودیان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نمایشگاه بهاره امسال را عرضه کالاهای اساسی با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار دانست.

وی افزود: در این نمایشگاه گوشت، مرغ، حبوبات، برنج و میوه با قیمت مصوب عرضه می‌شود.

معاونت کسب و کار اتاق اصناف ایران گفت: در نمایشگاه امسال بازرسان اتاق اصناف برای پاسخگوی به پرسش‌های مردم حضور خواهند داشت. ضمن اینکه در بعضی کلانشهرها، تاکسی‌های اینترنتی اعلام آمادگی کرده‌اند که کالاهای خریداران را در صورت نبود امکان تحویل در لحظه خرید، به درب منازل برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha