۰ نفر

روند مثبت افزایش روابط تهران - قاهره

۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۲۶
کد خبر: 827185
روند مثبت افزایش روابط تهران - قاهره

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین روز سفر خود به ژنو با «سامح شکری» همتای مصری خود دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزیران امور خارجه ایران و مصر در این دیدار که در محل اقامت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام شد در مورد روابط دو جانبه و آخرین پیگیری جهت اجرای توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور دو کشور در پی دیدار دو جانبه آنها در عربستان و همچنین آخرین تحولات فلسطین از جمله تحولات غزه و دیگر مسائل منطقه و عرصه بین الملل دیدار و رایزنی کردند .

وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در ریاض اشاره کرد و آن را نقطه حرکت جدید در روابط دو کشور دانست.

امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت تلاش‌های مشترک وزرای خارجه دو کشور در پیشرفت مناسبات فیمابین، توافق دو رئیس جمهور برای بررسی و سرعت بخشیدن به روابط دو کشور را بسیار مهم دانست.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای مصر و منطقه نمی‌خواهد گفت، ما امنیت مصر را امنیت ایران‌ می‌دانیم و  همکاری دو کشور از جمله در حمایت از فلسطین بر کل منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

امیرعبداللهیان از ارتباطات مردمی و گردشگری میان دو کشور استقبال کرد و آن را در چارچوب توافق دو دولت قابل توسعه دانست.

وی نقش مصر را در حمایت از فلسطین و کمک به رفع محاصره انسانی غزه بسیار مهم خواند و به تبیین دیدگاه‌های کشورمان در خصوص فلسطین پرداخت. وی رژیم اشغالگر اسرائیل را ریشه بحران در منطقه خواند و بر لزوم تداوم تلاش‌های مشترک بمنظور توقف نسل‌کُشی فلسطینیان و ارسال فوری کمکهای بشردوستانه برای ملت فلسطین تأکید نمود.

سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز با اظهار خرسندی از این دیدار، ابراز امیدواری کرد که این دیدارها زمینه بازیابی روابط دو کشور در راستای منافع مشترک دو ملت را فراهم کند.

وی با اشاره به دیدار بین دو وزیر در نیویورک و دیدار اخیر دکتر رییسی و السیسی در ریاض، بازیابی روابط دو کشور براساس احترام‌ متقابل و منافع مشترک را از اولویت‌های مصر دانست و گفت سیاست مصر تلاش برای بنیان نهادن همکاری های مشترک بر مبنای منافع مشترک است و همچنین روابط دو کشور می‌تواند عامل مهمی برای ثبات و مهار بحران‌های منطقه‌ای باشد.

شکری با اظهار خرسندی از احیای روابط ایران و عربستان گفت مایلیم روابط آینده ایران و مصر نیز بر بنیان های استوار بنا نهاده شود.

وی عضویت مشترک مصر و ایران در جنبش عدم‌ تعهد، سازمان همکاری‌های اسلامی و گروه بریکس را از فرصت‌های همکاری میان دو کشور دانست.

سامح شکری مسئله فلسطین را موضوع مهم مورد اهتمام دو کشور و منطقه دانست و گفت مصر و ایران در حمایت از مسئله فلسطین و توقف جنایت علیه ملت فلسطین متفق هستند و ما تمام تلاش خود را برای حمایت از ملت فلسطین انجام خواهیم داد و در حمایت از فلسطین، دیدگاه قاهره و تهران کاملا مشترک است.

در این دیدار طرفین سلام رؤسای جمهور را منتقل کردند.

پیش از این دیدار ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ونزوئلایی خود دیدار و رایزنی کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته نیز با وزیران امور خارجه ویتنام ، اندونزی ، کویت ، اردن ، فنلاند و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار و رایزنی کرد 

امیر عبداللهیان روز گذشته علاوه بر سخنرانی در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر در دو  نشست خلع سلاح و فلسطین نیز که در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزارشده بود، شرکت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha