۲ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

افزایش ۱۵ درصدی کمبود برق در تابستان پیش‌رو / بحران در طبیعت با گاز فلر

۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱:۱۸
کد خبر: 827403
افزایش ۱۵ درصدی کمبود برق در تابستان پیش‌رو / بحران در طبیعت با گاز فلر

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و با توجه به افزایش تعداد مشترکین و همچنین به دلیل استملاک خطوط انتقال، در خوش ‌بینانه‌ ترین حالت، ناترازی برق در سال آینده، ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

اقتصادآنلاین _ باران شاکری: احمد دنیانور، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص میزان کمبود برق تابستان ۱۴۰۳ به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در نیروگاه‌های کشور برای تولید برق صد واحد سوخت مصرف می کنیم و به جای این که در ازای آن ۸۰ تا ۱۰۰ واحد برق دریافت کنیم، ۱۸ واحد برق تولید می‌کنیم و دلیل اصلی آن عدم سرمایه گذاری است که به موقع انجام نشده است.

وی افزود: ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و با توجه به افزایش تعداد مشترکین و همچنین به دلیل استملاک خطوط انتقال، در خوش ‌بینانه‌ ترین حالت، ناترازی برق در سال آینده، ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مسیر نادرست دولت برای تأمین کسری بودجه افزود: صادرات درآمدی است پایدار که هرچه توسعه یابد، درآمد بیشتری نصیب کشور می شود و هر مکانیزمی که باعث توقف در روند صادرات شده و یا تحمیل هزینه به صادرات را داشته باشد، باعث می‌شود تجار اشتیاق لازم جهت صادرات را نداشته باشند؛ اما دولت از طریق دو راه یعنی اخذ عوارض صادراتی و افزایش آن به دنبال جبران کسری بودجه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای پیشرفته به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار هستند، اما دولت‌ها در ایران با وضع عوارض و فعالیت های نادرست، گردش پول را متوقف و اقتصاد فلج شده را نابود کرده و کشور از نابسامانی اقتصادی به مخاطرات امنیتی مبتلا می‌شود.

دنیانور در پاسخ به این سوال که راهکار اساسی برای رفع چالش‌ های پیش رو چیست، گفت: چرا دولت هزینه های خود را کاهش نمی دهد و در راستای کاهش هزینه های خود قدم بر نمیدارد؛ باید با افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های دولت در طولانی مدت مسیر را برای جبران کسری بودجه و رفع قوانین نادرست هموار کنیم.

وی در پایان افزود: مثلاً گاز فلر در پالایشگاه ها در اختیار سرمایه­‌گذاران قرار نمی‌گیرد و برای سرمایه گذار شروطی تعیین می شود که وی را منصرف کنند، در حالی که این گاز بی جهت می­سوزد و نه تنها درآمدی برای کشور حاصل نمی شود، بلکه برای طبیعت و زندگی انسان ها مشکل ایجاد می کند. دولت با این روند، افزایش حامل های انرژی و نهاده های تولید صنعت و به طبع آن فولاد را تحت تأثیر شدید و بحران قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha